Kun ilmeisesti velat saavat vapaasti kommentoida muiden lastenhankintaa,
niin tarkoittaako se sitten sitä, että lapsiperheellisillä ihmisillä on oikeus arvostella velojen parsisuhteita tai muuta elämää? Eilen täällä oli sellainen ketju, jossa aloittaja kertoi pahoittaneensa mielensä, kun hänen lapseton ystävänsä oli arvostellut häntä lapsettomuushoitoihin lähtemisestä. Olisi pitänyt adoptoida, koska maailmassa on tarvitsevia lapsia. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että myös vapaaehtoisesti lapsetonta henkilöä voi arvostella siitä, että hän ei anna suurinta osaa tuloista hyväntekeväisyyteen, jolla autetaan puutteenalaisia lapsia tai jätä työtään ja puolisoaan ja lähde auttamaanhättä kärsiviä?
Kommentit (13)
Mä haluan vastauksen kysymykseen. Siinä ketjussa niin moni ihminen tuli ilmoittamaan, että kyllä, ap:n ystävällä oli oikeus puuttua asiaan ja lapsettomuushoidot ovat itsekkäitä. No, ihminen nyt sattuu ajattelemaan ensiksi omaa ja oman perheensä etua. Kelle tämä on yllätys? Ja kuka on oikeasti niin epäitsekäs ihminen, että on varaa arvostella tositen valintoja?
Vai onko niin, että tällä palstalla pyörii joku päästään nyrjähtänyt velaporukka, joka on kadottanut suhteellisuudentajunsa täysin? Mulla on tuttavapiirissä suunnilleen saman verran lapsettomia kuin lapsiperheitä, ja he vaikuttavat ainakin olevan ihan normaalia porukkaa. Kellään ei ole tapana tuputtaa lapsettomuuttaan muille.
Ap
Minä olen tullut vuosien varrella siihen tulokseen että lapsettomat keski-ikäiset ovat todella itsekkäitä ja lapsellisia ja heiltä puuttuu oikeasti elämänkokemuksen tuoma tajua monista asioista. Toki tämä tietysti voi olla myös syy lapsettomuuteen.
No periaatteessa koen, että on olemassa oikeus vastahyökkäykseen. Mutta kannattaa myös muistaa, että vapaaehtoisesti lapsettomista tuollaista meteliä pitää vain pieni vähemmistö, eivätkä kaikki velat pidä lapsettomuushoitoja itsekkäinä tai inhoa lapsia. Eli turhan riidan lietsominen vastavuoroisuuden nimissä on aika älytöntä ja lapsellista, koska ainakin näin virtuaalimaailmassa vastakommentti harvoin osuu (vain) sille jolle se on kohdistettu.
Mä en tunne juurikaan keski-ikäisiä vapaaehtoisesti lapsettomia, lähinnä oman ikäisiä. Ja osalla heistäkin taitaa olla vielä suunnitelmat auki, mulla ei ole tapana tiedustella lapsettomilta pariskunnilta, mahtaako heillä olla lapset suunnitelmissa, vaikka joskus kyllä olen suositellut lapsenhankintaa kaverille, kun asiasta on ollut puhetta (kaveri mietti, että "kannattaako" hankkia lasta).
Mua jotenkin ärsyttää sellaiset kommentit, joissa kehotetaan adoptoimaan. Mun suvussa on useampi adoptioperhe, ja siksi tiedän hyvin konkreettisesti, että adoptoiminen vaatii vanhemmalta todella paljon. Suurin osa suomalaisista perheistä adoptoi ulkomailta siitä yksinkertaisesta syystä, että suomalaisia lapsia annetaan niin vähän adoptioon. Todella monet lastenkodissa kasvaneet lapset ovat tavalla tai toisella erityislapsia. Jos heillä ei ole fyysisistä syistä johtuvia erityistarpeita, tarpeet ovat henkisiä esim. vauva-ajan tai varhaislapsuuden kokemusten takia. Tutussa perheessä on kaksi venäjältä adoptoitua lasta, joilla on molemmilla useita erityistarpeita todennäköisesti bioäidin raskaudenaikaisen alkoholinkäytön takia. Romanian lastenkotilasten syndroomasta varmasti tietää suurin osa, sitä ei tarvinne erikseen esitellä.
Toki omallakin lapsella voi olla vaikka mitä erityistarpeita, mutta ainakin vanhemmilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten vauva-aika menee ja että kunnollinen kiintymyssuhde rakentuu. Ja myös vanhemman kiintymyssuhde syntyy helpommin vauvasta asti hoidettuun lapseen.
Kunnioitan kaikkia adoptoijia, mutta omalta kohdaltani tiedän resurssieni olevan sen verran rajalliset, että musta ei yksinkertaisesti olisi siihen. Ensiksi käydä läpi raskas prosessi ja vuosien odottelu, sitten saada kotiin lapsi, jonka kanssa ei ole edes yhteistä kieltä. Musta ei todellakaan olisi siihen.
Ap
ei, koska asia oli hyvin perusteltua ja täyttä totta koko kirjoitus.
Ihan yhtä hyvin tuon kommentin olisi voinut heittää joku lapsiperheellinen. Varsinkin sellainen, joka itse on raskautunut aina kuin itsestään. Tällä palstalla tunnutaan vetävän herneet nenään vapaaehtoisesti lapsettomien sanomisista jopa silloin, kun sanotaan ihan vain "päivää". En tarkoita, etteikö mainitun kaltaisesta kommentista saisi loukkaantua, jos se itseä loukkaa, mutta ei sillä pitäisi olla mitään tekemistä asian kanssa, onko kommentoija vela vai ei.
Ja ei, en ole lapseton. En vapaaehtoisesti enkä vastentahtoisesti. Olen äiti, joka ei jaksa etsiä kaikesta piilomerkityksiä eikä myöskään arvota ihmisiä sen mukaan onko heillä lapsia vai ei. (Ja jos ovat lapsettomia niin ovatko sitä vapaaehtoisesti vai ei.)
Se nyt vähän riippuu. Jos sen toisen ketjun ap:n kaveri hyvää tarkoittaen halusi varmistaa, että ap oli miettinyt asian loppuun saakka ja nyt sinä, tämän ketjun ap, haluat hyökätä ja valitset kaikkein inhottavimmat ja rumimmat sanat joilla arvostella veloja, niin nämä kaksi "arvostelu" eivät ole ollenkaan samanlaisia. Toinen tehdään hyvää tarkoittaen. Toinen taas haluna satuttaa.
Ehkä sinun ap kannattaisi miettiä miksi valintojesi kyseenalaistaminen sattuu niin paljon, että olet valmis lähtemään kostoretkelle.
Muutes, me velat olemme kuulleet aika paljon painostusta ja arvostelua emmekä silti ole horjuneet päätöksissämme joten en usko, että edes pystyisit sanomaan mitään loukkaavaa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:24"]
Jos sen toisen ketjun ap:n kaveri hyvää tarkoittaen halusi varmistaa, että ap oli miettinyt asian loppuun saakka ja nyt sinä, tämän ketjun ap, haluat hyökätä ja valitset kaikkein inhottavimmat ja rumimmat sanat joilla arvostella veloja, niin nämä kaksi "arvostelu" eivät ole ollenkaan samanlaisia. Toinen tehdään hyvää tarkoittaen. Toinen taas haluna satuttaa.
[/quote]
Kuinka positiivisesti vapaaehtoisesti lapsettomat suhtautuvat siihen, että heiltä hyväntahtoisesti kysellään, ovatko he nyt ihan varmoja päätöksestään?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:35"]
Jos sen toisen ketjun ap:n kaveri hyvää tarkoittaen halusi varmistaa, että ap oli miettinyt asian loppuun saakka ja nyt sinä, tämän ketjun ap, haluat hyökätä ja valitset kaikkein inhottavimmat ja rumimmat sanat joilla arvostella veloja, niin nämä kaksi "arvostelu" eivät ole ollenkaan samanlaisia. Toinen tehdään hyvää tarkoittaen. Toinen taas haluna satuttaa.
[/quote]
Kuinka positiivisesti vapaaehtoisesti lapsettomat suhtautuvat siihen, että heiltä hyväntahtoisesti kysellään, ovatko he nyt ihan varmoja päätöksestään?
[/quote]
En tiedä. En ole kuullut kenenkään koskaan kertovan, että sitä olisi kysytty. Sen sijaan olen kuullut, että monet ovat kertoneet miten heiltä on udeltu mahdollista lasten hankkimisajankohtaa missä on hieman painostava sävy.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:43"]
[/quote]
[/quote]
En tiedä. En ole kuullut kenenkään koskaan kertovan, että sitä olisi kysytty. Sen sijaan olen kuullut, että monet ovat kertoneet miten heiltä on udeltu mahdollista lasten hankkimisajankohtaa missä on hieman painostava sävy.
[/quote]
Samanlaista painostamista ja syyllistämistä ovat nuo adoptioehdotukset lapsettomuushoitoihin hakeutuville ihmisille.
[/quote]
[/quote]
Täällä yksi sellainen. Ihan neutraalisti suhtaudun. Onhan tämä erikoinen valinta, joka herättää kysymyksiä. Jos asiallisesti ja ystävällisesti kysytään, niin keskustelen mielelläni.
Mielestäni ikävänsävyinen arvostelu asiasta riippumatta on sellaista, että vaikea siihen on kauhean neutraalisti suhtautua. Ja miksi edes pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samanlaista painostamista ja syyllistämistä ovat nuo adoptioehdotukset lapsettomuushoitoihin hakeutuville ihmisille.
[/quote]
Vastaavaa painostusta olisi ehkä se, että sanottaisiin, että ei ne hoidot kuitenkaan auta, kyllä sinä vielä siihen adoptioon päädyt. Minulta ei ainakaan ole kysytty, että olenko varma velaudestani vaan on oletettu, että mieli muuttuu. Minusta on törkeän epäkohteliasta tehdä oletuksia toisesta ihmisestä hänen omien sanojensa ohi. Vähän niin kuin rasismia.
Minkä takia haluat aloittaa riidan?
Jotkut ihmiset antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, jotkut ei suin surminkaan, tai tekee vapaaehtoistyötä ja sillä ei ole mitään tekemistä ko. henkilön lapsiluvun kanssa.