kuivausrumpu ei kuivaa
Harmillista, kuivausrumpuni taitaa olla sökönä kun ei enään kuivaa, kieputaa pyykin ja puhaltaa "kylmää" eli pyykki on edelleen kosteaa kun otan rummusta, täytyyköhän lähteä kaupoille vai saako korjattua, mitä mieltä? On rosenlew mainio- merkiltään.
Kommentit (11)
Meilläkin hajosi Siemensin kuivausrumpu niin. Puhaltaa ja pyörii mutta ei kuivaa. Avasin takaseinän ja otin lämmitysvastuksen irti ja käynnistin koneen, ei alkanut vastus lämmetä. Uusi vastuspaketti 160 euroa. Siinä vastuksen "kyljessä" on sellanen osa jossa pieni nappula, lämpörele. Jos kone käynyt liian kuumana laukeaa lämpörele ja sitä nappia painamalla voi nollata lämpöreleen. Jos on käynyt hyva säkä selviää vain tuolla toimenpiteellä. Pelkkä lämpörelekin on voinut hajota, sen saa parilla kympillä, jos ostaa koko vastuksen on se härpäke siinä koko paketissa mukana.
Kannattaa kysyä mitä korjaaminen tulis maksamaan.
Meillä tapahtui sama, ja aattelin et rikki, on jo ikääkin yli 10 vuotta. Vaan sitten mieheni alkoi tutkimaan asiaa, ja kas kummaa, koneen takaa lähti irti sellanen paneeli, jota en kyllä ikinä ollut edes huomannut. Olin toki putsannut normaalin nukkajutun ja tyhjentänyt vedet, mut en olis itse koskaan sitä paneelia edes uskaltanut irrottaa, oli sen verran tiukassakin et luulin ettei kuulukkaan irrottaa. No anyway, sen paneelin takaa löytyi toinen suodatin, joka oli niin täynnä paskaa, että ei ihme ettei toiminut! Se putsattiin, ja kone toimii kuin uusi :) Suosittelen tutkimaan koneen ihan uusilla silmillä, jos en tietäisi et se yks paneeli lähtee irti, en sitä vieläkään tajuais tai löytäis itse...
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 09:54"]
Meillä tapahtui sama, ja aattelin et rikki, on jo ikääkin yli 10 vuotta. Vaan sitten mieheni alkoi tutkimaan asiaa, ja kas kummaa, koneen takaa lähti irti sellanen paneeli, jota en kyllä ikinä ollut edes huomannut. Olin toki putsannut normaalin nukkajutun ja tyhjentänyt vedet, mut en olis itse koskaan sitä paneelia edes uskaltanut irrottaa, oli sen verran tiukassakin et luulin ettei kuulukkaan irrottaa. No anyway, sen paneelin takaa löytyi toinen suodatin, joka oli niin täynnä paskaa, että ei ihme ettei toiminut! Se putsattiin, ja kone toimii kuin uusi :) Suosittelen tutkimaan koneen ihan uusilla silmillä, jos en tietäisi et se yks paneeli lähtee irti, en sitä vieläkään tajuais tai löytäis itse...
[/quote]
Joo, tämä kannattaa tutkia. Meillä on Siemensin kuivausrumpu ja nukkasihdin ja vesisäiliön lisäksi alhaalla edessä on luukun takana sellainen suodatin, joka pitää puhdistaa säännöllisesti. Jos ei muista, sen huomaa just siitä, että pyörittää pyykkejä järjettömän kauan eikä ne silti kuivu.
LÄmpövastuskin voi olla sökö, aika yksinkertainen korjata. Riippuu tietysti koneen iästä että kannattaako korjata.
Ja noista merkeistä, nykyään on aivan sama minkä merkkisen koneen ostaa. Samoista tehtaista ne tulee, on tietty joitain poikkeuksia, kalliimmat mallit voivat olla ns. aitoja. Siemens, bosch no ne on samoja, miele, aeg.
Meillä oli muistaakseni vastus rikki, ja uuden kuivausrummun ostoon jouduttiin. Oli kyllä jo melkein 10 v vanha laite.
Pari vuotta vanha AEG lämpöpumppukone kans lakkas kuvaamasta. Ratkaisu kansi irti, siellä näkyy kumiletku rummun ja nukkasihdin välissä. Oli umpitukossa. Taas toimii kuin uusi.
Oikeastaan hyvin toimivan rummun pitääkin puhaltaa kylmää, koska silloin lämmönsiirrin toimii niinkuin pitää, eli pitää lämmöt rummussa eikä hukkaa niitä harakoille. Mutta jos pyykitkin ovat aivan kylmiä, niin silloin on varmaan lämpövastus mennyt, eli ei tuota lämpöä lainkaan. Jos osaa itse diagnosoida ja vaihtaa vastuksen, niin ei maksa kovin paljoa. Jos täytyy tilata korjaaja paikalle, niin saattaa tulla sen verran kalliiksi että parempi kun ostaa uuden, varsinkin jos rumpu on jo vanhemman puoleinen eli ei tiedä milloin menee jotain muuta pieleen.
Mulla kaksi vuotta vanha Candyn kuivausrumpu ja nyt on n. kuukauden temppuillut niin, että odottaa 5 minuuttia kun ohjelman laittaa käyntiin ennenkuin alkaa tapahtumaan mitään.
Tänä aamuna kuivatin ihan normaalisti yhden koneellisen, kunnes seuraavaan satsin laitoin sisään eikä tapahtunutkaan enää mitään. Rahaa uuteen ei ole, toikin maksoi yli 600€ ja takuukin tietenkin just mennyt.
Noh, luin tästä ketjusta että siellä on takana se paneeli, mutta mitään muuta sen paneelin takana ei ollut kuin joku pyörivä tuuletin, joka oli ihan puhdas. Kokeilin laittaa kuivausrummun nyt päälle ja LÄHTI PRKL HETI PYÖRIMÄÄN!.
Tuuletin tietysti vähän aikaa, kunnes tajusin, että mun on nyt se 3h odotettava ennenkuin saan tietää toimiiko tämä mun viritys ja kuivuuko pyykit ihan normaalisti. Toivon niin, koska kerrostalon kuivaushuoneeseen en astu enää jalallanikaan.
En vaan tiedä onko siitä mitään haittaa, että sitä paneelia ei laita enää takaisin sinne koneen taakse, kova ilmavirta sieltä käy, mutta ei se mua ainakaan haittaa. Jos tämä tällä korjaantuu, käännyn uskoon!
hei! kiitti teille! täytyyki tutkia kone vähän paremmin =)