Miksi suomalaiset naiset ovat huonoja asiakaspalvelijoita?
Miksi suomalaiset naiset ovat lähes järjestäen huonoja asiakaspalvelijoita? Töykeää käytöstä, ei yhtään asiakaspalveluhenkisyyttä, "mä oon vaan töissä täällä" asennetta, ei olla kiinnostuttu seuraamaan jos esim. juoma loppu, että saisiko olla lisää? Eli ei edes yritetä tehdä lisää kassavirtaa ravintolalle jossa ollaan töissä.
Suomalainen ilmiö. Mistä johtuu?
Kommentit (15)
Eivät he niinkään ole törkeitä, vaan kaiken teeskentelyn takaa he ehkä osin tahattomasti näyttävät ilmeillään ja elkeillään sen mitä asiakkaista oikeasti ajattelevat.
Jossain mielessä se jopa rehellistä ja eiväthän kaikki asiakkaat voi olla vastenmielisiä. Joten kyllä he joskus myös "palvelevat".
Minusta työhönottajat eivät näe ihmisestä kuka sopii asiakaspalveluun ja kuka ei.
He antavat teennäisten kotkien huiputtaa itseään ja palkkaavat nämä. Moni hyvä asiakaspalvelija on kortistossa juuri koska katsotaan liikaa papereita ja liian vähän käytäntöä.
Minusta työhönottajat eivät näe ihmisestä kuka sopii asiakaspalveluun ja kuka ei.
He antavat teennäisten kotkien huiputtaa itseään ja palkkaavat nämä. Moni hyvä asiakaspalvelija on kortistossa juuri koska katsotaan liikaa papereita ja liian vähän käytäntöä.
Eipä niissä miehissäkään kehumista ole, vittuilua saa osakseen, kun hakee varaosia autoon...
Tämä ketju on varmaan saman aloittajan kuin "miksi terveydenhuollossa on niin paljon lihavia naisia". Ihan samankaltaista provosointia.
Sanonpa vaan, että melkeinpä huonoimmat asiakaspalvelukokemukset omalta kohdaltani ovat miehiltä. Mutta provo mikä provo.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:33"]
Et ole selkeästi käynyt ikinä Venäjällä :D
[/quote]
Mitä kuttua! Venakko-huorat ovat mitä parhaimpia asiakaspalvelijoita!
Minusta on mielenkiintoista, että minä saan joka puolella asiallista asiakaspalvelua, niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. En ole ökyrikas tai julkkis. Käyttäydyn itse kohteliaasti ja rauhallisesti. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
eikö tässä nyt haeta sitä, että naiset ovat samanlaisia työssä ja sängyssä eli pitää tuottaa heille orgasmi ennen kun saa jotain takaisin :P
Yhdeksikön puheissa on perää. Minulla on kollega, joka aina ja joka paikassa saa surkeaa asiakaspalvelua, aina hänelle osuu epäpätevä ja typerä idiootti, olipa asiointi kaupassa, lääkärissä, virastossa tai ravintolassa.
Koska nenäänsä honottava bimboblondi ei tarvitse muuta cv:tä, kuin että on pantavan näköinen. Vanhempi ja ylipainoinen saa olla melkoinen verbaalinen tykki, ja todella hyvin ansioin, että lähtee samalta viivalta. Nykyään ei arvosteta kokemusta, palvelutaitoja ja tietoa, kuten ennen.
Ärsyttävää kuunnella kassajonossa, kun samaan aikaan asiakaspalvelun ohella kassat juttelevat toisilleen yksityisasioitaan. "Mihin aikaan pääset? Joko sä haluut kahville? Mä muuten pääsin sinne kouluun, Oot sä hakenu mihkään? jne."
Ja todellakin tuo, että katseesta näkyy, mitä ajatellaan, on raivostuttavaa. Olen kerran sanonutkin, että -Vaikka en miellytäkään, niin kai voit silti palvella?- (Oli tilanne, missä myyjä antoi toisen asiakkaan etuilla. Etuilija nuori mies.)
Itse olen ainakin ihan omastakin mielestä oikein hyä asiakaspalvelija ja rakastan asiakaspalvelutyötä haluan aina että asiakas saa sitä mitä on tullut etsimään ja yritän auttaa niin hyvin kuin mahdollista ! Enkä siis vain omasta mielestäni vaan työpaikoissa joissa olen ollut töissä on minua kehottu palvelutaidoistani, sekä myös asiakkailta tullut hyvää palautetta :) ! Joillekkin se asiakaspalvelu on kutsumus, toisia taas ei kiinnosta pätkääkään. Harmi sinänsä sillä oikeastaan jokaisessa ammatissa on asiakaspalvelua ja minua niiiiiin tympii jos itse saan v*ttumaista palvelua ! vaihtakaa työpaikkaa jos ei napppaaa! :)
Just eilen puhuttiin miehen kanssa, kuinka Suomessa ei hallita rahojen nappaamista asiakkaalta eli asiakaspalvelua. Kauhean jäykkää ja perustuu aina ohjeistuksiin. Minusta oli hyvin sanottu Venäjän ja Suomen ero: "Suomessa kaikki toimii, mutta mikään ei järjesty. Venäjällä mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy." No, Venäjä nyt on huono vertailukohta, mutta muualla maailmassa halutaan aidosti jeesata asiakasta ja siinä sivussa kerätä tietty rahaa. Suomessa ollaan niin pirun jäykkiä ja luovuus puuttuu kokonaan.
Tämä alkoi siitä, kun eilen puhuttiin lätkämatsien kaljanmyynnistä. Erätauko on lyhyt ja ihmiset (siis ihmiset on lompakko auki valmiita ostamaan kallista kaljaa muovimukissa) ei saa juomaansa jonojen takia. Miksei myyntipisteitä ole enempää? Miksei valuteta esim. 50-100 tuoppia valmiiksi erän lopussa, niin saadaan nopeammin myytyä? Luulisi raha kelpaavan. Tosi usein täällä käy tasan niin, että haluat jotain ja olet valmis maksamaan, mutta sinulle ei sitä myydä. Saatat seistä kaupassa pitkiä aikoja, eikä myyjä vaivaudu edes tervehtimään. Miksi seistä vieressä, kun joku miettii jotain? Miksei toimita muuallakin kuten Bauhausissa ja sanota sille miettivälle, että "mieti vaan hetki, käyn tuolla" ja käydä vastaavasti noteeraamassa seuraava asiakas jne. Onko suomalainen asiakaspalvelija niin surkea, ettei se pysty hanskaamaan useaa ihmistä samaan aikaan? Pitää ottaa asiakas huomioon ja jollain voi olla 30 sekunnin asia, niin sen yhden pohdintojen odottelu räjäyttää pään ja tn. asiakas häipyy vieden rahat muualle.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:33"]
[/quote]
Vittuako se nyt tähän kuuluu?
Onko se syy huonoon palveluun, että jossain on vielä huonompaa?
Se on kyllä totta, että venäläiset ei yleisesti satsaa asiakaspalveluun. Aeroflotilla tosin on nyt alettu kouluttaa henkilökuntaa nimenomaan parempaan asiakaspalveluun.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:39"]Minusta työhönottajat eivät näe ihmisestä kuka sopii asiakaspalveluun ja kuka ei.
[/quote]
Ei siellä mitään papereita katsella kun asiakaspalvelijaa haetaan. Mutta se on totta että työhönottajat ovat usein aika kujalla kun valitsevat asiakaspalvelijaa. Kuvitteletko oikeasti että jotkut kauppojen kassat ovat sinne joillakin papereilla päässeet. Ottavat mielummin sen teennäisen työhaastattelussa keikistelijän. Jos ei räksytä kuin rakki haastattelussa niin ei ole asiaa asiakaspalvelijaksi.