Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän 5v poikaa sanotaan pieneksi, onko muilla pienikokoisia poikia?

Vierailija
28.12.2013 |

Omasta mielestäni on ihan sopivan kokoinen, mutta usein muut sanovat, että hän on pienikokoinen ikäisekseen.

Vähän aikaa sitten 5v neuvolassa pituus 102cm ja paino 14,8kg. Tasaisesti on kasvanut omalla käyrällään, syntymäpaino 4kg ja vauva-aikana kasvu hyvää. 

En ole itse huolissani pojasta, sillä on todella taitava ja osaa jo esim lukea ja kirjoittaa sekä motorisesti taitava. Ihmetyttää vaan muiden nalkutus siitä, että hän on "niin pieni".

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo. Meillä pieni, keskosena syntynyt poika, joka on kuitenkin 113.5 senttiä. Ja siis 5 v. 

Vierailija
2/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisia te vanhemmat olette? Jos neuvolassa ei olla huolissaan eli kasvaa siis omalla käyrällään kuten sanoit, niin siihen ei ole muilla mitään sanomista. Ymmärrän kyllä, että harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso itse käyrältä. Pikkuruinen on.

http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html

Vierailija
4/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nyt jo aikuinen poikani oli aina kasvukäyrissä alimman alla. Nyt aikuisena, normi pituinen ja raamikas, ei mikään pilvenpiirtäjä, mutta normi.

Vierailija
5/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pieni on, meillä keskosena syntyneet kaksospojat, ja toinen on myös noin pieni, suurinpiirtein, ei olla pituutta mitattu kuin keväällä viimeksi, mutta housut menee 98cm ja paita 104cm ehkä 110cm, toinen poika on paljon isompi, käyttää 104cm housuja ja 110cm paitoja, jopa 116/120cm. Pienempi pojista on ollut koko ajan miinuskäyrillä ja toinen poika on mennyt jo hiukan plussan puolelle.

Vierailija
6/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v oli neuvolassa 105cm eli toisesta ääripäästä. Serkkupoika on teidän poikanne mitoissa. Isät ovat melko samanpituisia, meillä äideillä pituuseroa on vajaat 10cm. Eiköhän pituudet ajan kanssa tasoitu osittain :)

Vierailija
7/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuinenhan tuo on, oma tyttö oli tuon pituinen 3-vuotiaana. Mutta me vanhemmatkin olemme aika pitkiä, minä 170 ja mies yli 190 cm. Jos te olette pienikokoisia, niin varmaan ihan sopiva pituus lapselle. Lapset myös kasvavat eri tahdissa: toiset pitkään ja hitaasti, toiset  taas nopeasti ja ovat lopullisessa pituudessaan aikaisemmin. Oletteko te vanhemmat kasvaneet pitkään?

Vierailija
8/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä huolissaan tarvitse olla, jos kasvu on tasaista ym, mutta onhan 102 cm 5v tosi pieni. Meillä poika (pitkä tosin) oli 102 cm 3v ja 118 5v. Toinen poika (aika keskikoinen, hoikka) oli nyt 4v 105 cm ja 17,5 kg. En minä tuttujen lapsien pienuutta tai isoutta jaksa päivitellä (jatkuvasti, tyhmää ja turhaa), mutta jos vastaan tulisi tuon kokoinen 5v uutena tuttavuutena, niin kyllä varmaan hämmästyisin ja saattaisin jotain sanoa. En ehkä tajuaisi heti, että on 5v.

Vierailija
9/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pienikokoiset kaksoset. 5v neuvolassa olivat 104cm ja pikkuisen alle ja yli 17 kg. Nyt ovat eskarissa ja päätä lyhyempiä kuin useimmat eskarikaverit. Ovat kuitenkin kasvaneet koko ajan omaa tasaista käyräänsä pitkin, joten tuskin huoleen on aihetta. Siskoni pienikokoinen poika kasvaa pyrähti 6-vuotiaana, ja on nyt ikäistensä joukossa keskipituinen. Toisaalta jos aikuisilla täysikasvuisilla miehillä voi olla melkein puolen metrin pituusero, niin mikseivät erot näkyisi jo pikkupojissa.

Vierailija
10/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans pienikokoinen 5-vuotias poika. 5-vuotisneuvolassa oli 104 cm ja n. 17 kg (en muista tarkkaan).

Syntymäpaino oli 3600 g, kasvukäyrät alkoi mennä miinukselle joskus 6 kk jälkeen. Otettiin silloin 1-vuotiaana verikokeita esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan ja keliakian tms. vuoksi, mutta mitään ei löytynyt.

Me vanhemmat ollaan ihan tavispituisia, minä 165 cm ja mies 182 cm.

Välillä stressaan asiasta, aiemmin enemmän, nykyään harvemmin. Varsinkin kun huomasin, että pojalla ollut nyt joku kasvuspurtti, on kasvanut 2 kuukauden aikana n. 3 cm :)

Vierailija
11/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hän varmastikin pieni ja siro, ainakin tuon painon ja pituuden suhteen. Mutta mitäs sitten? Meitä on täällä pallolla kaiken kokoisia. Pieniä, isoja ja keskikokoisia. 

Meidän saman ikäinen on nyt 117cm. Painaa 17kiloa. 

Vierailija
12/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 23:07"]

Lyhyttä miestä ei huoli kukaan ja liikuntaharrastuksiin on ihan turha viedä. Tulee turpaan...

[/quote]

kuten Tom Cruise? Kukaan ei varmaan huolisi ;) tai se mammojenkin täällä läähättävä Cheek. 

Vierailija
13/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani on todella hoikka ja aina ollut pieni (paitsi syntyessään painoi 3,7kg), oli pari viikkoa sitten juuri saman pituinen jq painoinen kun neuvolassa mitattiin, mutta hän täytti juuri 4v. Kuulemma ikäisekseen pieni ja hoikka mutta kasvaa tasaisesti. Oma poikasi on siis vielä pienempi ikäänsä nähden, mutta ei syytä huoleen kunhan poika kasvaa tasaisesti ja syö kunnolla :)

Vierailija
14/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää kommentoida ylipäänsä lapsen kokoa tai mitään muutakaan ominaisuutta. Ikäänkuin asiaan voisi itse vaikuttaa. Vastaa napakasti "asia ei liikuta sinua millään tavalla". 

Vierailija
15/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:59"]

Omasta mielestäni on ihan sopivan kokoinen, mutta usein muut sanovat, että hän on pienikokoinen ikäisekseen.

Vähän aikaa sitten 5v neuvolassa pituus 102cm ja paino 14,8kg. Tasaisesti on kasvanut omalla käyrällään, syntymäpaino 4kg ja vauva-aikana kasvu hyvää. 

En ole itse huolissani pojasta, sillä on todella taitava ja osaa jo esim lukea ja kirjoittaa sekä motorisesti taitava. Ihmetyttää vaan muiden nalkutus siitä, että hän on "niin pieni".

[/quote]

Miksi sanot, että muut "nalkuttavat"? Älä ota kommentteja negatiivisina. Tietysti herättää ihmetystä, jos kolmevuotiaan kokoinen osaa lukea ja muitakin "isompien" juttuja. Nauti taitavasta lapsestasi, mukavampaa se noin päin on. Pitkiä lapsia pidetään helposti vanhempina kuin oikeasti ovatkaan ja heidän taitojaan ei niin huomata. Oma lapseni on pidempi kuin kolme vuotta vanhempi serkkunsa ja kaikki jotenkin automaattisesti odottavat heidän pystyvän samaan kun ovat saman kokoisia. Lapseni on varsin taitava ikäisekseen, joten pärjää ihan hyvin serkkunsa kanssa, mutta ei hänen taitojaan kukaan ihastele. Lapsesi on varmasti juuri sopivan kokoinen, yritä sinä olla ottamatta kommentteja negatiivisina.

Vierailija
16/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa:

Kasvukäyrä oli ylöspäin ensimmäiset puoli vuotta (rintamaidolla) ja sen jälkeen tasaisesti alaspäin. Meillä on sellainen "vanhan kansan" neuvolatäti, joka ei ikinä huolestu mistään. Vähän mietteliäs oli, mutta ei tullut mitään lisätutkimuksia.

Poika on kyllä pieniruokainen, syö monipuolisesti. Lempiruuaksi sanoo puuron ja sushin. Annoskoko on ehkä max desin verran ja maitolasillinen päälle. Aamu-/iltapuuroa menee kyllä varmaan parin desin verran. 

Itse muistan, että olin luokan pienimpiä kunnes 6.lk ja 7.lk välisenä kesänä kasvoin todella paljon. Nyt pituus 166cm. 

Mietin, että jos taustalla onkin jokin pitkäaikainen sairaus ja vähättelen itse asiaa vaikka muut kiinnittävät asiaan huomiota? Pojan hengitys haisee välillä omituiselle, vähän samalle kuin tuoreella diabeetikolla, mutta muita oireita ei ole. 

Ap

Vierailija
17/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 5-v neuvolassa 18 kg ja 115 cm. Syntymäkoko 2,55 kg ja 50,5 cm viikolla 39. Usko tai älä ap, mutta minä kuulen vähän väliä poikani olevan "melko pieni, lyhyehkö, pieni ja siro..." Hän on ihan hyvää keskikokoa, vähintään, mutta jotkut ihmiset haluavat aina huomautella jostakin?

Vierailija
18/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 5 v 17 kg ja 106 cm. Nyt 7 v noin 120 cm.

Vierailija
19/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 5 v 17 kg ja 106 cm. Nyt 7 v noin 120 cm.

Vierailija
20/41 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro jokapäiväisenä ei kuulu monipuoliseen ruokavalioon. Pelkkää hiilaria. Vähän ravintoaineita, eikä samaa ruokaa joka päivä! Protskua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi