Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku stressaa ja ahdistaa

Vierailija
19.09.2020 |

Olen taannoin siirtynyt työelämään opiskelujen päätyttyä ja haen jatkuvasti oman alan töihin. En ole tällä hetkellä työtön, mutta tyyliin kaupan kassalla eli en opiskelujani vastaavassa työssä. Koen työnhakuprosessin erittäin kuluttavaksi ja häpeän ettei minulla ole alani kokemusta kuin opiskelukesiltä. Lisäksi koen jatkuvaa pelkoa siitä, että vaikka pääsen haastatteluihinkin välistä, hakijat pitävät minua kokemattomana, feikkinä tai jopa osaamistaan liioittelevana. En osaa myydä itseäni haastatteluissa, ja jos edes pääsen haastatteluun, haluaisin vain dropata hakuprosessista koska pelkään ja kammoksun niitä "emme valinneet sinua, koska osaamisesi ja taustasi vuoksi emme ole varmoja sovitko hakemaamme rooliin." Otan nuo yksityiskohtaiset torjuntakirjeet henkilökohtaisesti, ja välttelen sähköpostini lukemista.

Ilmeisesti hakemukseni on ihan hyvä, sillä pääsen useimmiten haastatteluun. En kuitenkaan jaksa tätä rumbaa, sillä saan fyysisiä oireita koko prosessista, pelkään epäonnistumista ja sitä missä kohtaa prosessia ilmenee että olen huono tai osaamaton, arvosanani ovat keskivertoa ja työkokemus niin ja näin. Seuraa unettomuutta, ahdistusta ja sydämentykytystä. Kellään vinkkejä tästä selviytymiseen ja rohkeuteen etsiä oman alan töitä? :(

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/3 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku on nykyään todella syvältä ja poikittain. Paitsi jos hakee jotain sellaista työtä mihin on joku ihan spesifinen koulutus joka yksinään jo helpottaa työnhakua. Silloin myöskään hakijoita ei todennäköisesti ole kovin paljon. Mutta jos enemmän joku yleistutkinto, niin hakeminen on ihan hirveää. (Jos ei ole siis todella vankkaa aiempaa kokemusta)

Koko haastattelutilanne (ja niitä voi olla useita yhdessä haussa) on sellainen, että "yritä välttää jokaista väärää sanaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se hakemusten teko vielä ole vaikeaa vaan se jatkuva odottelu ja hylkäämiset. Ihminen, joka haluaa töitä niin pistää aika paljon likoon, kun hakee sitä työtä, odottaa soittoa, saa soiton, jännittää haastattelua, käy haastattelussa, odottaa vähän lisää ja sitten kun tulee se ei kiitos viesti tai pahimmassa tapauksessa vaan ghostataan ja tätä kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Voin kertoa, että työnhaku on vain vahvimmille. Täytyy olla tosi vahva ja itsetunto kunnossa, että tätä jaksaa. Sinua halveksitaan ja pidetään laiskana tai vajaana vaikka raadat niska limassa ja teet kaikkesi niiden töiden saamisen eteen vaikka se on suuremmaksi osaksi epäkiitollista hommaa ja luu jää useimmiten käteen. Nostan kyl hattua kaikille ketkä jaksaa tätä rumbaa.