Yliopisto
Onko yliopisto-opinnot oikeasti niin rankkaa ja yksinäistä? Kuinka pitkiä päiviä, kauan opinnot vie aikaa? Monta tuntia pitää lukea/opiskella pääsee sisään jos satoja, jopa tuhansia hakijoita?
Kommentit (6)
Riippuu myös tavoitetasosta. On iso ero tähdätä parhaimpiin arvosanoihin ja tohtoriopintoihin tai maisterinpapereihin minimisuorituksella. Itse luin maisteriksi tavoiteajassa eli viidessä vuodessa. Välillä tein 13h päiviä ja nukahtelin luennoilla, välillä kävin 3-4 kuukautta töissä enkä opiskellut lainkaan. Kyllä se lähtökohtaisesti kokopäivätyö on, eli on turha kuvitella valmistuvansa tavoiteajassa jos opiskelee vain pari tuntia päivässä.
Paljon opiskelu viivästyy jos opiskelee vaan pari tuntia? Onko siis mahdollista noinkin vähän opiskella jos sellainen elämäntilanne?
Vierailija kirjoitti:
Paljon opiskelu viivästyy jos opiskelee vaan pari tuntia? Onko siis mahdollista noinkin vähän opiskella jos sellainen elämäntilanne?
Riippuu mitä opiskelee. Kielissä on paljon läksyjä ja läsnäoloa, mutta on sellaisiakin opintoja, joissa tehdään tenttejä ja esseitä omaan tahtiin. Tällöin voi vaikka lomailla 2 kuukautta ja sitten tehdä kuukaudessa kolmen kuukauden opintopisteet.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös tavoitetasosta. On iso ero tähdätä parhaimpiin arvosanoihin ja tohtoriopintoihin tai maisterinpapereihin minimisuorituksella. Itse luin maisteriksi tavoiteajassa eli viidessä vuodessa. Välillä tein 13h päiviä ja nukahtelin luennoilla, välillä kävin 3-4 kuukautta töissä enkä opiskellut lainkaan. Kyllä se lähtökohtaisesti kokopäivätyö on, eli on turha kuvitella valmistuvansa tavoiteajassa jos opiskelee vain pari tuntia päivässä.
Riippuu tietenkin jonkin verran alasta, mutta yliopisto-opinnot voi kyllä suorittaa ihan täysipäiväisen työn ohessa, jos työ joustaa jonkin verran. Tavoiteajassa siis.
Useimmat kurssit pystyy suorittamaan 1-2päivän työmäärällä, monet vähemmälläkin.
Hakijamäärät ei sinänsä kerro sisäänpääsyn vaikeudesta. Ei kaikilla hakijoilla ole mitään saumaa päästä sisälle. Haku voi perustua epärealistiseen haaveeseen tai kavereiden peesaamiseen. Kannattaa vain keskittyä omaan suoritukseen.
Riippuu henkilöstä ja aineesta. Itse pääsin yliopistoon lukemalla pääsykoekirjan tärppejä.