halkeilevat varpaankynnet lapsella
Hei! Meidän pojalla 1v8kk on ollut jo lähes vuoden ajan halkeilevat varpaankynnet. Alkoi ukkovarpaan ja pikkuvarpaan kynsistä, mutta nykyisin on jo kaikissa varpaiden kynsissä sama ongelma. Pikkuvarpaat on pahimmat; ne on ihan keltaiset, paksuuntuneet ja kokonaan halki. Lastenlääkärillä olen käyttänyt kahdestikin ja sieni-ym. kokeet on otettu. Kaikki näytteet on kuitenkin olleet puhtaita eikä infektioita ole. Jalat pidetään puhtaana ja annetaan tuulettua ilman sukkia mahd. usein, pidetään oikeankokoisia kenkiä,ym. Olen mielestäni eliminoinut kaikki ulkoiset tekijät mitkä voisi tuollaista lohkeilua aiheuttaa.
Toinen lastenlääkäreistä sanoi, että joillakin pienillä lapsilla vaan on tuollaiset kynnet, ja että se paranee ajan kanssa itsestään. Onko kenenkään muun lapsella ollut samanlaista ongelmaa? Saitteko mitään hoitoa/ratkaisua siihen mikä olisi tehonnut? Vai paraniko tosiaan ajan kanssa itsestään?
Kommentit (2)
Hän oli pienenä maitoallerginen ja ei nykyäänkään juo maitoa, ei ole tottunut makuun. Joten annetaan lisäkalsiumia tabletin muodossa. Itse olen ajatellut kynsien halkeilun johtuvan mahdollisesta vähäisestä kalsiumin saannista ja olenkin ajatellut lisätä kalsiumia. Mutta jos tämä siis onkin normaalia?
enkä ole ollut huolissani, että olisi jotenkin poikkeavaa. Ollaan vain yritetty leikata kynsiä mahd. lyhyeksi, jotta esim. sukat eivät pääse tarttumaan ja repäisemään kynttä. Ihan normaaleita nämä meidän kolmikko 1,5 v-6v. ovat.