Onko teillä maksalaatikkoa jouluna joulupöydässä?
Itse en omaan joulupöytään osta, mutta sukulainen laittaa pöytään. Musta liian arkinen.
Kommentit (20)
On, peruna-, lanttu- ja maksalaatikkoa on. Porkkanalaatikkoa ei, koska joulupöydässä ei nykyään enää ole sen ystäviä.
Ei nykyään. Aikanaan, kun isovanhempani vielä elivät, he tahtoivat sitä joulupöytään.
Meillä on samoin lanttu, porkkana ja perunalaatikot. Uunissa lämmitetyt ja runsaasti voita päällä.
Outoa, että maksalaatikko on arkinen ruoka. Ehkä sitä syödään useammin kuin porkkana- ja perunalaatikkoa, mutta porkkanat ja perunat on kuitenkin tosi yleisesti käytettyjä juureksia. Jos maksaa syötäisiin jossain muodossa vaikka kerran kuussa, niin todennäköisesti perunoita tai porkkanoita löytyisi ruoasta lähes joka päivä.
Ei ole. Meillä on lanttu, porkkana, peruna ja punakaali. Maksalaatikko on tietääkseni tietyn alueen joulupöytään kuuluva. Ei koko maan. Tietenkin kun ihmiset muuttavat alueelta toiselle sekin leviää.
Ei ole, mutta ei ole joulupöydässä kinkkua tai kalojakaan, kun ollaan miehen kanssa kasvissyöjiä. Joulupöytään saa laittaa mitä itse haluaa ja minkä kokee jouluiseksi.
Kyllä, kun mä teen! Lisäksi porkkana-, lanttu-, peruna- ja bataattilaatikkoa.
Meillä oli lapsuudessani, ja se oli ainoa laatikko, mitä veljeni söi. Hänen takiaan piti olla.
Loppujen lopuksi jouluruoat ovat aika arkisia muutenkin. Hyviä silsi.
Äitini aikanaan teki maksalaatikkoa, mutta kyllä se jäi jossain vaiheessa pois joulupöydästä. Jossain vaiheessa uskallettiin vihjata, että ei se sekametelisoppa saati lipeäkala oikein maistu.
Me on paistettu jouluksi kinkkurulla ja siihen sitten pannulla valmistettua punakaalia lisukkeeksi. Laatikoita sen verran, että tulevat syödyiksi (itse voisin jättää ne poiskin, mutta miehen mielestä ne kuuluvat jouluun).
Mutta jokainen tekee niinkuin mielii. Tavan vuoksi ei kannata mitään valmistaa.
Kaikki laatikot ovat köyhäinruokia nälkävuosien ajoilta.
Ei ole. Enpä tiedä, jättäisikö tänä jouluna muutkin laatikot pöydästä pois, kun ei niistä oikein kukaan tykkää. Perinteen vuoksi vain pitää olla.
On toisinaan. Joulun alla myytävä isompi pakkaus on jotenkin parempaa kuin arkinen maksalaatikko. Eikä oel vaivalloista valmistaa, sen kun lämmittää lootan.
Meillä ei ole eikä tule maksalaatikkoa ruokapöytään. Ei jouluna eikä muulloinkaan. Aivan kamalaa p*skaa.
Mun lapsuuden kodissa ei koskaan ollut vaan ei ollut perunalaatikkoakaan.
Ei yleensä. Parina jouluna oli, kun se oli yhden lapsen suurinta herkkua. Mutta ei hän enää siitä tykkää, joten ei sitä enää ole joulupöydässä. Jouluna halutaan päästä ruoanlaitossa helpolla, joten aattona ja joulupäivänä ainakin syödään niitä etukäteen valmistettuja tai kaupasta ostettuja juureslaatikoita, kinkkua ja rosollia.
Ei ole