Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tietoja neuvola saa vanhemmista?

Vierailija
03.01.2014 |

Heräsi erään toisen ketjun perusteella kysymys siitä, mitä tietoja neuvola saa vanhemmista. Näkyvätkö esimerkiksi julkisen puolen terveystiedot esimerkiksi? Tai: mitkä kaikki välilehdet näkyvät?

Asia ei ole aloittajalle ajankohtainen, mutta ajattelin kysellä yleisellä tasolla ja kiinnostuksen vuoksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy kai mitä oot antanu muista paklista jakaa. Harmitti kyllä itteeni neuvolassa kun olin tehny pari aborttia lastemme välissä ja neuvolatäti meni urkkimaan ehkäisyneuvolan sivuja, kun en muistanut aikaista ehkäisyn nimeä. Siinä sitten oikeen rupes lukemaan ja totes että onhan sulla näköjään näitä raskauksia ollut. Sillon ajattelin että oisimpa kieltäny tietojeni luovutuksen ehkäisyneuvolanpuolella jne....

Vierailija
2/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 18:50"]

Näkyy kai mitä oot antanu muista paklista jakaa. Harmitti kyllä itteeni neuvolassa kun olin tehny pari aborttia lastemme välissä ja neuvolatäti meni urkkimaan ehkäisyneuvolan sivuja, kun en muistanut aikaista ehkäisyn nimeä. Siinä sitten oikeen rupes lukemaan ja totes että onhan sulla näköjään näitä raskauksia ollut. Sillon ajattelin että oisimpa kieltäny tietojeni luovutuksen ehkäisyneuvolanpuolella jne....

[/quote]

Abortista pitää mainita neuvolassa ja siitä myös raskauden alussa kysytään. Neuvola näkee kaikki äidin terveystiedot, koska äiti on asiakas. Synnytyksen ja lopputarkastuksen jälkeen äidin tietoja ei enää nähdä. Isän tietoja ei nähdä milloinkaan. Mutta SOS-sivut eli sosiaalityön sivut kyllä uskoakseni näkyvät neuvolassa aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äidin ollessa asiakkaana neuvolassa, julkisen puollon terveystiedot kyllä näkyvät. Neuvola ja terveysasema ovat käytännössä sama asia, mitään lupia ei tarvitse kysellä että toinen saa ja katsoo toisen tietoja. Ne ovat siellä samassa paikassa kaikki tiedot.

Vierailija
4/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 19:54"]

Eli äidin ollessa asiakkaana neuvolassa, julkisen puollon terveystiedot kyllä näkyvät. Neuvola ja terveysasema ovat käytännössä sama asia, mitään lupia ei tarvitse kysellä että toinen saa ja katsoo toisen tietoja. Ne ovat siellä samassa paikassa kaikki tiedot.

[/quote]

Eli ihan kaikkia sivuja pääsee neuvolan henkilökunta lukemaan, kaikilta "välilehdiltä"?

Onko mitään tietoja mahdollista salata neuvolassa?

Vierailija
5/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyk puolen ja jonkun mainitsemat sos puolen sivustot eivät näy neuvolassa, kuten ei sairaaloidenkaan tekstit. Vain terveyskeskuksen, mahdolliset päivystykäynnit tk päivystyksessä sekä neuvola/ehkis näkyvät. Sairaaloiden tietoihin kysytään erikseen lupa asiakkaalt, helpottaa asiointia esim äitipolin ja neuvolan/tk:n välillä. Näin Vantaalla ja pääkaupunkiseudulla yleensä.

Vierailija
6/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa vielä, että isän tietoihin mennään silloin jos tuleva isä osallistuu esim perhevalmennukseen raskausaikana ja kirjataan käynti, lähinnä tilastointia varten siis. Toinen seikka jossa tietoihin mennään on laajat terveystarkastukset ja miehen audit pisteet merkitään tietoihin. Tämäkin vain jos mies mukana neuvolakäynnillä ja tästä kerrotaan erikseen.

Vierailija
7/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin näkyy kaikki, ja luvan kanssa myös erikoissairaanhoito esim, äitiyspoli. MUTTA: vain hoidossa tarvittavaa tietoa saa katsella, uteliaisuuttaan hoitajat eivät saa katsoa potilaan tietoja. Sitäkin silti voi tapahtua ja onhan se liukuva käsite mitä tietoja tarvitsen juuri tämäm ihmisen kanssa.

Vierailija
8/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kaiken haluamansa, kuten esimerkiksi pankkitilin saldon, rikosrekisterin ja jopa sukuhistorian aina 1800 -luvulle saakka.

Vierailija
9/9 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin tyytyväinen jos näkys laajemminkin kaikki tiedot eri paikoissa! Käyn perussairauteni vuoksi kontrolleissa sairaalassa eräällä polilla, perusasiat hoidan terveysasemalla, kun olin töissä, kävin toisinaan työterveydessä, nyt raskauden aikana käyn kontrolleissa Naistenklinikalla ja sitten vielä neuvolassa. Nämä paikat jakavat tietoa keskenään yllättävän vähän, eikä missään näy koskaan muiden paikkojen tekstit ja tulokset, ja koska sairauteni on todella harvinainen, joudun usein selittämään juurta jaksain koko terveyshistoriani, ja silti aina pelottaa onko kaikki nyt varmasti huomioitu. Olen antanut luvan kaikkeen tiedon jakamiseen.

Outoa oli mm. se, että kun sain tuolla (kunnalliseen hoitoon kuuluvalla) polilla Meilahdessa rokotteen sairauteeni liittyen, ja minun piti erikseen kertoa siitä neuvolassa, koska he eivät nähneet sieltä tietoa. Järjestelmä voisi olla hieman yhteneväisempi, jotenkin pelottavaa että tärkeistä ja hoitooni liittyvistä asioista kertominen on minun vastuullani. Vaikka toki ymmärrän myös yksityisyysnäkökulman. Off topic, mutta tuli mieleen :)