Koulukiusatun syndrooma
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/e3667001-ff9e-49c2-bc6d-ca87…
Ihan kuin omasta elämästä! Juuri tuo että on pakko tavoitella täydellisyyttä, opiskella erikoista, vaikeaa alaa ja osoittaa olevansa vahva. Minulle puhkesi tämän takia masennus ja epävakaa persoonallisuushäiriö. Minun oli itse ymmärrettävä lähteä oravanpyörästä, vaikka olen nyt työtön niin pärjään ansiosidonnaisella ja saan sillä terapiankin kustannettua.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä näitä menestyneitä koulukiusattuja ei saisi liikaa esitellä mediassa. Sekin antaa paineita ihmisille, joiden koko minuus ja elämän perusta on rikottu. Hyvin harvasta kiusatusta tulee edes keskinkertaista duunaria. Enemmän pitäisi puhua näistä Pauliinan kaltaisista tarinoista.
- mielenterveyseläkeläinen, kiusattu
En usko tuohonkaan. Moni on kiusattu ainakin osittain lahjakkuuden takia ja pystyy vielä vapautumaan ja toteuttamaan itseään. Vaikka ilman traumoja ei kukaan selviä.
Niin tuttua, niin tuttua. Meistä naisista tulee suorittäjia, kiusatut miehet sen sijaan yleensä syrjäytyvät. Selviytyminen on naisilla geeneissä; on pidettävä huoli itsestä ja toimeentulosta, jotta voi huolehtia myös yhteisöstä. Näistä kiusatuista supertähdistä iso osa on ollut nimenomaan naisia: Lady Gaga, Christina Aguilera, Madonna, Megan Fox... Mutta ei mene Gagalla myöskään hyvin: syö mielialalääkkeitä.
Mun mielestä näitä menestyneitä koulukiusattuja ei saisi liikaa esitellä mediassa. Sekin antaa paineita ihmisille, joiden koko minuus ja elämän perusta on rikottu. Hyvin harvasta kiusatusta tulee edes keskinkertaista duunaria. Enemmän pitäisi puhua näistä Pauliinan kaltaisista tarinoista.
- mielenterveyseläkeläinen, kiusattu