Millainen kasvattaja myy koiranpennun perheeseen jossa odotetaan esikoista?
Kommentit (15)
Minulla on ollut sekä vauvoja että koiranpentuja. Olen sitä mieltä, että molemmat ansaitsevat oman vauva-aikansa. Etenkin jos koiranpentu tulee perheeseen ensin ja sitten syntyy vaikkapa koliikkinen tai valvottava vauva, kyllä siinä koiranpennun koulutus jää toiselle sijalle. Se on väärin koiraa kohtaan. Mieluummin siis niin päin, että jo aikuinen koira ja vauva tai vauva ensin ja pentu sitten kun vauva-arki sujuu ja tajuaa vauvan sitovuuden.
Ehkä pennuille on joskus vaikea löytää kotia ja siksi kasvattajat myyvät pennun esikoistaan odottavaan perheeseen?
Minä synnyin kuukautta aiemmin kuin vanhempieni hankkima koira. Ei ollut mitään ongelmia. Koira tottui heti lapseen ja oppi missä saa olla ja missä ei. Ei esimerkiksi ikinä mennyt lapsen viltille makaamaan, koska se oli ehdottomasti kiellettyä jne. En siis näe mitään syytä miksi koira ja lapsi eivät voisi tulla samoihin aikoihin perheeseen.
Ei minulla ollut ongelmaa vauvan ja pennun yhdistämisessä, pentu tuli taloon viikkoa ennen kuin lähdin synnyttämään. Joskus perheen koon kasvattaminen menee pentusuunnitelmien kanssa vähän päällekkäin. Meillä tämä pentu oli pitkään harkittu, ja kun se vihdoin kasvattajan kuvioihin sopi, oltiinkin omassa raskaudessa jo loppusuoralla. Lopulta havaittiin tämä järjestelmä varsin toimivaksi, pentu oli oppinut sisäsiistiksi ennen kuin vauva alkoi liikkumaan lattialla. Sitä eniten pelkäsinkin, että mitäs sitten, jos lattialla on yhtäaikaa kuseksiva penneli ja ryömivä vauva.
Tietysti, jos koira on perheessä ensimmäinen laatuaan, eikä omistajilla ole mitään hajua koiran vaatimasta energiasta, en ehkä myisi pentua esikoistaan odottavalle.
Meille otettiin koiranpentu,kun minä olin 6kk. Se koira oli hyvä suojelija ja vartija seuraavat 15v myös pikkusiskolleni ja veljelleni jos naapurin isommat pojat yritti kiusata pihalla. Muistan kun pikkuveikka syntyi,niin äiti antoi koiran olla läsnä vauvanhoidossa..silläpä se vahva side syntyikin :) Koira oli ketun ja suomen pystykorvan mix.
Kyse ei nyt taida olla siitä, kuka tottuu ja kehen vaan ihan käytännön asioihin. Kun vauva syntyy, rakkainkin koira jää kakkoseksi. Lisäksi koiran ulkoiluttaminen ja koulutus jää usein liian vähäiseksi. Kuka haluaa pukea vastasyntyneen koiralenkkiä varten monta kertaa päivässä tai lähteä sairaan lapsen kanssa sinne ulos. Koirille tulee myös vahinkoja ja ripulia ja siinä kohtaa väsynyt äiti helposti lyö koiraa.
Eivät koira ja vauva sulje millään lailla toisiaan pois. Itse olen kasvattaja ja itselläni on myös lapsia. Olisiko pitänyt koirat heittää menemään sen vuoksi kun vauva tuli taloon? Tai olla tekemättä vauvaa kun on koiria? Koiranpennun (minun tapauksessa pentujen) ja vauvan hoito menee käsi kädessä. Tuo logiikka mikä monilla kommentoijilla on vähän sama kuin se, että tuore äiti ei pärjäisi vaikka kaksoslapsien kanssa.
riippuu ihan ihmisestä jaksaako ja pystyykö.
Monet epäonnistujat on niitä joilla on muutenkin henkisesti rankkaa ja sydämessä tyhjä paikka jota paikataan eläimillä ja lapsella.
Normaali ihminen pystyy kyllä hoitamaan molemmat, kun toiset voi hoitaa suuren maatilan ja pienen vauvan yhtäaikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:58"]
Kyse ei nyt taida olla siitä, kuka tottuu ja kehen vaan ihan käytännön asioihin. Kun vauva syntyy, rakkainkin koira jää kakkoseksi. Lisäksi koiran ulkoiluttaminen ja koulutus jää usein liian vähäiseksi. Kuka haluaa pukea vastasyntyneen koiralenkkiä varten monta kertaa päivässä tai lähteä sairaan lapsen kanssa sinne ulos. Koirille tulee myös vahinkoja ja ripulia ja siinä kohtaa väsynyt äiti helposti lyö koiraa.
[/quote]
ei kaikki ole yksinhuoltajia.
Pitää olla hyvä parisuhde ja mies sitoutunut 100% vauva-arkeen.
No se mies käy yleensä töissä eli äiti on vastuussa päivät. Kaksosista toista ei tarvitse viedä ulos pissalle, vähän eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:57"]
Meille otettiin koiranpentu,kun minä olin 6kk. Se koira oli hyvä suojelija ja vartija seuraavat 15v myös pikkusiskolleni ja veljelleni jos naapurin isommat pojat yritti kiusata pihalla. Muistan kun pikkuveikka syntyi,niin äiti antoi koiran olla läsnä vauvanhoidossa..silläpä se vahva side syntyikin :) Koira oli ketun ja suomen pystykorvan mix.
[/quote]
Onpa ollut harvinainen sekoitus.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:15"]
No se mies käy yleensä töissä eli äiti on vastuussa päivät. Kaksosista toista ei tarvitse viedä ulos pissalle, vähän eri juttu.
[/quote]
tarviiko koiraa kusettaa niin kaukana? vie pitkälle lenkille aamulla ennen kuin mies lähtee töihin ja illalla mies vie kun tulee töistä. Päivällä välillä voi kyllä etu tai takapihalle päästää koiran kuselle. Onhan niitä tupakoivia äitejäkin ei ne ota vauvaa joka 5 min tupakalle mukaan :D
Minä kyllä voisin myydä ja olen myynytkin, jos perheessä on ennestään kokemusta koirista. Ensikertalaista koiranomistajaperhettä, johon odotetaan ensimmäistä lasta myös, pitäisin riskinä, että eivät tiedä mihin ryhtyvät ja on suuri riski että koirasta luovutaan jos ei jaksetakaan sitten, tai jos tulee ongelmia koiran tavoille kasvattamisen kanssa.
Sinänsä minusta sitä koiran omistamisen vaivalloisuutta liioitellaan, ainakin kokeneelle koirat menee minusta aikalailla "siinä sivussa". Meillä on ollut useita koiria myös kun lapset olivat pieniä, pentuekin, eikä se minusta mitenkään raskasta tai vaikeaa ollut. Minä käytännössä vastasin yksin koirista ja lapsista ja kodista niin kauan kuin olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Rennompaa se minusta silloin oli, kuin työssäkäydessä.
Tyhmä se joka ostaa. Älä myyjää syytä. En ottaisi koiraa kun vauva tulossa
Mies vie heti aamulla pikapisuille, päivällä pitkä lenkki ja samalla vauva nukahtaa vaunuihin päikkäreille, mies vie iltapäivällä tultuaan töista ja vielä pikaiset iltapisut.
Jos olet Xeniasta huolissasu, niin ihan turhaan. S ei käy töissä, joten hyvin ehtii kusettamaan koiraa.
ollaan ostettu koiramme kun meillä on ollut vauvoja ja se on ollut paras päätös.lapsi ja koira ovat tottuneet toisiinsa vauvasta asti ja mitään kiusaamisia,riehuttamisia ei ole koskaan ollut,lapsetkin jo 19v ja 7v