Musiikkiopiston oppilasillat
Musiikkiopistossa opiskelevan tulee soittaa kaksi konserttia lukuvuodessa. Koskeeko tämä todella kaikista pieninpiäkin oppilaita? Seitsemänvuotiastakin, joka on vasta syksyllä aloittanut opinnot?
Kommentit (11)
Siellä on kuule pienempiäkin kuin 7-vuotiaita.
Minä aloitin musiikkiharrastuksen muistaakseni juuri ekaluokkaisena. En tosin musiikkiopistolla vaan yksityisellä opettajalla, ja alusta asti olin mukana oppilaskonserteissa. Jokainen ehtii opetella jonkin kappaleen jouluun mennessä, jolloin ensimmäinen konsertti on. Eihän siellä mikään huippu tarvitse olla vaan ihan oman tason mukaan mennään. Aloittelijat soittavat yksinkertaisia kappaleita, joskus joku on soittanut tyyliin Jänis istui maassa.
Sitten lapsi pois musiikkiopistossa ja tilalle avoimen osaston tunnit tai yksityisopetusta.
musiikkiopistossa opiskeluun kuuluu esiintymiset ja mm. Teorian opiskelu. Jos ei siihen suostu, on muitakin tapoja asiaa opiskella, jossain muussa muodossa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 22:14"]
Entäpä, jos lapsi ei suostu soittamaan yleisön edessä?
ap
[/quote]
Eiköhän siitäkin voida keskustella, tuskinpa ketään pakotetaan esiintymään. Herää vain kysymys, miksi lapsi alkaa harrastaa jotain missä takuuvarmasti esiinnytään? Toki olisi kivaa vain pimputtaa pianoa omaksi ilokseen, mutta musiikkiharrastuksiin kuuluu aika oleellisesti ne esitykset. Itse aina inhosin niitä ja mitä vanhemmaksi tulin sitä enemmän jännitin, mutta hengissä niistäkin selvittiin. Ehkä ne esitykset motivoivat niin opettajaa kuin oppilaitakin, on jokin selkeä tavoite miksi kappaleita harjoitellaan, ken tietää.
-3
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 22:16"]
Sitten lapsi pois musiikkiopistossa ja tilalle avoimen osaston tunnit tai yksityisopetusta.
musiikkiopistossa opiskeluun kuuluu esiintymiset ja mm. Teorian opiskelu. Jos ei siihen suostu, on muitakin tapoja asiaa opiskella, jossain muussa muodossa.
[/quote]
Ei se nyt noin tiukkaa ole! Itsekin soittanut konservatoriossa 10v enkä kyllä ensimmäisinä vuosina varsinkaan esiintynyt missään yksin. Myöhemminkin välttelin esiintymisiä parhaani mukaan :)
Kumma kun soitin aikanaan yli 10v musiikkiopistossa, suoritin kaikki koulutason tutkinnot ja vuositutkinnot MUTTA esiinnyin tasan kerran koko aikana...
Musiikki on esittävä taidelaji ja vastavuoroista, joten todella omituista opiskella musiikkia musiikkiopistotasolla, jos haluaa soittaa vain yksin itselleen. Halvemmaksikin se tulee, jos vaihtaa esim. kansalaisopistoon soittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 22:30"]
Musiikki on esittävä taidelaji ja vastavuoroista, joten todella omituista opiskella musiikkia musiikkiopistotasolla, jos haluaa soittaa vain yksin itselleen. Halvemmaksikin se tulee, jos vaihtaa esim. kansalaisopistoon soittelemaan.
[/quote]
Ei ole mitenkään omituista jos 7v ei halua esiintyä!
Riippuu hieman soittimesta ja opettajasta esiintymiset. Meidän 6v soitti 4x30min opetuksen jälkeen ekan pikku biisin täydelle salille. Oppilasillassa, joku soitti yksin ,jotkut pienissä porukoissa. Sitten joku esiintyy orkesterin kanssa ja biisissä voi olla joku soolo minkä soittaa mahd. yksin tai jonkun toisen kanssa.
Hieman taustaa viestilleni. Olen itse musiikkialan ammattilainen ja luokanopettaja Lisäksi lapseni soittavat musiikkiopistossa. Olen todella sitä mieltä, että jos esiintyminen tuottaa tuskaa ja liiallista jännitystä, jota ei saa hallintaan, niin joku muu soitonopiskelupaikka voisi olla siinnö kohdassa järkevä ratkaisu. Toki seitsemänvuotias kokee jännitystä ja voi kieltäytyä esiintymästä ja se on ihan normaalia. Mutta jos ei koskaa halua esiintyä kellekään, on väärässä opiskelupaikassa.
-kasiviestin kirjoittaja
Kyllä ainakin meillä lapsi soitti soittajaisissa jo ekan puolen vuoden aikana.