Mitä tekisitte tilanteessani? Liittyy pomooni.
Yritän selittää mahdollisimman lyhyesti. Olen töissä pienessä firmassa(ruokapaikka), ja meitä on pomon lisäksi 2 työntekijää.
Mulla olisi huomenna vapaapäivä, koska olin vloppuna töissä. Työkaveri pisti viestiä, että pomo ollut ryyppäämässä eilisestä alkaen, tänään vielä samoilla silmillä ja kännissä ilmeisesti. Pomo ei VIELÄ ole mulle viestiä laittanut, että pääsisinkö töihin kun hän itse ei känniltään/krapulaltaan pysty.
Voi myös olla, ettei ilmoita edes mulle mitään, vaan olettaa, että työkaverini pärjää koko päivän yksin, mikä EI ole mahdollista.
Mitä tekisit tässä tilanteessa? Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun pomo ei pääse töihin.
Valittaisitteko johonkin taholle?
En tietenkään itse haluaisi vapaapäivänäni töihin, mutta en halua jättää työkaveria pulaan.
Kommentit (17)
Koska pomo tarvitsee apua ilmoittaisin työsuojelupiiriin
Ei ole sinun tehtäväsi paikata alkoholisoituneen pomosi laiminlyöntejä. Niin kauan kun työkaverisi kanssa teette näin, mahdollistatte pomon käytöksen. Välitön ilmoitus eteenpäin.
Onko pomosi myös omistaja? Jos on, niin silloin et oikein voi valittaa mihinkään. Hänellä on oikeus toimia miten haluaa, mutta toki teillä työntekijöillä ei ole mitään velvollisuutta joustaa.
Ottaisin yhteyttä työsuojeluun ja harkitsisin työpaikan vaihtoa.
Mene auttamaan akuutin tilanteen yli. Varmaan kaikkien etu. Kerro selvästi, että jatkossa tilanteeseen pitää tulla muutos ja pomon pitää etsiä ratkaisut siihen ja hakea apua. Ensimmäisenä toimenpiteenä en lähtisi viemään asiaa yrityksen ulkopuolelle ellei pomosi ole välittömästi vaarassa toisille tai itselleen. Työterveyteen toki voisi ilmoittaa.
Jos menet noin vain töihin niin mitään palkanmaksuvelvoitetta ei pomollasi ole.
Mikään ei mutu, jos työntekijät asiat itsekseen hoitaa. Kissa pöydälle.
Oletan, että pomo omistaa paikan. Mikään pakko teidän ei ole paikata pomon jälkiä, voitte lopettaa duunit siellä. Paikka menee todennäköisesti nurin, jos ette pelasta sitä. Mutta itse en jäisi vaan hankkisin uuden työpaikan. Toki voi ilmoittaa työsuojeluviranomaisille (AVI), mutta ei se firmaa pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta siltä, että tuo firma kauan pysyy pystyssä. Sinun ja työkaverisi kannattaisi lähteä asap.
Todellakin. Vittumainen tilanne.
Et voi mennä töihin jos ei pyydetä. Sinuna etsisin uuden duunin asap ja suosittele sitä myös sille duunikaverille
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun tehtäväsi paikata alkoholisoituneen pomosi laiminlyöntejä. Niin kauan kun työkaverisi kanssa teette näin, mahdollistatte pomon käytöksen. Välitön ilmoitus eteenpäin.
Ymmärrän! On vaan erittäin hankala paikka alkaa tehdä ilmoituksia koska pieni paikkakunta ja muutenkin en jotenkin kehtaa 🥺
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että pomo omistaa paikan. Mikään pakko teidän ei ole paikata pomon jälkiä, voitte lopettaa duunit siellä. Paikka menee todennäköisesti nurin, jos ette pelasta sitä. Mutta itse en jäisi vaan hankkisin uuden työpaikan. Toki voi ilmoittaa työsuojeluviranomaisille (AVI), mutta ei se firmaa pelasta.
Voin sanoa, että paikka olisi nurin ilman meitä.
Nyt sieltä tulikin jo viesti, että pääsisinkö töihin.
Ei kuulemma ole pakko mennä. Toivottavasti menee siis itse kännistä huolimatta eikä jätä työkaveria pulaan. Työkaverille sanoin, että jos ei pomoa aamulla näy, tulen kyllä. Turhauttavaa tälläinen. Ja kyllä,pomo omistaa paikan.
Vierailija kirjoitti:
Et voi mennä töihin jos ei pyydetä. Sinuna etsisin uuden duunin asap ja suosittele sitä myös sille duunikaverille
Kyllä sieltä pyyntö tuli. Mutta laitoin, että lepään mielummin, että pääsisikö itse paikalle.
Olethan työkaverisi kanssa tarkistanut, että työantaja on maksanut kaikki palkkanne sivukulut eli esim. eläkkeesi on kertynyt normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Olethan työkaverisi kanssa tarkistanut, että työantaja on maksanut kaikki palkkanne sivukulut eli esim. eläkkeesi on kertynyt normaalisti.
En ole tarkastanut, mutta hyvä kun sanoit 👍 Työkaveri on enemmän perillä asioista kuin minä, joten uskon kyllä, että hän on tarkastanut..
Valitettavasti pomosi saa toimia miten haluaa, eikä työsuojelu tms. kännäämiseen puutu. Myös kännissä saa ihan vapaasti olla töissä, jos kyseessä ei ole alkoholin myynti, vaaralliset laitteet tms. Jos työpaikka ja -kaveri on muuten kivat ja bisnes kannattavaa, niin lähtisin neuvottelemaan bisneksen ostamisesta tai kohtalaisesta palkankorotuksesta; teillä kuitenkin iso vastuu paikan pyörittämisestä.
Pomolla oikeus pitää sairauspäiviä siinä missä muillakin työntekijöillä, mutta kun kutsutaan töihin vapaaväivän ajaksi, niin eikös siitä tule jotain ylimääräistä korvausta, on hälytystyötä tai jotain semmoista, mikä ei olle mitenkään erityisen poikkeuksellista ja anna varsinaisesti aihetta työsuojelutoimenpiteisiin jos johto muutoin pysyy ruorissa.
Ei kuulosta siltä, että tuo firma kauan pysyy pystyssä. Sinun ja työkaverisi kannattaisi lähteä asap.