Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lenkkeily ja pakaran / lonkan kipu?

Vierailija
27.09.2020 |

Tässäkö se oli, meinaan juoksijan urani?

Koronatalven ja -kevään aikana kunto kasvoi ja lenkit piteni. Lihaskuntotreeni jäi vähemmälle koska salit oli kiinni, eikä kotona jumppaaminen maistu. Tukilihasten heikkoudessako sitten syy, että lonkan alue alkoi lenkillä kipuilla. Aluksi niin, että pitkän lenkin loppu teki tiukkaa, lopuksi niin, että oli pakko pistää lenkit tauolle ja mennä lääkäriin.

Kipu tekee jokaisesta askeleesta tuskallisen eikä jalka nouse. Tuntuu siis istuinkyhmyn tai pakaran ja jalan yläosan välissä. Kipukohta löytyy tunnustelemalla syvältä pakaran sisälle. Lääkäri veikkasi hamstringia, hoidoksi tulehduskipulääkettä ja jumppaa, johon fysioterapiasta sai ohjeet.

Lihaskuntoa, venyttelyä, kylmähoitoa, uudet kengät - eikä olennaista parantumista ole tapahtunut; tunnin juoksu hiekka-alustalla -> seuraavana päivänä ei voi kävellä, koska kipu.

Tässäkö se nyt sitten oli?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva. Puoli vuotta koitin erilaisia hoitoja esim. fysioterapiaa, akupunktiota, kalevalainen jäsenkorjaus, teippaus, venettely, eivenyttely jne. Viime viikolla sain kipukohtaan kortisoonipiikin ja nyt kipu on hävinnyt ja pystyn jo pari km kävellä ilman kipua. Vaivan nimeksi löytyi limapussintulehdus, Tsemppiä, on kerrassa veemäinen vaiva.

Vierailija
2/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että just tukilihasten heikkous ja ehkä myös puutteellinen pakaran seudun venyttely lenkin jälkeen syynä?  Itselläni näkyy aika nopeasti jos jalkatreenit on jäänyt tekemättä ja venyttely jää vajaaksi.

Pakara- ja takareisi on siitä vielä tosi ikäviä lihaksia, että ärtyessään parantuvat tosi hitaasti :(

Tsemppiä, ei tuossa taida olla nyt muuta tehtävissä kuin lepoa ja ylläpitävää jumppaa hetken aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama vaiva. Puoli vuotta koitin erilaisia hoitoja esim. fysioterapiaa, akupunktiota, kalevalainen jäsenkorjaus, teippaus, venettely, eivenyttely jne. Viime viikolla sain kipukohtaan kortisoonipiikin ja nyt kipu on hävinnyt ja pystyn jo pari km kävellä ilman kipua. Vaivan nimeksi löytyi limapussintulehdus, Tsemppiä, on kerrassa veemäinen vaiva.

Kiitos tsempeistä! Saitko UÄ-ohjatusti kortisonia vai vaan käsivaraisesti? Lueskelin, että käsivaralla annettuna siitä voi olla enempi haittaa, jos ei mene perille. Mietin uskaltaisko pyytää lääkäriltä vaan piikkiä vai saisiko lähetteen erikoislääkärille, joka laittaisi ultraääniohjatusti.

ap

Vierailija
4/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että just tukilihasten heikkous ja ehkä myös puutteellinen pakaran seudun venyttely lenkin jälkeen syynä?  Itselläni näkyy aika nopeasti jos jalkatreenit on jäänyt tekemättä ja venyttely jää vajaaksi.

Pakara- ja takareisi on siitä vielä tosi ikäviä lihaksia, että ärtyessään parantuvat tosi hitaasti :(

Tsemppiä, ei tuossa taida olla nyt muuta tehtävissä kuin lepoa ja ylläpitävää jumppaa hetken aikaa.

Olisko sulla hyviä vinkkejä näihin? Jumppaan ja venyttelyyn? Toki fysioterapiasta sain jo neuvoja, mutta uusiakin voisi kokeilla!

ap

Vierailija
5/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempeistä! Saitko UÄ-ohjatusti kortisonia vai vaan käsivaraisesti? Lueskelin, että käsivaralla annettuna siitä voi olla enempi haittaa, jos ei mene perille. Mietin uskaltaisko pyytää lääkäriltä vaan piikkiä vai saisiko lähetteen erikoislääkärille, joka laittaisi ultraääniohjatusti.

ap[/

Kokenut fysiatri osaa kyllä paikantaa vaivan ja laittaa piikin ilman mitään ultraääniohjaustakin.

Mulla ollut sama vaiva, piikki kyllä auttaa, mutta sitä ei suositella laitettavan kuin max 1-2 kertaa. Lepo ja kuntoutus on silti tärkeä asia. Limapussin tulehdus on pitkäaikainen vaiva, itse taistellut sen kanssa jo kolmatta vuotta.

Terv. eri

Vierailija
6/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla hyviä vinkkejä näihin? Jumppaan ja venyttelyyn? Toki fysioterapiasta sain jo neuvoja, mutta uusiakin voisi kokeilla!

ap

Ainakin jonkinlaista lihasjumppaa, kyykkäilyä ja sellaista, olen tehnyt. Monipuolinen venyttely: pakara, lonkka, etu- ja takareisi, sisäreidet jne.  Kevyttä salitreeniä myös tilanteen salliessa. Kuntopyörä on ollut tuossa hyvä apuväline: saa pidettyä yllä liikeratoja ja lihakset saa töitä, ja sillä saa myös ihan hyvin pidettyä yllä jonkinlaista aerobista kuntotasoakin. Nythän onnistuu pyöräily tietysti myös ulkona, mutta syketaso on kuntopyörällä aivan eri ulottuvuudessa.

Vierailija
7/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Busrisiitti.  Minkä ikäisinä olette tuon saaneet riesaksi? Myös himohiihtäjille saattaa tulla.

Vierailija
8/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Busrisiitti.  Minkä ikäisinä olette tuon saaneet riesaksi? Myös himohiihtäjille saattaa tulla.

Eikun bursiitti piti kirjoittaa. 😁

Vierailija
9/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap[/

Kokenut fysiatri osaa kyllä paikantaa vaivan ja laittaa piikin ilman mitään ultraääniohjaustakin.

Mulla ollut sama vaiva, piikki kyllä auttaa, mutta sitä ei suositella laitettavan kuin max 1-2 kertaa. Lepo ja kuntoutus on silti tärkeä asia. Limapussin tulehdus on pitkäaikainen vaiva, itse taistellut sen kanssa jo kolmatta vuotta.

Terv. eri

Limapussintulehdukseen minulla auttoi kortisoonipiikki, yhden kerran pistettiin ja tulehdus hävisi eikä ole takaisin tullut. En todellakaan olisi odottanut vaivan kanssa kolmea vuotta, kipu oli sen verran paha.

Vierailija
10/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakara/lonkan seudulla on joku tulehdus niin lenkkeily ja venyttely vaan pahentaa sitä. Tulehdus pitää hoitaa pois, ja sitten aloittaa taas kuntoilu varovasti. Minulla ollut sama vaiva ja kortisoonilla hoidettiin kuntoon. Kannattaa käydä lääkärillä.

Vierailija
11/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ongelmissa olisi aina oleellista laittaa kuvia niistä pakaroista, niin helpottaisi niiden arviointia.

Vierailija
12/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta katso, jos löytyy apua:

https://www.juoksufoorumi.fi/topic/7942-lonkan-bursiitti/

Vierailija
13/13 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ongelmissa olisi aina oleellista laittaa kuvia niistä pakaroista, niin helpottaisi niiden arviointia.

:D