Kuinka pitkään imetit?
Koen itse imettämisen hankalaksi ja stressaavaksi ja olen paljon miettinyt josko koko homman lopettaisi. Vauva on nyt 1,5kk, en ole vielä lopettamassa, mutta en loputtomiin imetäkkään kyllä.
Minkä ikäisiksi olette lastanne imettäneet, onko jotain tiettyä syytä lopettamiseen?
Ajatuskin lopettamisesta kuitenkin saa minut tuntemaan syyllisyyttä, liekkö yhteiskunnan -imetä, niin olet parempi äiti- paineet taustalla, VAIKKA en niihin edes itse usko! Silti...!
Mukava olisi toisien mietteitä ja kokemuksia kuulla asiasta :)
Kommentit (6)
Imetinen ensimmäistä lastani 11 kk osittain eli korvikettakin sai. Oli ns. helppo vauva ja söi mielellään rinnalta. Olo jäi vähän haikeaksi kun lopetin imetyksen mutta olin onnellinen siitä että sain imettää niin pitkään. Nyt toisen lapsen kohdalla kaikki on toisin. Poika on ollut todella haastava vauva, nyt 4,5 kk. Meillä on enemmän ja vähemmän huudettu alusta asti. Nyt epäillään refluksia sitten... Imetys tällä kerralla on tuntunut hirveän tuskalliselta, hankalalta ja mitä muita synonyymejä tässä voisikaan käyttää. Vauva ei viihdy rinnalla, jättää syöttäkertoja väliin jolloin sitten pumppaan maitoa pulloon. Pullosta syö myös vaihtelevasti. Rintaraivaritkin on ihan arkea. Vaikka pidänkin imettämisestä ja äidinmaito on mielestäni parasta ravintoa lapselle, niin olen harkinnut imetyksen lopettamista. Siitä vaan tulee stressiä kun vauva ei meinaa syödä ja meillä kun ei syödä miten tahansa vaan ainoastaan makuulla eli kyljellään sängyllä, oli sitten rinnasta tai pullosta maito. Terkkarikin neuvolasta sanoi että voi lopettaa imetyksen jos siitä tulee itselle niin suuri stressin aihe. Ajattelin kuitenkin vielä jatkaa ja katsoa jos malttaisin imettää siihen saakka kunnes poika on 6 kk.
Poika on kohta 11kk ja imetän edelleen. Vuoden korvilla vaihdetaan tissistä normimaitoon. Pullo kelpaa, joten uskoisin siirtymisen olevan suht helppoa. Maitoa on riittänyt, joten mielestäni tämä ollut helpompaa kun voinu syöttää milloin vain. Ainut huono puoli on se, että tissi on pojan ainoa lohtu eli tuttia ei ole syönyt vauvanakaan. Käytin alussa rintakumea kun sen sai synnäriltä mukaan mutta pojan ollessa noin neljän kuukauden ikäinen, jätin kumin käytön pois ilman ongelmia. Johan alkoi maitoa tulemaan eri tavalla ja korvikkeet sai jättää kokonaan pois. Voi vaan toivoa, että toisen lapsen kohdalla imetys sujuisi yhtä hyvin. Mutta imetti tai ei, läheisyys lapsen kanssa on kaiken a ja o. :D
Meillä on reilu 2 kuukauden ikäinen vauva, ja olen kans miettinyt vähintään kuukauden, kuinka kauan tätä imetystä pitää jatkaa. Imetys onnistuu vain rintakumilla, maitoa ei tule kauhean paljon ja jo sairaalassa vauva sai korviketta. Rintaraivarit on täälläkin tuttua. Olen sitten lypsänyt ja antanut korviketta. Yöllä tissi huolitaan ja hyvä niin, koska öisin imetys on todella kätevää. Jos jaksais ainakin siihen 3-4kuukauden ikään...
Meillä on nyt 5kk ikäinen poitsu ja kyllä aina imetyksen lähestyessä tulee sellanen ahdistus päälle että en tiedä kauanko meillä imetys vielä jatkuu. Rintaraivarit ovat tälläkin joka päiväistä ja korvikettakin on saanut satunnaisesti synnäriltä saakka. Yösyötöt onnistuu ongelmitta kun poika on uninen mutta päivisin taistellaan. Ajatus imettämisen lopettamisesta ei tunnu kivalle mutta kun ei onnistu niin ei onnistu :(
Imetin täysin noin neljä kuukautta, mutta pikkuhiljaa vauva sai enemmän ja enemmän korviketta ja noin 6kk iässä siirtyi kokonaan korvikkeelle. Halu oli imettää, mutta jatkuva stressaaminen maidon riittävyydestä vei voimia nuilta asioilta. Vauva kasvoi riittävästi, mutta silti melko hoikkatyttö. Neuvolassa sanottiin, että maidon pitäisi riittää, mutta itsellä jatkuva epävarmuus ja pumppaaminen ei onnistunut ekan kuukauden jälkeen, vaikka vauva olisi ollut imemässä samaan aikaan toista rintaa. Näin parempi. alunperin toivoin imettäväni vauvaa yli vuoden ikään, toivottavasto toteutuu sitten seuraavan kanssa :)
Itse imetin noin 3 kuukautiseksi omaa vauvaani. Ja siitäkin ajasta puolet oli mukana myös äidinmaidonkorvike. Maidon tuotantoni ei ikinä ollut kovin hyvä ja se alkoi loppua kun vauva ei enää imenyt niin innokkaasti eikä tahtonut rauhoittua syömään rinnalla. Aloin pumpata maitoa mutta sekin jäi kun se kävi suht hankalaksi ja työlääksi.
Ensin minäkin ajattelin että en ole hyvä äiti kun en imettänyt sitä kuutta kuukautta mutta vauvani on täysin terve ja kasvaa hyvin ja ei kukaan ole sanonut pahaa sanaa minulle kun olen kertonut etten enää imetä.
Ei kannata turhaan äidin eikä vauvan stressaantua jos imeys ei vaan tunnu hyvältä. Silloin sen voi ihan hyvin lopettaa ja jatkaa maidonkorvikkeilla ja sitten jo 4kk voi alkaa pikku hiljaa totuttelemaan joitakin kiinteitä.
Tunnen itse monia äitejä joilla sama tilanne ollut kuin sinulla ja silloin on vain mentävä sen mukaan mikä tuntuu itselle parhaalta.