Kun lasta ei kutsuta synttäreille...
Avaan oman sanallisen arkkuni aiheesta. Minun lapsuudessa oli aina luokka- ja tarhakavereita joiden kanssa ei mielellään ollut tekemisissä. Joskus ei vain pitänyt niistä, välillä haluttomuuteen taas oli yksiselitteinen syy.
Itse annan omille lapsille mahdollisuuden itse ratkaista ketä ne haluaa kutsua syntymäpäiville. Aivan turha pilata lapsen juhlapäivää pakottamalla mukaan pahimmassa tapauksessa oikeita häiriköitä.
Kommentit (11)
Meillä on sovittu että joko kutsutaan vain oma porukka tai sitten koko luokka. Luokkakavereista vastakkaista sukupuolta ei tarvitse kursua
Meillä on sovittu että joko kutsutaan vain oma porukka tai sitten koko luokka. Luokkakavereista vastakkaista sukupuolta ei tarvitse kursua
Kyllä meilläkin saa itse valita, mutta ei niin että jättäisi vaikka vain kaksi luokalta kutsumatta. Onneksi tyttären luokalla on parikymmentä tyttöä. Siitä määrästä on ihan ok kutsua 8-10 kamua juhliin.
Me olemme vähätuloinen perhe, joten olen kieltänyt lapsiani kutsumasta mitään lihavia lapsia kylään tai synttäreille. Emme haluaa polttaa vähäisiä rahojamme jonkun plösön paisuttamiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:34"]Meillä on sovittu että joko kutsutaan vain oma porukka tai sitten koko luokka. Luokkakavereista vastakkaista sukupuolta ei tarvitse kursua
[/quote]
Jossain homokoulussakako on kersat?
Minuun ei uppoa tuo "koko luokka tai kaikki pojat". Meidän kolmasluokkalaisella on kavereita luokalla niin tytöissä kuin pojissakin, ja toisten kanssa ei ole missään tekemisissä. Onko siis todella kutsuttava 24 lasta, tai pelkät pojat (ja jättää ne tyttökaverit kutsumatta) jotta olisi varmasti tasapuolista?
Miksi synttärisankari ei voi pitää juhlia kuudelle parhaalle kaverilleen?
Saa meilläkin valita, mutta raja siinäkin on. Yhtä tyttöä tai yhtä poikaa ei jätetä kutsumatta ja kaikki muut kutsutaan. Aivan sama tykkääkö vai eikö, se on jo kiusaamista, jos kaikki muut kutsutaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:37"]
Me olemme vähätuloinen perhe, joten olen kieltänyt lapsiani kutsumasta mitään lihavia lapsia kylään tai synttäreille. Emme haluaa polttaa vähäisiä rahojamme jonkun plösön paisuttamiseen.
[/quote]
Samoin:)
Meillä on menty näin että kun lapsi oli 3v-5v kutsuttiin hoidosta kaikki, noin 15 lasta suokupuoleen katsomatta.
Eskarissa lapsi sai päättää ketkä haluaa kutsua ja kutsui sieltä yhden tytön ja yhden pojan ja loput kaverit oli pihakavereita ja harrastuskavereita.
Nyt koulussa edelleen kutsuu ketkä haluaa, luokan kaikki pojat, niitä on viisi ja tyttöjä on kutsunut viisi, osa jää ulkopuolelle. Kutsuu sen lisäksi edelleen pihakavereitaan ja harrastuskavereitaan.
Ihmettelen että onko niillä joiden pitää kutsua aina kaikki, eikö heidän lapsilla ole muita kavereita kuin luokkakaverit? Meillä ainakin on ja näin ollen ei voida millään luokasta enää kutsua kaikkia. Ei muutkaan kutsu heidän luokalla vaan kutsutaan ketkä halutaan mutta koskaan kukaan ei ole jäänyt yksin pois joukosta, siitä minä en pidä.
Minusta voi kutsua luokalta vain osan tai vaan muutaman tytön ja muutaman pojan (meilläkin kavereita molemmissa sukupuolissa, ei vain samaa sukupuolta). Periaate on, että yhtä tai kahta ei voi jättää kutsumatta. Joko niin, että suurinta osaa ei kutsuta tai kaikki kutsutaan. Ei niin, että yksi kokee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut kutsuttiin. Edes sitä ärsyttävää tyyppiä ei voi yksin jättää kutsumatta.
No, mikä on pointtisi, avauksessa ei tule mitään uutta, josta ei täällä jo olisi keskusteltu useastikin...