Konsultin palkka?
Millaista palkkaa konsultit saa it-alalla Suomessa?
Kommentit (8)
Aloitteleva konsultti? Tai siis mikä olisi sellainen kohtuullinen minimi?
Mä olen itsenäinen toiminimellä, teen koodausta ja ohjelmistosuunnittelua ja 90-120 euroa tunti on ollut hinta mitä minulle on maksettu. Tällä hetkellä satasen verran tunti, mutta toisaalta kyseessä pitkä projekti isolle yritykselle, mikä on aina mieluista, koska ei tule kohta tarvetta etsiä uutta hommaa.
Jos taas on konsultti jollain isolla firmalla, esim. Tieto, CGI, ja vastaavat, riippuu ihan siitä mitä tekee konsultointina mitä saa liksaa. Esim. itse tein nykyistä vastaavaa työtä ennen alihankkijaksi ryhtymistä yhdelle näistä isoista firmoista 10 vuotta hintaan 3200 euroa kuukausi. Eli kyllä on liksat nousseet reilusti kun lähti vakipaikasta... Toisaalta jotkut SAP-konsultit, tietoturvaihmiset ja muut erikoisosaajat voivat saada myös työsuhteessa varsin kovia liksoja.
riippuu ihan sitä mitä tekee. IT-alallakin on monenlaista konsulttia, aina peruskoodarista todella kokeneisiin asiantuntijoihin ja IT-asioihin erikoistuneisiin lakimiehiin. Palkat vaihtelevat siis paljon, ja aika paljon vaikuttaa sekin kuka on asiakkaana, ja millainen projekti kyseessä.
Ja se mitä konsultin työstä asiakkaalta laskutetaan on harvoin sama kuin konsultille itselleen jäävä palkka (ellei tee toiminimellä tms) vaan välistä lähtee iso lohko pois.
Meillä viimeksi konsultille maksettiin noin 60 000 euroa työstä, joka talon sisällä oltiin laskettu n. puolen vuoden täysaikaiseksi työksi. It-alaan liittyvä asiantuntijaselvitys, muttei kuitenkaan mitään erityisosaamista vaativa.
Mitä vaan välillä 3000-10000 euroa kuussa.
Nolla on pohja ja taivas on katto. Yleensä kyse on siitä kuinka hyvin osataan myydä. Jos myydään uskottavasti niin, että sijoitettu raha tulee kolminkertaisena takaisin huomenna tai viimeistään ensi viikolla, niin saa kaiken mitä asiakkaan kassassa on. Ei toimi toista kertaa, ellei myös oikeasti tullut.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 22:39"]
Nolla on pohja ja taivas on katto. Yleensä kyse on siitä kuinka hyvin osataan myydä. Jos myydään uskottavasti niin, että sijoitettu raha tulee kolminkertaisena takaisin huomenna tai viimeistään ensi viikolla, niin saa kaiken mitä asiakkaan kassassa on. Ei toimi toista kertaa, ellei myös oikeasti tullut.
[/quote]
Paitsi julkisissa hankinnoissa.
t: Tiedon tytöt
10 000 voi saada.