Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetyksen lopetus pian kaksivuotialta -oma kokemus

21.07.2006 |

Halusin kirjoittaa oman kokemukseni imetyksen lopettamisesta 1v 10kk ikäiseltä - koska tämä hyväksi nyt todettu vinkki osui silmiini joskus mennävuosina näiltä kyseisiltä keskustelusivuilta.

Minulla on kaksi lasta, esikoista (tyttö) osaimetin 10 viikkoa (kurjakokemus) ja kuopuksen (poika) kanssa oli henkisestikin jo helpompaa ja imetin siis 1 vuosi ja 10 kk (josta 7kk täysimetyksellä, sitten vasta kiinteitä). Poikani tissutteli vielä öisinkin aina 1v. 8kk ikäiseksi jolloin vasta väsyin itse siihen jopa 10krt/yössä imemiseen. Eli tästä voitte kuvitella kuinka rakas asia tissuttelu oli pojalleni ja tuskailin ajatuksen kanssa, että pian pitäisi se lopettaa. (pitäisi = eli olin mielestäni imettänyt jo ihan tarpeeksi ja hankalaksi kävi se, että poikani nosti paitaa kyläreissuillakin ja halusi tissille).

No, joku äityli oli joskus vuosia sitten kirjoitellut tänne oman konstin ja yksinkertaisuudessaan se oli nerokas. Yhtenä aamuna kun tuli tunne, että nyt se imetys loppuu - menin poikani kanssa kylppärin kaapille ja otin kaksi laastaria - laitoin molempien nännien päälle laastarit ja sanoin " titti pipi, titti loppu" (titti =poikani sanoo tissiä tittiksi). Poika katsoi ihmeissään ja toisti titti pipi, titti loppu. Ok.

Uskomatonta, mutta ko. päivä ja muutama päivä sen jälkeen kun poikani pyysi tittiä - sanoin, että mitäs kävi tittille? poika kurkkasi paidan alle ja sanoi laastarit nähtyään että titti pipi, titti loppu. Muutama kyynel saattoi silmästä vierähtää ja saattoi vielä painaa poskea tittin päälle, mutta hän hyväksyi asian NÄIN HELPOSTI.

Poikani on superjäärä ja tosi kovapäinen, mutta tämän asian hän hyväksyi. Viikon päästä asiasta ei tarvinnut edes keskustella päivittäin. Joskus (lopettamisesta nyt 1kk) kun tulee iso suru pojalle hän saattaa huutaa tittiä, mutta ei mene edes paidan alle, vaan toteaa vain titti pipi ja se on sillä ohi. (joskus Tittiä pyydettäessä myös totean, että otatko maitoa mukista ja se vie ajatukset tittistä pois)

En olisi uskonut, että tälläinen kerrasta poikki on mahdollista ilman suuria huutoja, mutta tämän ikäisellä tuo toimi loistavasti. Hänen kanssaan kun voi jo jutella ja ymmärrys on aika laaja. Tuttujen sanojen käyttö helpotti varmasti, eli titti, pipi ja loppu. Ne hän varmasti ymmärtää. Ensimmäisinä öinä (hän nukkuu aina minun kainalossa) pidin laastaria nännin päällä joten jos erehtyi unissaan menemään tissille, niin siinä sitten muistui tilanne. Ehkä pari kertaa yöllä kiukustui asiasta, mutta erittäin vähillä itkuilla meni. muutaman kerran hain aamuyöllä nokkamukiin maitoa -nyt sekin on jäänyt.

Toivottavasti tästä joku taaperoimettäjä saa apua. Itse en ole mikään imetyksen autuaaksi tekevän -ajatuksen kannattaja, mutta asiat vain menivät mukavasti ja imetys jatkui aika omalla painollaan (ehkä osaksi omaa laiskuutta hoitaa se " hankala" vierottaminen). Imetys voi olla mukava asia - mutta väkisin se ei toimi. Omakohtaiset kokemukset kahden lapsen kanssa - ja hyvin erillaiset imetystarinat. Eli vaikka yhden lapsen kanssa se olisi kurjaa ja ahdistavaa, eikä onnistu, niin toisen kanssa se saattaa olla jo täysin erilaista.

hyvää kesänloppua kaikille - erityisesti vuodesta 2000 vauvakuume palstalta alottaneille - ja odottajissa eloisat 2001 oli mukava porukka...

Meillä lapset on nyt saatu ja odotellaan mitä elämä tuo tullessaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli ikää 1 v 11kk:tta, kun olin poissa kotoa ja päätin, että nyt loppui. Poika on myös superjäärä ja tissi oli tosi tärkeä. Yösyöttöjä oli luvattoman usein. Mielestäni poika oli valmis lopulliseen " riistoon" . Hommaa olin pohjustanut sillä, että olin jo kuukausia tarjonnut rinnan sijasta vettä tai maitoa kupista. Eli tarjoilua oli vähennetty ja yritetty saada muita korvikkeita tilalle.

Sitten kotiin tultua ilmoitin samaan tapaan, että tissi on nyt rikki ja isot pojat eivät sitä tarvitse. Laastarit oli myös uskottavuutta tehostamassa. Liikuttavaa oli pojan surutyö noin vikon ajan. Totuttuun tapaan hän meni sänkyyn rätin kanssa, muttei enää huutanut tissiä. Menin aina viereen paijailemaan ja silittelemään. Ja tosiaan tätä kesti vain viikon ja selkeästi poika ymmärsi, että jotain on nyt ohi, mutta ei protestoinut, sillä tiesi, miksi.

Omalta kohdalla en puhu vieroituksesta, sillä homma oli tullut matkansa päähän ja se vain loppui. Molemmat oltiin tyytyväisiä.

Vierailija
2/3 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintamaitoon. Yösyömisen lopetus onnistui vasta kesän alussa, kun ikää nuorella herralla oli jo 2v8kk. Puhuimme etukäteen kuukauden verran, kuinka yöllä syöminen loppuu kohta ja ilman yhtään itkua lapsi oli siihen valmis ja alkoi suht' nopeasti nukkumaan yönsä. Päivällä tissiä ei ollut saanut eikä pyytänyt yli vuoteen, mutta jotenkin olimme onnistuneet assosioimaan hänen mieleensä tissin ja nukkumisen niin, että siitä viimeisestä eli nukahtamistissistä luovuimme viikon alussa (2v10kk). Tämäkin asia oli etukäteen kerrottu ja silloin poika oli muutaman kyyneleen vuodattanut. Kun oli kuitenkin sovittu, että tisseillä alkaa kesäloma, niin siihen alistui nöyrästi. Ensimmäisenä iltana itki pikkuisen, mutta nukahti silti nopeasti ja joka ilta kysyy, vieläkö tissit ovat lomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin loppui imetys 1v8kk:den iässä. Taisi olla tälle äidille haikeampaa ja jotenkin se tunne että oma " vauva" on nyt niin iso ettei enää tissimaitoa tarvitse, oli surullisen kaunista. Lapsi kasvaa ja tissit ovat tehtävänsä tehneet.

Pojan puolelta lopetus sujui melko " kivuttomasti" . Sanoin pojalle, kun huomasin että ymmärtää mitä sana loppu tarkoittaa, että kohta maito loppuu. Ja niin eräänä yönä pojan halutessa maitoa, sanoin että nyt on maito loppu. Itkaisi surkeasti ja nukahti. Seuraavana yönä vielä sama juttu mutta siihen se sitten jäi.

Toivottavasti myös kuopuksen kohdalla lopetus sujuu yhtä helposti.