Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kuorma-autokortti vaikuttaa palkkaan

Vierailija
21.01.2014 |

Tuli työnantajalta viesti että tullaan jatkossa tarvitsemaan työssä kuorma-autokorttia. Olen nyt sijoittanut omaa rahaa 1600 euroa sen hankkimiseen. Normaalisti maksattaisin koulutukset työnantajalla mutta se tarkoittaa sitä etten olisi voinut käydä tätä kurssia omaan tahtiin.

Mutta paljonko minun kannattaa nyt vaatia lisää palkkaa ajokortin takia? Itse olen ajatellut ehkä 100 euroa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kohta

Tuleeko putki- tai sähköasentajilla tai vastaavilla olla ammattipätevyys, kun he vievät työvälineensä ja tarvikkeet työmaalle ku

!!sivulta!!

http://www.trafi.fi/palvelut/usein_kysyttya/tieliikenne_-_kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys

Vierailija
2/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan monesta asiasta. Ammatista, alasta, sopimuksesta ja siitä kuinka paljon sitä korttia tarvitaan. Ajotunneilla, kun olet istunut tuntikaupalla samassa ohjaamossa liikenneopettajan kanssa, olisit voinut kysyä hänen käsitystään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tes, että sanotaanko siinä mitään. Ja osa työnantajista saattaa kortin vaatia, mutta ei palkka nousekkaan. Saatkos ammattipätevyyden samalla, vai joudutko käymään vielä erikseen?

Vierailija
4/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki samalla ammattipätevyyttä.

Meidän työnantaja vasta alkoi vaatimaan korttia uusilta eikä maksa siitä mitään. Katsokaas kun minulle maksaa jos haluaa pitää minut yhtiössä.

Vierailija
5/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen utelias, voitko kertoa millaista työtä teet jos siinä tarvitaan ka-kortti mutta ei pätevyyksiä?

Vierailija
6/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ihan ajattelemallasi tavalla toimia. Jos joudut työksesi ajamaan niin sitten sun pitää käydä se ammattipätevyys käydä. Ois kannattanu vaan maksattaa se kortti työnantajalla, nyt sulla menee rahat ihan hukkaan.

Vierailija
7/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:38"]

Olen utelias, voitko kertoa millaista työtä teet jos siinä tarvitaan ka-kortti mutta ei pätevyyksiä?

[/quote]

LVI-asentaja tai sähkäri, jonka työpaku vaihtuu kevytkuorkkiin?

Vierailija
8/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölinjojen kunnossapitoa.

-ap

Vierailija
9/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta työajoa joudut tekemään, niin ammattipätevyys pitää käydä. Paitsi siinä tapauksessa et tarvii jos ajat omalla autolla ja omia tavaroita. Sillon sun työkaverit ei saa käyttää niitä työkaluja ym. tarvikkeita.

Vierailija
10/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:45"]

Jos kerta työajoa joudut tekemään, niin ammattipätevyys pitää käydä. Paitsi siinä tapauksessa et tarvii jos ajat omalla autolla ja omia tavaroita. Sillon sun työkaverit ei saa käyttää niitä työkaluja ym. tarvikkeita.

[/quote]Hulluja nämä säännökset jos oikeasti noin on. Itse olen hommannut ka-kortin 1990 luvulla ja silloin maksoin siitä, että saisin ajaa sillä myös mahdollista työajoa. Muuttaessaan sääntöjä valtio on rikkonut sopimusta.

Vierailija
11/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi laki tuli voimaan syyskuussa 2009. Asiat on ammattikuskien osalta ihan paska, mutta minkäs teet.

Vierailija
12/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt väärin, kun olen elänyt luulossa että kaikkeen kaupalliseen ajoon tarvitaan ammattipätevyydet? Minun ymmärrykseni mukaan kaikki mistä tulee tiliä olisi kaupallista ajoa.

Vierailija
13/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim jos ajat kuorma-autolla itse myymään torille perunoita ja myös myyt niitä itse, et tarvitse. Mutta jos koku toinen tulee myymään, niin sit tarvitset.

Vierailija
14/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:56"]

Olenko ymmärtänyt väärin, kun olen elänyt luulossa että kaikkeen kaupalliseen ajoon tarvitaan ammattipätevyydet? Minun ymmärrykseni mukaan kaikki mistä tulee tiliä olisi kaupallista ajoa.

[/quote]

Pätevyyksiä tarvitaan näin raa'asti yksinkertaistaen silloin kun joku (muu kuin työnantaja palkan muodossa työntekijälle) maksaa siitä ajamisesta. Google kertoo tarkemmin. Siirtymäaika vanhoille kuskeille on edelleen voimassa, eli vanhalla kortilla saa vielä ajella.

Vierailija
15/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:45"]

[/quote]Hulluja nämä säännökset jos oikeasti noin on. Itse olen hommannut ka-kortin 1990 luvulla ja silloin maksoin siitä, että saisin ajaa sillä myös mahdollista työajoa. Muuttaessaan sääntöjä valtio on rikkonut sopimusta.

[/quote]

Silloin 90-luvulla olet saanut ammattipätevyyden automaattisesti kuorma-autokortin ajaessasi. Nyt siihen tarvitaan 5 jatkokoulutuspäivää aina viiden vuoden sisällä, jotta ammattipätevyys pysyy voimassa. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.

Vierailija
16/16 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman pätevyyttä sun ajamisesta ei saa maksaa mitään. Näin sen aina olen käsittänyt?

Itse en ole kuorma-autoon inssin jälkeen koskenut ja ammattipätevyyskin umpeutui, ja tuskin sen kokoista autoa tulen ikinä tuohon pihaan kauppa-autoksikaan hommaamaan. :)