Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paikallinensopiminen

Vierailija
16.09.2020 |

Voisiko joku kertoa. Mistä ei tällä hetkellä saa pomonsa kanssa paikallisesti sopia, eli mitkä asiat ovat mitättömiä vaikka olisit mennyt sellaista sopimaan?
Paikallista sopimista kokoajan huudetaan lisää, mutta mistä ei saa sopia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kyllä mieleen.

Vierailija
2/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen on lähinnä pomojen yksipuolisia vaatimuksia toiveita. Ne esitetään välttämättömyyksinä pakon sanelemina juttuina jotka ovat väliaikaisia muuttuen kuitenkin pysyviksi jonka jälkeen tulee seuraava "sovittava" asia. Kannattaa kategorisesti kieltäytyä kaikesta mitä pomo ehdottaa ja hyväksyä kaikki vain liitojen sopimina. Kun pirulle antaa pikkusormen se vie käden. Varsikin nuorilla on vaikeuksia ymmärtää etteivät he ole minkään hyväntekijän kanssa tekemisissä vaan omaa firman etua ajavan despootin ja kylmän tunteettoman koneiston kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sopia mutta et lakia tai työehtosopimusta heikentävistä asioista. Eli jos laki sanoo, että yövuoroja saa olla perättäin vain viisi et voi mennä sopimaan kahdeksaa perättäistä yövuoroa. 

Myös työsopimuksen kohta jossa sitoutuu ylityöhön on pätemätön. Siihen pitää saada työntekijän suostumus aina erikseen tai lyhyeksi ajanjaksoksi kerrallaan.

Vierailija
4/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat sopia mutta et lakia tai työehtosopimusta heikentävistä asioista. Eli jos laki sanoo, että yövuoroja saa olla perättäin vain viisi et voi mennä sopimaan kahdeksaa perättäistä yövuoroa. 

Myös työsopimuksen kohta jossa sitoutuu ylityöhön on pätemätön. Siihen pitää saada työntekijän suostumus aina erikseen tai lyhyeksi ajanjaksoksi kerrallaan.

Miksi sitten puhutaan paikallisesta sopimisesta jos ainoa asia mitä nyt ei voi sopia on lakia heikommin? Eikö pitäisi nimetä ilmiö "paikalliseksi heikentämiseksi".

Vierailija
5/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöillä on varaa joustaa, sillä joustaminen on kyllä usein parempi asia, kuin joutuminen työttömyyskierteeseen. Ja se kierre voi olla sellainen loukku, josta nouseminen on hankalaa.

Vierailija
6/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikojen muutokset tulee itsellä mieleen. Osa porukkaa tulee pari tuntia myöhemmin niin ylitöitä ei tarvitse tehdä. Tätä ainakin omalla alalla koitetaan saa Ina saada aina. Työaikapankki on toinen. Ja tietysti työtehtävät.

Itse kyllä aina saanut neuvoteltua paremmat korotukset yms. kuin liittojen kautta.

Vierailija
7/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alan tes kertoo ihan selkosuomella, mistä asioista voidaan päättää paikallisesti ja mistä ei. 

Vierailija
8/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten puhutaan paikallisesta sopimisesta jos ainoa asia mitä nyt ei voi sopia on lakia heikommin? Eikö pitäisi nimetä ilmiö "paikalliseksi heikentämiseksi".

No kysypä tätä työnantajapuolelta, he kun ovat niitä jotka hokevat että paikallista sopimista pitää lisätä. Minustakin halutaan vain paikallista heikentämistä.

Vierailija
9/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa palkkojen alentamista alle TES:in. Mikään ei estä nykyäänkään paikallista sopimista muuta kuin TES:istä alaspäin.

Vierailija
10/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien pitäminen esimerkiksi.

Vierailija
11/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatunnin kesto. Sen on oltava vähintään 30min vaikka eväät on syöty vartissa.

Vierailija
12/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä olen varmaan suuri rikollinen kun olen työntekijöiden kanssa sopimut palkasta.

Tes palkka on alle kympin tunti ja meillä reilu 15

Vierailija
13/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöillä on varaa joustaa, sillä joustaminen on kyllä usein parempi asia, kuin joutuminen työttömyyskierteeseen. Ja se kierre voi olla sellainen loukku, josta nouseminen on hankalaa.

Ja sunkin kannattaa ottaa kakkoseen, kun muuten sulle voi käydä tosi tosi huonosti.

Eikö ?

Zinc

Vierailija
14/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkälle kannattaa joustaa? Onko työnantajilla jokin "moraalinen peräseinä" jota he eivät ylitä? Käykö niin että kun joustamaan alkaa huomaa joustaneensa oikeuksistaan ja joustamisen pysäyttäminen käy mahdottomaksi.

Vierailija
15/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkojen joustaminen alaspäin olisi yhteiskunnalle iso ongelma.

Työnantajat, suomen yrittäjät pääasiassa, esittävät mallia jossa palkkojen pitäisi joustaa alaspäin yrityksen tilanteen sitä vaatiessa. Seuraavassa esimerkissä oletan, että firman tulos todella aktuaalisti laskee, eikä ole kirjanpidollisesti masinoitua "tappiota" palkkakulujen laskemiseksi.

Yrityksen huonon tuloksen siirtäminen palkkoihin laskee verotuloja, mutta kasvattaa sosiaalimenoja. Tehty tappio/huono tuottavuus ei siis katoa mihinkään vaan siirtyy yrityksen työntekijöille. Yritys ei katoa mihinkään, vaan jatkaa toimintaansa kehittymättä ja voi huoletta jatkossakin tehdä huonoa tulosta. Tämä erittäin yksinkertaistaen, mutta kuulisin mielelläni väitteen joka kumoaa tämän.

Vierailija
16/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkojen joustaminen alaspäin olisi yhteiskunnalle iso ongelma.

Työnantajat, suomen yrittäjät pääasiassa, esittävät mallia jossa palkkojen pitäisi joustaa alaspäin yrityksen tilanteen sitä vaatiessa. Seuraavassa esimerkissä oletan, että firman tulos todella aktuaalisti laskee, eikä ole kirjanpidollisesti masinoitua "tappiota" palkkakulujen laskemiseksi.

Yrityksen huonon tuloksen siirtäminen palkkoihin laskee verotuloja, mutta kasvattaa sosiaalimenoja. Tehty tappio/huono tuottavuus ei siis katoa mihinkään vaan siirtyy yrityksen työntekijöille. Yritys ei katoa mihinkään, vaan jatkaa toimintaansa kehittymättä ja voi huoletta jatkossakin tehdä huonoa tulosta. Tämä erittäin yksinkertaistaen, mutta kuulisin mielelläni väitteen joka kumoaa tämän.

Vähän kuin kaupasta saisi tavaraa vaikka "ei just nyt ole varaa maksaa", miksi kukaan enää antaisi sinne rahaa.

Vierailija
17/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen sopiminen on lähinnä pomojen yksipuolisia vaatimuksia toiveita. Ne esitetään välttämättömyyksinä pakon sanelemina juttuina jotka ovat väliaikaisia muuttuen kuitenkin pysyviksi jonka jälkeen tulee seuraava "sovittava" asia. Kannattaa kategorisesti kieltäytyä kaikesta mitä pomo ehdottaa ja hyväksyä kaikki vain liitojen sopimina. Kun pirulle antaa pikkusormen se vie käden. Varsikin nuorilla on vaikeuksia ymmärtää etteivät he ole minkään hyväntekijän kanssa tekemisissä vaan omaa firman etua ajavan despootin ja kylmän tunteettoman koneiston kanssa.

Paitsi sellaisilla työntekijöille mitkä tekevät firmalle kovaa tulosta ja ovat lähes korvaamattomia tai ainakin firma on pitkään kusessa jos tällainen lähtee muualle. Minä olen tällainen. Olen sopinut poikkeavat työajat, kunnon liksan ja lomat sekä paremman autoedun kuin muilla samassa asemassa olevilla ylemmillä toimihenkilöillä. Lisäksi toimin sivutoimisena yrittäjänä vaikka olen samalla palkkatöissä. Kaikki on sovittavissa, etenkin silloin kun on vipuvartta. Eikä tähän ole tarvittu muuta kuin ahkeruutta ja täydellisyyteen pyrkimistä aikataulusta kuitenkaan tinkimättä, työntekoa siis. Eihän se onnistu jos on kiire kotiin, vapaa-ajalle ja on tyytyväinen siihen kun on jotain töissä tehnyt. Elämä on valintoja, itse tykkään rahasta ja sen kustannuksella on tingittävä jostain muusta. Hyvät lomat pidän myös.

Vierailija
18/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi sellaisilla työntekijöille mitkä tekevät firmalle kovaa tulosta ja ovat lähes korvaamattomia tai ainakin firma on pitkään kusessa jos tällainen lähtee muualle. Minä olen tällainen. Olen sopinut poikkeavat työajat, kunnon liksan ja lomat sekä paremman autoedun kuin muilla samassa asemassa olevilla ylemmillä toimihenkilöillä. Lisäksi toimin sivutoimisena yrittäjänä vaikka olen samalla palkkatöissä. Kaikki on sovittavissa, etenkin silloin kun on vipuvartta. Eikä tähän ole tarvittu muuta kuin ahkeruutta ja täydellisyyteen pyrkimistä aikataulusta kuitenkaan tinkimättä, työntekoa siis. Eihän se onnistu jos on kiire kotiin, vapaa-ajalle ja on tyytyväinen siihen kun on jotain töissä tehnyt. Elämä on valintoja, itse tykkään rahasta ja sen kustannuksella on tingittävä jostain muusta. Hyvät lomat pidän myös.

Tää systeemi takaa hyvin kohtuullisen elämän monille. En ymmärrä mitä vassarit itkee, taas.

Vierailija
19/19 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mitä ihmeellistä tässä on? Parempia ehtoja saa nytkin tarjota, huonompia ei, jota yrittäjät nyt hinkuvat. Ps. Neuvotetteeko pomot esim. julkisella puoli miljoonaa erillistä työsopimusta? Tuskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän