Mikä taika on valkosipulin kasvattamisessa
Kommentit (9)
No eikö ne näin syksyllä kuitenkin laiteta niin kuin muutkin sipulit?
Kantapu8li maahan päin. Suunnilleen sormen syvyyteen. Mukaviakin olen jutellut 😊 mikään ei auta.
.
Laita kuoppaan ensin kananpeetä, sitten multaa. Sinne kynnet ja noin 10 cm multaa päälle. Keväällä lannoitat lisää, samoin koko kesän ja kastelet jos on kuivaa. Kyllä kasvavat!
Minäkään en ole onnistunut koskaan valkosipulin kasvatuksessa. Pääsevät kerran kuivumaan ja se oli siinä. Silti aion tänään vielä istuttaa talvivalkosipulia, josko nyt onnistuisi.
Minulla ne on aina kasvaneet mahtavasti vesilasissa mutta kuolevat heti kun laitan multaan. :D
Mistä ne sipulit on hommattu?
Ei käy välttämättä valkaistu kiinalainen kaupan hyllystä vaan on oltava itävä talvilajike.
Liian aikaisin laitettu joka lähtee jo syksyllä kasvuun ei selviä, mutta juuri ennen pakkasia laitettu srlviää.
Tosin viime talvena ei niitä pakkasia ollut...
Minä ihmettelin kun ne niin monesti alkavat versoa kaapissa, ja sitten kun tarkoituksella yritin, niin ei vaan tapahtunut mitään. Mietin jo että voisivatko olla säteilytettyjä.
Maa muokataan ja kalkitaan ja muotoillaan kohopenkiksi. Penkin pohjalle hyvä lannoitus esim palanutta hevosen lantaa.
Kynnet erotellaan sipulista (mainitsen tämän, koska yllättävän monelle on tullut yllätyksenä), kynttä suojaava kuori ei saa riikkoontua. Istutus noin 6 cm syvyyteen. Penkin päälle kannattaa laittaa kerros olkea tai puunlehtiä, jos istutus on jäänyt myöhäiseen syksyyn. Itse laitan muutenkin.
Keväällä/ alkukesästä, kun sipulin versot tulee pintaan, annetaan toinen lannoitus penkin pintamultaan sekoitettuna. Kolmas lannoitus keskikesällä. Voi käyttää kasvimaalannoitteita tai rakeistettua hevonkakkaa.
Kesällä säännöllistä kastelua. Lopetetaan loppukesästä, että tuleentuminen voi alkaa.
Savipitoinen maa on hyvää valkosipulin kasvatuksessa.
Ja kyllä valkosipulit istutetaan syksyllä, että saavat kylmäkäsittelyn. Muita syötäviä sipuleita ei istuteta syksyllä, kukkasipulit ainoastaan. Keväällä on myynnissä valmiiksi kylmäkäsiteltyä valkosipulia, eli keväälläkin voi istuttaa. Omat kokemukset ovat parempia syysistutuksesta.
Eilen laitoin kun vkl luvattu pakkasta. Espoo
Väärä multatyyppi, liian kylmää tai liian lämmintä tai muuta vastaavaa.