Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle tädittely/sedittely

Vierailija
06.12.2013 |

Miten sinä opetat lapsellesi? Itse olen vähän hukassa. Neuvolassa puhun esim. näin: "Näytäpä terveydenhoitajalle piirros" tms, eli käytän siis ammattinimikettä. Ammattinimikettä käytän oikeastaan aina, enkä esim näin: "Annapa tädille piirros", tai "Näytäpä sedälle matkalippusi".

Sitten ongelman ytimeen. Mitä te käytätte siinä tilanteessa, kun pitää nimetä lapselle joku randomi henkilö. Täditteletkö/seditteletkö? Jos lapsi vaikka sattuu kysymään ohikulkiasta "Kuka tuo on?" Oma lapseni 2v kyselee useinkin. Joitain tädittely ärsyttää, niin tuntuu kiusalliselta sanoa, että "Siinä on täti/setä". Yhtä tyhmältä tuntuisi kuitenkin sanoa: "Siinä on rouva/herra" tai "nainen/mies"...

Help :D

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaan lapselleni etten tunne jos lapsi kysyy satunnaisesta vastaantulijasta kuka tuo on. Varsinkin jos se setä sattuukin olemaan täti tai täti onkin setä niin viisaampi tuo vastaus kuin pieleen menevät arvaukset ja oman terveytensä vaarantaminen.

Vierailija
2/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan tytöttele aikuisia naisia. Itselleni aika sama vaikka täditeltäisi, vaikka nuori ihminen olenkin. Tytöttely on alentavaa. Mutta kai ihan fiksua todeta, ettet tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:25"]

Sitten ongelman ytimeen. Mitä te käytätte siinä tilanteessa, kun pitää nimetä lapselle joku randomi henkilö. Täditteletkö/seditteletkö? Jos lapsi vaikka sattuu kysymään ohikulkiasta "Kuka tuo on?" Oma lapseni 2v kyselee useinkin. Joitain tädittely ärsyttää, niin tuntuu kiusalliselta sanoa, että "Siinä on täti/setä". Yhtä tyhmältä tuntuisi kuitenkin sanoa: "Siinä on rouva/herra" tai "nainen/mies"...

[/quote]

Miksi pitäisi vastata, että joku randomi henkilö on täti tai setä? Voit vain sanoa, että kyseessä on joku ohikulkija, jota et tunne.

Tietääkseni tuntemattomista ihmisistä voi myös käyttää yleisnimitystä "nainen" tai "mies", jos asiayhteydessä sukupuoli on ihan pakko nimetä.

Vierailija
4/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaa tädittele tai sedättele (elleivät he ole oikeasti minun tai lapsen setä/täti). Ystävistä ja tutuista käytetään etunimeä, neuvolan terveydenhoitaja on terveydenhoitaja ja kaupan/huvipuiston/ravintolan jne. henkilökuntaa kutsumme ammattinimikkeillä. Päiväkodin työntekijöitä kutsutaan etunimillä. 

Minä pidän aikuista ihmistä, joka tädittelee/sedättelee erittäin vajaana. 

Vierailija
5/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on naisessa tai miehessä? Miksi ei noita nimityksiä voi käyttää?

Vierailija
6/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ohikulkia?

Vierailija
7/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:39"]

[/quote]

Miksi pitäisi vastata, että joku randomi henkilö on täti tai setä? Voit vain sanoa, että kyseessä on joku ohikulkija, jota et tunne.

Tietääkseni tuntemattomista ihmisistä voi myös käyttää yleisnimitystä "nainen" tai "mies", jos asiayhteydessä sukupuoli on ihan pakko nimetä.

[/quote]No kun minusta tuntuu, että lapsi haluaisi jonkun määrityksen tälle henkilölle. Varsinkin, kun näin pienestä on kyse. Vähän niinkuin osoittaisi vaikka kaupan myyjää kysyen, kuka tuo on. Siihen onkin helppo vastata "Hän on tämän kaupan myyjä" Miksi tuntuukaan niin epäluontevalta (vaikka kai sitä siis aivan hyvin voisi ja se olisi oikein toimittu) sanoa tuntemattomasta, vaikka näin: "Ei äiti tunne häntä." tai "Ei äiti tunne tätä/tuota naista/miestä" Asia vaikeutuu jos ko hlö on kuuloetäisyydellä. Moni oikein tuntuu höristävän korviaan, että "Noh, kuinkas meinaat vastata?" tyyliin. :)

Vierailija
8/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:50"]

Mikä on ohikulkia?

[/quote]Niin no sori, ohikulkiJa :) t. ap

Vierailija
9/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:52"]

[/quote]

[/quote]No kun minusta tuntuu, että lapsi haluaisi jonkun määrityksen tälle henkilölle. Varsinkin, kun näin pienestä on kyse. Vähän niinkuin osoittaisi vaikka kaupan myyjää kysyen, kuka tuo on. Siihen onkin helppo vastata "Hän on tämän kaupan myyjä" Miksi tuntuukaan niin epäluontevalta (vaikka kai sitä siis aivan hyvin voisi ja se olisi oikein toimittu) sanoa tuntemattomasta, vaikka näin: "Ei äiti tunne häntä." tai "Ei äiti tunne tätä/tuota naista/miestä" Asia vaikeutuu jos ko hlö on kuuloetäisyydellä. Moni oikein tuntuu höristävän korviaan, että "Noh, kuinkas meinaat vastata?" tyyliin. :)

[/quote]

No käytä vähän mielikuvitusta? Vastaa vaikka "se on nainen tummansinisessä takissa" tai "se on mies, joka kävelyttää pientä koiraa". Kyllähän jokaisesta ihmisestä keksii muutakin sanottavaa kuin "täti" tai "setä".

Vierailija
10/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:52"]

[/quote]

[/quote]

No käytä vähän mielikuvitusta? Vastaa vaikka "se on nainen tummansinisessä takissa" tai "se on mies, joka kävelyttää pientä koiraa". Kyllähän jokaisesta ihmisestä keksii muutakin sanottavaa kuin "täti" tai "setä".

[/quote]No tuo on oikeastaan aika hyvä... Täytyykin muuten sanoa seuraavaksi noin! Ei kuulosta yhtään hölmöltä, kun sanoo noin :) Tänks

ap

Vierailija
11/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse tädittely yhtään. Ennemmin reilusti tädittelen ja sedittelen, kun yritän arvailla ammattinimikkeitä sinnepäin.

Ei sillä oikeasti merkitystä ole, mutta minäkin olen myymäläpäällikkö enkä myyjä. Ja vaikken varsinaisesti myyjä olekaan, niin kaupan täti olen ammattinimikkeestä riippumatta.

Vierailija
12/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädittele ja sedittele rauhassa. 

Aikamoinen vajukki saa olla, että tuosta vetää herneen nokkaansa. Ja se on sen murhe jos on niin ahdas pää. 

Vierailija
13/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö/poika/mies/nainen

Vierailija
14/14 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:59"]

Minua ei häiritse tädittely yhtään. Ennemmin reilusti tädittelen ja sedittelen, kun yritän arvailla ammattinimikkeitä sinnepäin.

Ei sillä oikeasti merkitystä ole, mutta minäkin olen myymäläpäällikkö enkä myyjä. Ja vaikken varsinaisesti myyjä olekaan, niin kaupan täti olen ammattinimikkeestä riippumatta.

[/quote]Noniin. Tässä tullaan taas siihen miten tärkeää olisi jos olisi vielä ns. yleiset käytössäännöt. Niin moni harmistuu, jos sanoo väärin. Tämä tuli mieleen, kun luin mielenkiinnosta yhtä vuonna -47 kustannettua kirjaa käytössäännöistä ja tavoista. Otetaanpa vaikka teitittely. Yksi loukkaantuu jos teitittelet ja toinen loukkaantuu jos et teitittele. Kerran töissä yksi ainakin yli 50v. asiakas tokaisi minulle silminnähden ärtyneenä, että "Jaa sää meinaat, että olen niin vanha akka, että teititellään nyt varoiksi." Minä vaan siihen hämmentyneenä, että "Enhän minä sillä.."

Olisipa niin, että nykyäänkin vielä olisi voimassa ihan yleiset tavat, kuinka toimia. Kaikkia itselle vieraita teititeltäisiin, tai ei ketään, esimerkiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi