Normaali/ylipainoisen syömimishäiriö
Moi ja hyvää (tulevaa) uutta vuotta 2014 kaikille palstalaisille.
Olen siis 16-vuotias, ja minulla on ruoan kanssa ongelmia. En vain tiedä kenelle minun pitäisi puhua niistä, koska pelkään ettei minua oteta vakavasti.
Painoni on noussut viimeisen vuoden aikana n. 10kg ja toukokuussa vaaka näytti suurta lukemaa, 82kg.
Se oli eräänlainen herätys, jonka johdosta päätin "laihduttaa". Kokeilin kaiken laisia paastoja, ja muita ihmedieettejä. Paino tippui, mutta jo muutaman päivän kuluttua kilot tulivat takaisin. Suurimmaksi osaksi "tippunut" paino oli siis nestettä.
Sain kuitenkin pudotettua painon n. 76kg mikä ei tietenkään ole paljon, mutta parempi se kai on, kuin lihominen.
Suhtautumiseni ruokaan ei ole ollut kovinkaan terve sitten kuudennen luokan. Silloin ystäväni sairastui anoreksiaan ja joutui sairaalaan. Niin hullulta ja sairaalta kuin se kuulostaakin, minä kadehdin häntä. Ja valehtelisin, jos sanoisin etten kadehtisi enää.
Ahminta kuitenkin alkoi 8lk ja on jatkunut siis tähän päivään. Se on varmasti iso syy lihomiseeni.
"Löysin" kuitenkin keinon, jolla "välttää" lihominen, kun olin päässyt 76 kiloon. Oksentaminen ja laksatiivit. Olin ottanut muutaman laksatiivipillerin ylimääräistä aiemmin, sillä minulla oli/on välillä todella pahaakin ummetusta.. Kuitenkin, aloin ottamaan laksatiiveja todella paljon liikaa. Eli jos rajoitus oli max. 4 pilleriä, pahoina aikoina saatoin ottaa jopa 18. Seuraukset saatte arvata.
Oksentamista olin kokeillut jo seiska luokalla, ja siitä eteenpäin satunnaisesti. Se ei onnistunut, luulin ettei minulla ole oksennusrefleksiä.
Kuitenkin onnistuin siinä kerran, ja olen tullut vieläkin etevämmäksi. Ahminnan jälkeen, kun oksennan/otan laksatiiveja ahdistaa. Ahdistaa ja hävettää. Häpeästä ja/tai ahdistuksesta ahmin taas.. -> kierre ei lopu.
En osaa syödä "normaalisti". Joko syön aivan tajuttomat määrät ruokaa, tai paastoan viikon jonka jälkeen sorrun ahmintaan. Paino jojoilee eikä olo parane ollenkaan.
Tiedän, että terveydenhuollolla ei ole resursseja/varaa/aikaa hoitaa ns. läskejä tai normaalipainoisia, koska he eivät ole vielä ns. hengenvaarassa. Haluaisin tietää, että minne/kenen luo minun kannattaisi mennä, ja lähteä selvittämään tätä ongelmaa?
Kommentit (6)
Muista, että syömishäiriöön voi kuolla. Jatkuva oksentelu sulattaa hammaskillteen. Et saa mistään uutta hammaskiillettä.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 21:35"]
Muista, että syömishäiriöön voi kuolla. Jatkuva oksentelu sulattaa hammaskillteen. Et saa mistään uutta hammaskiillettä.
[/quote]
Niin no tämä ei valitettavasti auta meitä syömishäiriöisiä YHTÄÄN, me tiedämme nämä asiat jo, mutta koska kyseessä on pakonomainen häiriö, emme silti pysty lopettamaan käyttäytymistä vaikka tiedämme nämä haitat ja monet muut!
Itsekin olen normaalipainon ja lievän ylipainon välillä jojoava syömishäiriöinen. OMa häiriöni on BED, eli ahmimishäiriö. En siis oksenna tai käytä tyhjennykseen laksatiiveja, vaan saan pakko-oireisia ahmimiskausia, joiden aikana syön todella luonnottomia määriä ja lihon. Vastapainoksi, kun järkytyn ahmimiskauteni seurauksia, vedän paastoa, Nutrilett-kuuria tms tiukkaa dieettiä, kunnes taas iskee uusi ahmimisjakso. Sen voi laukaista vaikka stressi tai ihan mikä vaan.
Minä olen vasta nyt yli kolmikymppisenä saamassa ensi kertaa apua, yksityisestä Syömishäiriökeskuksesta... Ikävä kyllä läheskään kaikille tämä ei ole hinnan takia vaihtoehto... Itsekin olen vasta niin alussa tietäni etten pysty vielä kertomaan hyvistä tuloksista...
Aapee, sä olet vielä jossain koulussa. Kouluterkka on hyvä paikka aloittaa. Hän järjestää ensin tapaamisen ululääkärin kanssa ja tämä ohjaa sit eteenpäin sinne, mistä apua teidän kunnassa parhaiten saa.
ja olet väärässä siinäettä läskejä tai normaalipainoisia ei haluttaisi hoitaa. Påinvastoin, halutaan, koska se on tuloksellisempaa kuun luurankoanorektikkkojen. Lisäksi sä olet vielä alaikäinen ja se tarkoittaa, että sulla on käytössä julkisellakin puolella ihan koko arsenaali. Sun pitää vaan aloittaa avun haku nyt heti, ennen kuin ehdit täysi-ikäissksi, sen jälkeen hoidon saanti muuttuu paljon hankalammaksi.
Hei ap!
En ole asiantuntija, mutta vähäisten tietojeni perusteella kuulostaa siltä, että sinulla on jonkinlainen sekamuotoinen syömishäiriö, ehkäpä "muu määrittelemätön syömishäiriö, EDNOS (Eating Disorder Not Otherwise Specified)".
Sekä paastoaminen että jatkuva oksentelu ovat todella haitallisia elimistölle. Nr 5 kirjoitti hyvin: sinua pystytään varmasti hoitamaan. Jos olet jossain koulussa tai oppilaitoksessa, ota yhteyttä koulun terveydenhoitajaan. Siitä on hyvä aloittaa.
Kaikkea hyvää sinulle, ja onnellista uutta vuotta!
Sen voin antaa vinkiksi että viimeinen taho jolta kannattaa hakea apua on kouluterkka. Sieltä et ymmärrystä tai apua tule saamaan. T. itsekin syömishäiriöinen
Jaah.. On taas ollut aivot mukana. Syömimishäiriö, voi luoja.
Ap