Paras maski hengittää ?
En ole vielä käyttänyt kertaakaan maskia kun täällä meilläpäin ei ole ollut koronatapauksia ja turvavälejäkin pystyy pitämään. Pian joudun kuitenkin matkustamaan Helsinkiin ja joudun siis maskia pitämään niin linja-autossa kuin perilläkin, useita tunteja putkeen. Kumpaa jaksaa paremmin pitää kertakäyttömaskia vai kangasmaskia ? Onko jotakin erityisen hyvää merkkiä tiedossa ?
Kommentit (16)
Puuvillainen kangasmaski. Tein itse muutaman maskin eri kankaista ja testailin missä pystyn parhaiten hengittämään.
T.astmaatikko
Vierailija kirjoitti:
Puuvillainen kangasmaski. Tein itse muutaman maskin eri kankaista ja testailin missä pystyn parhaiten hengittämään.
T.astmaatikko
Valitettavasti vain se pelkkä puuvilla ei juuri viruksia suodata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.astmaatikkoValitettavasti vain se pelkkä puuvilla ei juuri viruksia suodata.
On sekin parempi kuin ei mitään.
Luuletko ihan oikeasti, että ihmiset evät tiedä tässä vaiheessa, että mitä mikin suojaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menistit vaikka vi***n tästä ketjusta, missä keskustellaan siitä, että mitä maskia voi pitää pidempään yhtäjaksoisesti suun edessä. Tai esitä jotain ideoita aivopierujen sijaan.
Se, missä pystyy hengittämään parhaisten, suojaa heikoimmin.
Minulla on semmoinen vanha ffp 2 maski venttiilillä ja olen sitä koettanut ja tulee happivajetta aika äkkiä. Venttiili on semmoinen epavarman oloinen kumiläppä, joka pitäisi sulkeutua sisään hengityksessä ja vastaavasti avautua uloshengityksessä.
En voi suositella. Pitäsi olla parempi venttiili ja ehkä nöissä uusissa malleissa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menistit vaikka vi***n tästä ketjusta, missä keskustellaan siitä, että mitä maskia voi pitää pidempään yhtäjaksoisesti suun edessä. Tai esitä jotain ideoita aivopierujen sijaan.
No sitten esitän, että hyttysverkosta tehty.
Mulle on hyvä sellainen FFP3 venttiilillinen maski säädettävine kiinnittimineen. Vaan kalliiksi tulee, kun maksaa yli 8 euroa kappale. Säästelenkin niitä pidempiä bussimatkoja varten. Pakko on niitäkin välillä työn vuoksi tehdä, kun ei ole autoa eikä ajokorttia.
Sellaiset lähikaupasta ostetut lirut eivät edes asettuneet kunnolla kasvoille ja reunat falskasivat, vaikka laitoin kiinnittimenä käytetyt kuminauhat solmuun.
T: Astmaatikko nro 2
Itse ostin ohuinta puuvillaharsoa Eurokankaasta, josta vaimo ompeli maskin. Ei ahdista, muttei vissiin suojaakaan kuin koronahysteerikkojen vihaisilta katseilta. Vaan sehän on miden maiden kokemusten perusteella maskin ainoa hyöty.
Se mikä jää sinne kaupan hyllylle.
Voihan sitä pitää vaikka mummon perintöpitsistä tehtyä maskia jos tykkää. Mitä isommat reiät sitä helpompi hengittää, mutta ei siitä mitään hyötyä ole.
Joku moottorikäyttöinen maski olisi varmasti paras vaihtoehto. Helppo hengittää kun kone puskee ilmaa pienellä paineella koko ajan. Siihen päälle kunnolliset suodatinpatruunat niin a vot. Sitä en tiedä kehtaisiko sellainen häkkyrä päässä lähteä ihmisten ilmoille.
Eikö joku voisi kehitellä sellaisen kehikon, mitä asennetaan suun eteen. Laite ampuisi vaikka paineilmalla roiskeet sivuun jos sellaisia tulee. Lisäksi laitteessa voisi olla uv valo joka sädettää käyttäjän kasvoja. Sellainen kai tappaa bakteereja.
Entä kun ffp2 maski on käytön jälkeen viikon hyllyllä, onko siinä viruksia? Kuka tietää?
Kaksinkertainen puuvilla tai puuvillasatiini on ihan hyvä alle 20 asteessa. Perinteisen kertakäyttömaskin kaavalla ommelluissa kannattaa jättää ylin taitos nenän kohdalla avaamatta, niin jää tilaa ilmalle. Näihin perusmalleihin saa myös silikoonisia kehikoita alle (laitetaan väkäsellä taitoksen sisäpuolen reunaan). Nämä maksoivat euron kappale.
Lääkäritutkimuksissa olin kolme tuntia sokeripalamaski kasvoilla. Ei yhtään ollut vaikeaa. Pitää kyllä pukea vähemmän päälle vaatetta, kun maskin kanssa tulee helposti kuuma ja siitä sitten se huono olo. Sellainen vähän kalliimp,i useamman kerran käytettävä sokeripalamaski on paras astmaatikolle, en yhtään kärsinyt.