Onko jossain perheessä päästy täistä kertahoidolla?
Meiltä löytyi yhdeltä lapselta täitä ja niitä oli paljon. Siis todella paljon. Pitkät, paksut hiukset ihan täynnä saivareita ja täishampoopesun jälkeen kampasin 25 kuollutta täitä pois.
Koko perhe pesi hiukset shampoolla. Kaikki tekstiilit (verhot jätin rauhaan) on pesty, pakastettu tai saunotettu. Laitoin tyynyt, peitot ja patjat yön jälkeen kuumaan saunaan ja petivaatteet 60 asteen pesuun. Harjat ja pompulat on käsitelty, vaatteet pesty, päähineet pakastettu ja pesty.
Onko mahdollisuuksia päästä tästä ensimmäisestä täitartunnasta kokonaan eroon, jos shampookäsittely uusitaan viikon päästä, vaihdan lakanat viikon ajan, kampaan täikammalla kaksi viikkoa lapsen hiuksia, pakastan joka yö pipot, pompulat ja harjat? Imuroin joka päivä, pehmolelut on pesty ja karanteenissa, sohvilla tai nojatuoleissa ei nyt pariin päivään istuta (päälliset on saunotettu).
Kommentit (14)
Siivoamisesi kuulostaa aivan hysteeriseltä. Itse suosittelen hyvää sampoota (joku Nixi on surkeaa, täit vastustuskykyisiä jo). Linicin tappoi meillä kertahoidolla täit, mutta se on kallista varsinkin jos koko perheen hoitaa kerralla.
Meillä päästiin, tosin meiltä löytyi vain 1 kpl täitä yhden lapsen päästä. Onneksi poika on allerginen sille täin syljelle, niin saatiin vaivasta kiinni ihan samantien, kun häneen eka tarttui, kun niska ja korvantaukset oli ihan punaisten jälkien peitossa.
Meillä on ollut 2 eri kertaa täitä, koko perheellä. Molemmilla kerroilla niistä päästiin kerralla, mutta myös minä siivosin hulluna :)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 10:43"]Siivoamisesi kuulostaa aivan hysteeriseltä. Itse suosittelen hyvää sampoota (joku Nixi on surkeaa, täit vastustuskykyisiä jo). Linicin tappoi meillä kertahoidolla täit, mutta se on kallista varsinkin jos koko perheen hoitaa kerralla.
[/quote]
Meillä on koko perhe jo pesty Linicinillä. 80 euroa meni apteekkiin täikampoineen.
Mieluummin olen siivouksen kanssa ylihysteerinen kuin liian laiska, kun täistä on kyse. Joulusiivouksen meni tähän verrattuna vasemmalla kädellä.
Halusin vain tietää, että onko uudet täit enemmänkin sääntö kuin poikkeus, vaikka mitä tekisi?
ap
Meillä päästiin Nixillä eroon täistä kertaheitolla. Täitä oli esikoistytöllä myös todella paljon (varhaisteini ei paljon päänkutiamisestaan ilmoitellut). Keskimmäisellä oli myös melko paljon (joskin huomattavasti vähemmän) ja kuopuksella pari.
Käyttäydyimme kutakuinkin kuin ap. Ja kyllä, pääsimme kerralla tartunnasta eroon.
Olkoon hysteeristä tai ei, mutta juuri tuollaisella massiivisella käsittelyllä meillä päästiin täistä kerralla. =) Niitä oli pojalla ja mulla, miehellä ei. Siivosin siis todella rankalla otteella, usein ja paljon, varmaan vähemmälläkin olisi selvitty, mutta ajattelin, että mieluummin siivoan kunnolla kerran, kuin sinne päin toisenkin kerran... Sitäpaitsi, tuo siivoaminen oli yllättävän tyydyttävääkin ja terapeuttista, kun kerran "sota oli julistettu"... =D Tsemppiä ap, se tunne on inhottava, mutta ei niistä ole mahdottomuus päästä kerralla eroon.
Me pääsimme. Tosin kertahoitoon kuuluu aina tuo jälkikäsittely 8-10 pv päästä. Meitä auttoi varmaan se, että samana päivänä, välittömästi käsittelyn jälkeen lähdimme viikonlopuksi pikkulomalle hotelliin. Ja tekstiilit pestiin kuudessakympissä ja pehmolelut olivat pakkasessa mutta mitään hysteeriasiivousta meillä ei ollut (vaikka olemme huusholli, joka on täynnä tavaraa).
Täitä voi saada uudelleen vaikka tekisi itse kaikkensa, koska ne tarttuvat usein useaan lapseen luokassa. Ne voivat siis jatkaa kiertokulkuaan varsinkin jos joukossa on joku perhe joka ei älyä että lapsella on täitä. Lapset pitää opettaa siihen etteivät lainaile pipojaan ja pipot pidetään koulussa takin hihassa, ei sikin sokin naulakon päällä.
Meillä täistä on päästy kaksi kertaa yhden kerran täishampoopesulla (Paranix) ja tarkalla kampaamisella. En ole siivonnut muuten kuin pitänyt pipoja, kampoja ym. pakastimessa ja vaihtanut tyynyliinat. Ekalla kerralla täitä oli molemmilla lapsilla paljon ja toisella kertaa (seuraavana vuonna) löytyi vain toiselta lapselta ja olivat saivarevaiheessa vielä. Muutenkin olen ottanut sen ensimmäisen täitartunnan jälkeen tavaksi pari kertaa viikossa käydä lasten päät läpi kammalla, että täistä pääsisi eroon heti alkuvaiheessa.
Henrin on paras täitä vastaan.
Kannattaa ilmoittaa päiväkotiin/kouluun täiongelmasta.
Mun tytöllä oli kanssa tosi paljon täitä. Meillä oli kotona varmuudeksi ostettua Nixiä ja sillä pesin meidän molempien päät. Laitoin kaikki petivaatteet pesuun. Seuraavana päivänä ostin öljypohjaisen shampoon ja täikamman. Sillä pesin seuraavana päivänä molempien päät. Laitoin myös kaikken irtoavan pesuun ja loput saunaan. Kuurasin kämpän lattiasta kattoon. Viikon tai kahden päästä pesin vielä molempien päät sillä öljyshampoolla. Kerralla päästiin eroon.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:00"]Täitä voi saada uudelleen vaikka tekisi itse kaikkensa, koska ne tarttuvat usein useaan lapseen luokassa. Ne voivat siis jatkaa kiertokulkuaan varsinkin jos joukossa on joku perhe joka ei älyä että lapsella on täitä. Lapset pitää opettaa siihen etteivät lainaile pipojaan ja pipot pidetään koulussa takin hihassa, ei sikin sokin naulakon päällä.
[/quote]
Esikoinen sai täitä joulun jälkeen sukulaislapselta. Kaikki lapsemme ovat kouluikäisiä ja siellä ei tietääkseni nyt täitä ole. Toki voi tulla, mutta nämä eivät tulleet koulusta.
Helpottavaa kuulla, että voi lähteä kerrallakin (mukaantulon tuon toisen shampoopesun).
Kyllä, ällöttää. Tekisi mieli laittaa koko perhe viikonlopuksi saunaan.
ap
Meillä päästiin eroon kertaheitolla, yhdellä käsitellyllä. Yhdellä lapsella oli täitä, koko perheen päät käsiteltiin myrkyttömällä paranix sensitivellä yön yli.
Kampaaminen ja munien poistaminen vähintään yhtä tärkeää kuin "myrkytys"!
Kannattaa huomioida, että munat voivat elää pitkäänkin esim. sohvatyynyissä/pipoissa/auton istuimissa ilman ihmistä.
Ja uudet tartunnat aina mahdollisia.
Meillä oli täitä syksyllä ja niistä päästiin eroon. Uusi tartunta selvisi heti, koska otin tavaksi kammata/tarkistaa lasten päät vähintään kerran viikossa.