Koiran käytöstä tuntevat, kysymys teille.
Meillä 9-vuotias labbis, uskollinen, kiltti, ihana kuin mikä. Vaikuttaa kaikin puolin reippaalta ja kotiinsa ja perheeseensä tyytyväiseltä.
Koira ei ole kova vahtimaan, pihalla saattaa haukahtaa, mutta ei sisällä koskaan. Esim jos ovikello soi, ei hauku, luultavasti murtovarkaillekin heiluttaisi vain häntäänsä ja toivottaisi tervetulleeksi.
Eilen illalla tapahtui jotain omituista.
Mies tuli eilen työmatkalta myöhään kotiin, mä olin jo sängyssä, mutta en vielä unessa. Kuulin kun auto hurahti pihaan, mies sulki autonovea, kilisteli avaimia taskusta ja availi ulko-ovea.
Ja mitä teki koira. Hipsi vähin äänin eteisestä meidän makkariin patjallensa ennen kuin mies ehti kunnolla sisään ja sujuvasti esitti nukkuvaa, ettei tarvitsisi miestä tervehtiä. Ihan kuin olisi huoahtanut, että voi ei, mä en nyt tähän aikaan enää jaksa....
Ihan omituista ja eriskummallista käytöstä, olin aivan ihmeissäni. Ihan yhtälailla koira on miehen kuin mun tai lasten. Mies ei ole ikinä koskaan käyttäytynyt rumasti tai arveluttavasti koiraa kohtaa, joten mistään pelosta tai muusta sellaisesta ei kertakaikkiaan voi olla kyse.
Kyllähän mäkin toki välillä esitän nukkuvaa kun mies tulee kotiin, mutta että nyt sitten koirakin!?!
Mitähän tämä oli? Mitä mieltä olette tästä? Miksi ihmeessä koiraa ei huvita tervehtiä perheenjäsentään?
Kommentit (9)
No ei kyllä minusta niin mitään ihmeellistä. Kyllä koirakin voi olla uninen, jos on herännyt syvästä unesta, eikä koiraakaan aina huvita tervehtiä perheenjäseniä. Meillä koirat ei aamulla ennen noin klo 10 viitsi tervehtiä ketään, pikemminkin näyttävät siltä, että jumalauta akka, älä kolistele, me yritetään nukkua!
Ja mäyräkoiran jos omistaisit niin tietäisit, että tuo on loukkaantumista. Mäykyt on siinä ihan must. Isäntä tuli koiran mielestä liian myöhään tai jotain muuta, mistä koira loukkaantui.
Mun mäykkyni mökötti monta vuorokautta kun olin 4 päivää poissa. Ei ollut näkevinäänkään minua. Ja näitä möksiskohtauksia sillä on ollut paljon.
Meidän koira ei eväänsäkään liikauta, kun mies tulee aamulla alakertaan. Makaa just siinä missä on ja nukkuu. Ei "herää", vaikka mies syö aamupalaa. Mua se taas odottaa pää ekalla rappusella. Aina häntä heiluen ja moikkaamista vaatien.
Ja jos ulkoota tullaan, niin koira on erittäin riehakkaana kumpaakin vastassa. Aivan sama mihin aikaan tullaan. Ehkä miehes ei tervehdi koiraa tiettyyn kellonaikaan ja koira oppinut sen eikä viitsi itsekään nähdä väsyneenä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:18"]
Ja mäyräkoiran jos omistaisit niin tietäisit, että tuo on loukkaantumista. Mäykyt on siinä ihan must. Isäntä tuli koiran mielestä liian myöhään tai jotain muuta, mistä koira loukkaantui.
Mun mäykkyni mökötti monta vuorokautta kun olin 4 päivää poissa. Ei ollut näkevinäänkään minua. Ja näitä möksiskohtauksia sillä on ollut paljon.
[/quote]
muistaakseni olen joskus lukenut että tällainen käytös on vallankäyttöä. Ikäänkuin rangaistaan sitä joka lähti johtajan luota laumasta ei saa huomiota. Tätä keinoa käytettiin korjaamaan ongelmaa kun koira oli päässyt kotona niskanpäälle. Se jätettiin joksikin aikaa vaille kaikkea ylimääräistä huomiota. Ei katsottu, ei rapsutettu, ei menty koiran luokse, ei puhuttu, ei noteerattu huomionhakua esim. Haukkumista. Tämän kuurin jälkeen koiralle alettiin antaa vain tarpeellinen huomio ja pikkuhiljaa hyvästä käytösestä kehumaan. Tadaa, koira muuttui tottelevaisemmaksi.
Siis mäyräkoira yrittää käyttää valtaansa minuun mököttämällä kun olin poissa vai minä mäykkyyn kun olin poissa.
Mielenkiintoinen ajatus. Nuo mäykyt kun ovat vähän tuollaisia.
Tyhmä koira, ei osaa kohteliaisuussääntöjä
No sitä nukutti. :) Ei meillä koira vaivaudu tervehtimään keskellä yötä, jos se on jo saanut iltalenkin ja iltaruuan, eli tietää ettei ole oikein mitään odotettavaa. :)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:28"]
Siis mäyräkoira yrittää käyttää valtaansa minuun mököttämällä kun olin poissa vai minä mäykkyyn kun olin poissa.
Mielenkiintoinen ajatus. Nuo mäykyt kun ovat vähän tuollaisia.
[/quote]
Mäykky yrittää siis kouluttaa sinusta tottelevaisempaa ja rankaisee sinua kun lähdit liian pitkäksi aikaa pois. Se näyttää mitä siitä seuraa.. ei huomiota pomolta ja sinusta kuuluisi tuntua niin pahalta ettet enää toista sitä :D
Fiksu koira tietää että yöllä ei vöyhötetä. Oli tyytyväinen kun isäntä tuli turvallisesti kotiin ja meni rauhallisin mielin nukkumaan - lauma kasassa ja maailma mallillaan.