Salilla kävijät! Painot jalkaprässissä?
Osuin sattumalta kaverini kanssa samaan aikaan salille ja olin pyörtyä kun näin millaisilla painoilla hän teki 3kpl 12 toiston sarjoja jalkaprässissä. Kyseessä ei ole mikään urheilija vaan vähän pyöreä nelikymppinen nainen, joka on aloittanut salilla käymisen syyskuussa.
Nuo sarjapainot oli siis 135kg ja ne näytti nousevan suht helposti. Kyseessä oli nyt sellainen prässi, jossa istutaan ja työnnetään suoraan eteenpäin. Kuulemma toisenlaisella laitteella (työnnetään ylöspäin) kiloja on vähemmän, n. 90. Siinä nyt varmaan painaa se juttu johon painot laitetaan.
Onko tuo paljon vai vähän? Itse olen niin rimppakinttu, että saan hädin tuskin sarjoja tehtyä 70 kilolla enkä tykkää yhtään treenata jalkoja. Kaverini on kyllä näiden muutaman kuukauden aikana kiinteytynyt jo hurjasti ja on tosi hyväntuulinen, joten ehkä hän tekee jotain oikein :)
Kommentit (6)
Mulla on jalkaprässissä nyt painona 135kg. Se on semmoinen painopakallinen vaakasuoraan työnnettävä, eli ei oo sitä kelkkaa painamassa. Oon käynyt salilla 2kk :)
Niin unohdin lisätä, että sarjat on kans tuota 3x12.
Jalkaprässissä (yläviistoon) mulla 100 kg, itse olen 50 kg :) Aloitin itse aivan liian pienellä eli 50 kg painoilla (+paljon se kelkka ikinä painaakaan) ja nyt 9 viikkoa treenattuani pikkuhiljaa tajunnut tuplata määrän, uskoisin että hieman enemmänkin menisi. Teen tällä painolla 3x8-10.
Teen sillä ylöspäintyönnettävällä 110-120 kg ja istuttavalla, lievästi yläviistoon nousevalla penkillä 140 kg, sarjat päivän kunnosta riippuna 12-15 x 3-4. Itse painan 67 kg,
Mulla jalkaprässi, jolla työnnetään ylöspäin ja painoa 120 kg, 3 x 12 sarjat. Siis 2x oma paino. Jalkaprässiä pitää pystyä tekemään vähintään se oma paino, mieluiten 1,5 - 2 x oma paino (siis ihan peruskuntoilija, tosiliikkujat tekee tietenkin vielä suuremmilla painoilla).
Ite teen about oman painoni verran eli 60 kg ja painot nostettava viistosti ylöspäin eli aavistuksen rankempi. Mun mielestä se on suht vähän, en hirveesti käy salilla, mutta lihaskuntojumpissa ja pyöräilen eli suht normaali lihaskunto. Tavoite olis saada 1,5 kertaa oma paino eli n. 90 kg. Vaatis vähän enemmän reeniä...