Viiltävä pohjekipu
Eilen toiseen pohkeeseeni ilmaantui viiltävä kipu. Kipu ei tunnu koko aikaa vaan aina välillä. En osaa yhdistää kipua mihinkään tiettyyn liikkeeseen. Vähän kuin vetäisi suonta, mut ei kuitenkaan.
Kävin lääkärissä tänään ja lähetti ultraan, ettei vaan olisi veritulppa. Ultra on huomenna, sain tänään verta ohentavaa lääkettä piikkinä.
Mietin, voiko veritulpassa olla kipua vain ajoittain? Olen lukenut, että siinä kipu olisi koko ajan ja jalka turpoaisi jne...(turvotustakaan ei ole).
Mietin, voisiko kipu olla myös selkäperäistä? Selkä on kipeä. Kopeloin jalkaa enkä löytänyt sormilla painamalla kipeää kohtaa. Yhtäkkiä aina vaan tulee se jäätävä kipu.
Aamullahan tuo selviää, mut olis kiva kuulla kokemuksia.
Kommentit (19)
Paikallistuuko se akillesjänteeseen? Minulla oli siinä kipua ja värinää, syy ei koskaan selvinnyt. Ultrattiin myös, ei ollut veritulppa.
Kiskooko se viiltävä kipu ulkosyrjää pitkin kantapohjaan tai jalkapohjaan asti? Jos, niin kokeilepas auttaako kun nappaat ulkosyrjästä polven alta kädellä ulommaisesta pohkeen lihaksesta kunnolla kiinni. Jos auttaa, niin valitettavasti auttaa vain tilapäisesti, sillä voi olla kunnolla tulehtunut tai pohkeen kalvot kiinni toisissaan. Sellainen menee muutaman päivän buranakuurilla ja tilan mentyä ohi kunnolla liikuntaa ja etenkin venyttelyä. Jos saman jalan nilkassa on vaivaa tai vanha vamma, voi sekin selittää pohkeen oiretta, eli lievähkökin virheasento on saattanut saada pohkeen pinteeseen. Tärkeintä on kuitenkin varmasti sulkea pois tuo veritulpan mahdollisuus.
Eikö D-dimeeriä otettu? Tavallisesti tämä verikoe otetaan, kun epäillään laskimoveritulppaa.
Juu olen mitannut pohjetta. Täsmälleen saman kokoiset ovat.
3 minkälainen kipu sulla oli? Välillä tuntuu kuin se kipu olisi siellä jänteen tienoilla. Mulla kipu on hyvin terävää.
Kipu ei mene jalkapohjaan asti. Tuossa pohkeessa viiltää. Toivon todella, että johtuisi jostain virheasennosta tms. Tulppa kuulostaa vähän keljulta.
Ei otettu verikoetta. En kyllä ymmärrä miksi ei.
Ap
Tässä 3. Kipu ei tuntunut koko ajan, samanlaista kuin sinä kuvailit. Siihen liittyi tosiaan myös värinän tunne, ei näkynyt ulospäin. Taisi kestää pari viikkoa. Sittemmin löytynyt kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nivelten yliliikkuvuutta, eds epäily. Et ole tehnyt mitään uutta mikä voisi selittäää oireen?
Mulla on ollut samanlaista kipua muutaman kerran nyt kuukauden sisällä. Kipu on siis sellaista viiltävää ja tulee sykäyksittäin. Mikään pohkeen jännittäminen tms ei auta. Turvotusta en ole huomannut eikä pohkeessa ole mitään pattejakaan.
Lääkäriin en ole viitsinyt mennä "turhaan"....pitäisiköhän? :/
En mitään uutta. :( olen lenkkeillyt ahkerasti,mutta sitä teen koko ajan. Vaihdoin kyllä lenkkarit joulukuun alussa. Ne on kylläkin samaa mallia kuin edelliset.
Värinää ei ole esiintynyt. Välillä kuumottaa, mutta ei tunnu kädellä yhtään lämpimältä.
Ap
Onko sulla riskitekijöitä ap (lihavuus, e-pillerit, pitkäaikaista istumista esim. pitkät automatkat, mannertenväliset lennot)? Suvussa paljon veritulppia?
8: kuulostaa tutulle. Pystytkö kävelemään normaalisti? Itse pystyn ja kipu tulee kun tulee.
Itse inhoan myös "turhia" lääkärireissuja, mut en halunnut alkaa arpomaan tämän kanssa, kun ollaan lomallekin pian lähdössä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 23:20"]Onko sulla riskitekijöitä ap (lihavuus, e-pillerit, pitkäaikaista istumista esim. pitkät automatkat, mannertenväliset lennot)? Suvussa paljon veritulppia?
[/quote]
Ei mitään näistä. Perinnöllisyys tulppiin testattu myös kun olin raskauden aikana mukana tutkimusprojektissa. Ja perinnöllisyyttä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 23:20"]Onko sulla riskitekijöitä ap (lihavuus, e-pillerit, pitkäaikaista istumista esim. pitkät automatkat, mannertenväliset lennot)? Suvussa paljon veritulppia?
[/quote]
Ei mitään näistä. Perinnöllisyys tulppiin testattu myös kun olin raskauden aikana mukana tutkimusprojektissa. Ja perinnöllisyyttä ei ole.
Mulla tulee joskus yöllä, sekunti ennenkun aukasee silmät, tajuaa, että jos nyt käännyn vähäsenkin, niin pohje huutaa hoosiannaa. Yleesä huutaa, menee kävelyaraksi, ei auta hieronta tms. Aamulla yleensä mennyt ohi.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 23:27"]
Mulla tulee joskus yöllä, sekunti ennenkun aukasee silmät, tajuaa, että jos nyt käännyn vähäsenkin, niin pohje huutaa hoosiannaa. Yleesä huutaa, menee kävelyaraksi, ei auta hieronta tms. Aamulla yleensä mennyt ohi.
[/quote]
Se on kai suonenveto?
Voipi olla, mutta pirun kipeetä tekee. :(
Mulla on ajoittain samanlaista vaivaa. Varmasti lievää lihastulehdusta tai pohkeen kalvot "kiinni". Yksi vaihtoehto on laittaa tennispallo pohkeen alle. Sitten liikuttaa jalkaa ja alkaa veri kiertää. Kannattaa myös kevyesti venytellä ja varata aika hierojalle. Aikaa voi mennä kauankin pelkkiin pohkeisiin, jos ovat tosi juntturassa. Itse oon hoitanut hieronnan jälkeen kevyellä kävelyllä ja kylmägeelillä.
Pelkkä buranakuuri ei ole viiltokipuun auttanut, vaan pakko on ollut hieroa.
Testaan tuota heti huomenna, jos tulppaa ei löydy. Nyt en uskalla koittaa hieromista.
Mulla on ollut pohje lähinnä ulkoreunasta kipeänä. Nilkat on urheilun parissa useamman kerran venähtäneet ja polvet välillä särkyillyt. Voisiko se olla juuri tuon nilkan vammoista johtuvan virheasennon syytä, kun juuri viimeksi noin kuukausi sitten saman jalan nilkkani taas venähti? Kipu tuntuu kiristävältä ja se on aikalailla pohkeen yläpäässä.
Taas ketju, jonka aloittaja ei käynyt kommentoimassa, mitä se sitten oli.
Mittaa sitä pohjetta. Ota kangasmitta ja tee kuulakärkikynällä jalkaan merkit, että mittaat aina samasta kohden. Niin me teholla seurataan tuollaista, ei silmällä nää turvotusta.
Tyypilliset oireet ovat pohkeen turvotus, leposärky ja arkuus sekä kävellessä tuntuva kipu pohkeessa. Usein oireena on vain jokin näistä. Laskimoveritulppa voi salakavalasti olla myös kokonaan oireeton.
Samantapaisia oireita voi esiintyä muistakin syistä, minkä vuoksi kuvatut oireet eivät aina merkitse laskimotulppaa. Jos on kaikki kolme oiretta (pohkeen turvotus, särky ja kävelykipu) kymmenestä henkilöstä kuudella todetaan laskimotulppa. Jos on vain yksi oireista, laskimotulpan mahdollisuus on 1–2 kymmenestä.