Miksi ET vastaa saman tien meileihin/tekstareihin? (Työ)
Tämä asia häiritsee minua eniten työelämässä: ihmiset, jotka eivät palauta viestejä. Eivät edes kirjoita "kiitos viestistä, selvitän asiaa ja palaan heti kun tiedän".
Kun pyydän vastausta tiettyyn päivään mennessä. Vieläkään ei kuulu mitään. Kun soitan perään ja jätän viestiä vastaajaan puhelimen ollessa varattu, ei vieläkään tule pikaviestiä.
Viesti tulee vasta, kun asia on täysin varmistunut ko henkilön osalta.
Miksi tehdään näin? Lyhyen kommentin kirjoittaminen ei vie kuin viisi sekuntia, ja toinen osapuoli tietää tulleensa kuulluksi.
Ps. kyse on yhteistyökuviosta, jossa molemmat saavat jotain. En siis ole yksipuolisesti haalimassa mitään, tai myymässä mitään. Ja aina jos siltä tuntuu, aina voi sanoa, ettei nyt sovi.
Kommentit (5)
No ihan vaikka siksi, että saatan istua päivän 7,5 työtunnista 6 erilaisissa palavereissa ja sähköposti kasaantuu sillä aikaa. Postia voi myös tulla vaikka sata viestiä päivässä joten on mahdotonta vastata kaikkiin siltä istumalta.
Voi olla että viestiesi sävy on jotenkin tyly tai käskevä tai et osaa ilmaista selkeästi mitä odotat vastaanottajalta. Voit ehkä myös asettaa määräpäivät liian lyhyiksi, ja karhuat vastauksia liian kärkkäästi, mikä ei motivoi toimimaan.
Tuota sattuu kaikille, mutta jos sinulle sattuu aina ja kaikkien kanssa on vika kyllä ehkä sinun puolella.
No jos minulla on joku suurprojekti meneillään tai olen viikon vaikka lomalla, en vastaa joka viestiin samantien. Kun tulen lomalta, minulla on viikon sähköpostit inboxissa ja puran niitä aikajärjestyksessä.
Aina ei ehdi, jos on työtehtäviä, jotka pitää tehdä tiettyyn kellonaikaan mennessä. Saan noin 100-150 meiliä päivässä. Toki suurin osa ei odota vastausta.
Sitten sulla on puhelin ja meiliboxi täynnä samalta ihmiseltä tulleita "palaan asiaan" viestejä ja se oikea info hukkuu niiden sekaan. Ei hyvä.
Tai itsesi pitää kirjoittaa niitä "palaan asiaan" -viestejä, etkä ehdi selvittämään itse asiaa lainkaan.
Meille 70-luvun lapsille opetettiin että puhelimessa (tekstarilla) hoidetaan asiat ja turhat lätinät jutellaan kasvotusten.
Ei nyt sovi. Vastaan myöhemmin.