Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kevyestä ruuasta oppia tykkäämään aidosti?

Vierailija
19.10.2020 |

Silleen että oikein vesi kielellä himoitsee kesäkeittoa tms?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, vaatii tosin totuttelua.

Vierailija
2/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta esim kasvisten kypsennys ja maustaminen hyvin on taitolaji.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aloittele niistä raaka-aineista joista jo tykkäät ja testaile muita säännöllisesti

Mä rakastan parsakaalia

Vierailija
4/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä himoitsen puuroa, salaatteja, kurkkua, oliiveja yms enkä ole mitenkään opetellut näitä himoja vaan ne tulevat luonnostaan.

Vierailija
5/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin tulossa tänne kirjoittamaan, että voi. Olen vähän yllättynyt, että muut sanovat samaa. Se vaatii vähän totuttelua. Mutta sitten se on ihan aitoa. Ehkä suoliston mikrobikanta muuttuu hiljalleen ja alkaa lähettää hyvänolonsignaaleja niistä ruoista, joita on tottunut pilkkomaan? Tästähän nyt puhutaan paljon, että ne viestivät monella tavalla esim. aivojen kanssa. Itsellä on just maha sopivan täynnä terveellisestä ateriasta ja tuntuu hyvältä. Mutta minulla on kokemusta myös sellaisesta elämästä, jossa jatkuvasti sortui nopeisiin hiilareihin, suklaaseen ym.

Vierailija
6/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut, mutta voi! Olen nyt puoli vuotta syönyt pääosin terveellistä, kevyttä ruokaa, ja voin ihan rehellisesti sanoa himoitsevani milloin tomaattikeittoa milloin salaatteja.

Toki roskaruokaa ja juustoisia ruokia tekee toisinaan mieli, mutta kun niitä sitten syö, ne maistuvat parin haukkaisun jälkeen tunkkaiselle ja olo on raskas syönnin päälle.

Sokeriin ja höttöleipään sen sijaan on edelleen himot ja ne myös maistuu hyvälle.

Vierailija
7/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta esim kasvisten kypsennys ja maustaminen hyvin on taitolaji.

Tämä!

Mä aloitin kasvisten syönnin lisäämisen lisäämällä ihan reippaasti suolaa. Alkoi maistua ja nyt on voinut suolaakin jo vähentää ja silti maistuu.

Vierailija
8/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko raskaaseen ruokaan totuttautua? Itse olen elänyt aina kevyesti, raskaampi ruoka yököttää. Salaatit ja keitot on ehkä parasta ikinä!

Vierailija
9/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa totuttelussa on rutiinin lisäksi sellainen tausta että suolistomikrobit ohjaavat ihmistä syömään sitä ruokaa jota ne itse käyttävät ravintona. Siis paljon roskaruokaa syövien "suolistolla on roskaruokanälkä", ja paljon kasviksia syövien "suolistolla on kasvisruokanälkä". Tämä mikrobisto sitten alkaa muuttua kun ryhtyy tekemään muutosta ruokavalioon.

Voisi siis ajatella niin että tarvitset alussa vähän itsekuria mutta vatsasi alkaa jossain vaiheessa tukea tätä vaihdosta.

Muutin keväällä ruokavaliotani runsaasti terveellisempään suuntaan ja täytyy sanoa että kun tässä hiljakkoin tuli "sorruttua" roskaruokaan niin se oli yksinkertaisesti suuri pettymys. Himo oli herännyt ekaa kertaa pitkästä aikaa mutta vanha pahe ei enää palkinnutkaan.

Vierailija
10/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko raskaaseen ruokaan totuttautua? Itse olen elänyt aina kevyesti, raskaampi ruoka yököttää. Salaatit ja keitot on ehkä parasta ikinä!

Esim. huono unen laatu vie ruokahalua raskaampaan suuntaan.

Vierailija
11/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä himoitsen puuroa, salaatteja, kurkkua, oliiveja yms enkä ole mitenkään opetellut näitä himoja vaan ne tulevat luonnostaan.

Samoin.

Ei tarvitse erikseen korostaa maustamisen taitoa, vaan kasvikset on aina maistuneet muutenkin. Niissä myös on makua valtavasti.

Mitä enemmän söin kurkkua tänä kesänä, niin sitä paremmalta maistui. Kasvatin itse.

Vierailija
12/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä kuolaan säännöllisesti mm. kanasalaattia, lohikeittoa sekä wokkia vaikka superläski olenkin.

Vierailija
13/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa totuttelussa on rutiinin lisäksi sellainen tausta että suolistomikrobit ohjaavat ihmistä syömään sitä ruokaa jota ne itse käyttävät ravintona. Siis paljon roskaruokaa syövien "suolistolla on roskaruokanälkä", ja paljon kasviksia syövien "suolistolla on kasvisruokanälkä". Tämä mikrobisto sitten alkaa muuttua kun ryhtyy tekemään muutosta ruokavalioon.

Voisi siis ajatella niin että tarvitset alussa vähän itsekuria mutta vatsasi alkaa jossain vaiheessa tukea tätä vaihdosta.

Muutin keväällä ruokavaliotani runsaasti terveellisempään suuntaan ja täytyy sanoa että kun tässä hiljakkoin tuli "sorruttua" roskaruokaan niin se oli yksinkertaisesti suuri pettymys. Himo oli herännyt ekaa kertaa pitkästä aikaa mutta vanha pahe ei enää palkinnutkaan.

Huomasin itse tänään saman, kun kesken laihdutusta aloin mässäilemään. Ei ollut hyvää; tuntui kuin mahassa olisi vieläkin kivi. Ja maha on kuralla tietty myös. Mitä sitten söin? Täytetyn, ison patongin. Ja konvehteja.

Vierailija
14/15 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi uskonut, mutta voi! Olen nyt puoli vuotta syönyt pääosin terveellistä, kevyttä ruokaa, ja voin ihan rehellisesti sanoa himoitsevani milloin tomaattikeittoa milloin salaatteja.

Toki roskaruokaa ja juustoisia ruokia tekee toisinaan mieli, mutta kun niitä sitten syö, ne maistuvat parin haukkaisun jälkeen tunkkaiselle ja olo on raskas syönnin päälle.

Sokeriin ja höttöleipään sen sijaan on edelleen himot ja ne myös maistuu hyvälle.

Olis hyvä kuitenkin muistaa, että terveellinen ei välttämättä tarkoita samaa kuin kevyt ja vähäkalorinen ja kasvis.

Vierailija
15/15 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oma kokemus on se, että kun on jonkun aikaa syömättä karkkia, sipsejä ja muita herkkuja, niin suurin osa niistä alkaa maistua todella kuvottavilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän