Rehellisyys on taito joka täytyy oppia lapsena, tai opiskella aikuisena.
Lehdessä oli uutinen henkilöstä joka valehteli kuolemasna.
Kenelle tämä tulee yllätyksenä?
Se kuuluu siihen kulttuuriin, olemmeko liian naiveja?
Kommentit (16)
Myös käytöstavat on opetettava jo pienestä pitäen ja se miten ihmisiä, eläimiä ja luontoa kunnioitetaan.
Ap on oikeassa. Ettekö ole matkustaneet ko maissa?
Länsimaiset vauvat osaa jo alle 1 vuoden ikäisenä ymmärtää ilman ehdollistamista/opettamista, mitä oikea ja väärä tarkoittaa. samaa käyttäytymistä ei löydy kaikkialta maailmasta. Heillä on geeneissä erilaisia asioita, joilla me emme todellakaan haluaisi geenejämme taannuttaa, vaikka sitä rikastuttamiseksi kutsuttiinkin.
Itse, perhe ja heimo tulee ensimmäisinä (siinä järjestyksessä) joissakin kulttuureissa. Ja sitten loppuu rehellisyys.
Esim olin kaupassa ja edessäni oli suomalainen vanha rouva joka osti ison vesipullon. Kassa pokkana pyysi siitä 10 kertaista hintaa ja rouva ihmetteli ääneen toverilleen miten vesi voi olla niin kallista.
Yhdessä pohtivat että kuiva kuuma maa, ehkä vesi tuodaan ulkomailta.
Kun sanoin että älä maksa, jätä pullo siihen, oikea hinta on vain kymmenes osa, niin kassa oli tosi vihainen. En käynyt siinä kaupassa toiste.
Heillä on tapana laskuttaa tuote asiakkaan mukaan, me pidämme sitä tapaa huijaamisena.
Heille arkipäivää.
Aikuisena se on vaikeaa. Ensin täytyy ymmärtää että valehtelu ja huijaaminen on väärin, sitten täytyy korjata tuo virhe aivoissa.
Ei ihan helppoa perusihmiselle, eikä lainkaan mahdollista ihmiselle joka ei sitä tajua vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Myös käytöstavat on opetettava jo pienestä pitäen ja se miten ihmisiä, eläimiä ja luontoa kunnioitetaan.
Tuon voi jokainen ymmärtää omalla tavallaan.
Se joka vetää kalan vedestä alahuulesta terävällä koukulla omasta mielestään kunnioittaa kalaa kun päästää sen vahingoittuneena takaisin.
Jokainen kala satuttaa itsensä.
Ihan jokainen.
Missä on luonnon kunnioittaminen kun järvestä vedetään "roskakalaa" nuotalla kaatopaikalle.
Ei suomalaiset ole sen parempia, toisten huijaaminen on lisääntynyt 10 vuodessa hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset ole sen parempia, toisten huijaaminen on lisääntynyt 10 vuodessa hurjasti.
Lapsuudessa oli ovet lukitsematta ja pyörät pihalla turvassa.
Ei tarvinnut pelätä.
Mutta nyt.....mikä meni pieleen?
Maa han muu.tto polit.iikka ja huu meid en saata vuus aiheuttaa sen.
Kuin myös tämä että viestit täytyy kirjoittaa nä in.
Ihmisiä on maailmassa liikaa, idi.oo.tien määrä kasvaa suhteessa.
Näkökulma on erilainen. Minä olen kasvatettu ajattelemaan että rehellisyys ja totuudessa pysyminen on oikein. Joku toinen pitää minua naiivina ja sinisilmäisenä ja että minun luottamukseni hyödyntäminen on vain oikein. Otetaan ja käytetään mitä on tarjolla.