Entä jos on vain ihmisiä jotka ovat tehneet vääriä valintoja? Kuin suoraan pahoja ihmisiä.
Mietin tässä, että oikeita valintoja tehnyttä ihmistä voidaan ylistää järkeväksi ja hyväksi, ja vääriä valintoja tehnyttä kelvottomaksi. Ihminen alkaa sitten määrittää itseään näiden valintojen ja palautteen kautta?
Kommentit (11)
Sitten toisaalta tulee mieleen, että onhan pienissä lapsissakin jo kiusaajia, mutta voivako he sitten muuttua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä psykopaatti, joka tekee rikoksia.
Psykopaatti on paha ihminen, kun tunteita ei ole.
No voihan masentunutkin olla ilman tunteita, onko hän sitten paha jos tunteettomuus tekee pahan?
Tiesitkö että psykopaatiksi synnytään, ei kasveta. Sosiopaatti taas on kasvanut kieroon. Psykopatia ei tietenkään automaattisesti tarkoita pahuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten toisaalta tulee mieleen, että onhan pienissä lapsissakin jo kiusaajia, mutta voivako he sitten muuttua?
Ap
Lapset voivat oppia. Lyhyesti, kiusaaminen johtuu sosiaalisten taitojen puutteesta. Ei tiedetä, kuinka sopeudutaan ryhmään ilman kiusaamista.
Ja eikö muuten psykopaatille lähes poikkeuksetta ole käynyt jotain sellaista esim. varhaisessa kodissa, joka on aiheuttanut vakavan traumatisoitumisen. Eli silloin asia on tullut lapsen ulkopuolelta.
Ap
Pahoja ihmisiä ei ole olemassakaan.
Paitsi minä.
Kyllä jotkut syntyy ihan suoraan hirviöiksi. Psykopaateilla on aivoissa poikkeamia.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti on paha ihminen vasta kun tekee pahoja tekoja. Tunteet ei ole mikään välttämättömyys jos ymmärtää eron oikean ja väärän välillä ja valitsee oikean.
Voi olla vääriä valintoja, mutta osa vääristä valinnoista on pahoja ja tuhoisia ja osa ihan vaan vääriä valintoja. Esim. kännissä autolla ajelu vaarantaa toisia ihmisiä, ja sellaiseen tekoon ei ole oikein muuta perustelua kuin tyhmyys ja itsekkyys, mutta pikavippien ottaminen ja holtiton tuhlaus vääränä valintana satuttaa lähinnä ihmistä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi muuttua. Itse tapoin lapsena pikkulintuja, sammakkoja ja hiiriä. Taisi mukana mennä pari oravaakin. Olin itse kiusattu, mutta vastaavasti laitoin myös vahingon kiertämään. Jälkeenpäin minua on kaduttanut moni asia mitä tuli tehtyä ja nykyisin haluan toimia oikein. En ole psykopaatti, mutta ehkä minussa on kuitenkin jonkin asteista tunnekylmyyttä ja vajavaiset empatiataidot. En osaa aina asettua toisen asemaan, mutta ymmärrän hyvin mikä on oikein ja väärin, tai ainakin uskon niin.