Korona-lama: Pitäisikö kämppä myydä nyt vai odottaa
Asumme Helsingissä. Muutto isompaan edessä, mutta sopivaa ei ole vielä löytynyt.
Nyt meille tarjottiin aso-asuntoa siltä alueelta minne aiomme muutenkin muuttaa. Pitäisikö myydä nyt oma pieni kaksio pois, kun korona lama ei ole vielä iskenyt täydellä teholla ja muuttaa asoon kunnes löytää oman? Mietin et jos tulee kunnon lama, asuntojen hinnat laskee ja sit olis hyvä kun oma olisi jo myytynä ja käsiraha valmiina. Aso on kyllä kalliimpi kuin oma, mutta siitä pääsisi helpommin pois. Tulee vaan 1 ylimääräinen muutto.
Kommentit (20)
Kyllä, laittaisin asunnon myyntiin nyt. Jos ei tänä vuonna myy, kannattaa odottaa vuoteen 2024 kun ollaan taas nousussa.
Laitoin itse asunnon myyntiin vaikka aika ei ole kaikkein paras, olin juuri saanut valmistelut tehtyä myyntiä varten kun korona iski. Olen saanut vain aivan älyttömiä tarjouksia, ihmiset luulevat että jokainen joka nyt myy on jotenkin epätoivoinen. Odottelen rauhassa, ei ole pakko myydä ikinä.
Minä olen ostamassa ja ajattelin odottaa vuodenvaihteeseen kun irtisanomiset alkaa kunnolla ja asuntojen hinnat laskee.
Asossa asuminen ainakin estäisi kahden asunnon loukkoon joutumisen. Vuokralle vai asoon? Parempi myydä vanha ennen uuden ostamista ja sopivan löytämiseen voi kulua aikaa.
Myy ilman muuta. Talous sukeltaa ja teollisuuden tilaukset ovat vähentyneet reilusti.
Minä aion ostaa nyt että saan tarvitsemani pienen asuntolainan nyt kun on vielä töitä. Jos korona ja keskuspankkien loputon rahanpainanta laukaisee megainflaation, niin mieluummin olen velkainen kuin isojen asuntosäästöjen päällä istuva. Ja asuntolainan+vastikkeen kuukausikulut ovat pienemmät kuin vuokrani nyt, alan vaikka pizzalähetiksi jos työt menee alta...
Joo, ason myötä kk-kulut vaan nousee hirveästi, mutta asumisen laatu paranee kun saamme lisää tilaa paremmalta alueelta.
Juuri asuntojen hinnanlasku mietityttää. Uskon, että nyt taitaa tulla isompikin lama. Ja aso-kämppään saa asumistukea, omaan sitä saa ihan olemattoman vähän kun vastike ja korot niin pienet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä aion ostaa nyt että saan tarvitsemani pienen asuntolainan nyt kun on vielä töitä. Jos korona ja keskuspankkien loputon rahanpainanta laukaisee megainflaation, niin mieluummin olen velkainen kuin isojen asuntosäästöjen päällä istuva. Ja asuntolainan+vastikkeen kuukausikulut ovat pienemmät kuin vuokrani nyt, alan vaikka pizzalähetiksi jos työt menee alta...
Luuletko, että keskuspankit on niin tyhmiä etteivät säätele inflaatiota?
Vierailija kirjoitti:
Niin joo, tämäkin toisaalta. Että jos menis itseltä työ, ei saisi enää uutta lainaa. Tämäkin kannattaa ottaa huomioon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ehkä alueesta, josta olette muuttamassa, mutta Helsingissä taitaa pienet kaksiot mennä hyvin kaupaksi melkein milloin vain. Minä itse en muuttaisi edes takas, mutta ehkä se teille sopii. Mieti sitäkin, että vaikka saisitte asunnosta hieman vähemmän puolen vuoden päästä, se raha olisi ehkä sulanut muuttoon ja ASOn kuluihin.
Radan varrelta. Ei getosta mutta ei niiltä kalleimmiltakaan alueilta. Kai tästä kaupaksi menee, kun pääsee nopeasti joka paikkaan julkisilla tai omalla autolla. Ap
Kiinasta tuli tänään viestiä että lama on peruttu, mutta tietty suomalaiset saa aikaiseksi ihan oman laman vaikka maailmantalous toimisikin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta tuli tänään viestiä että lama on peruttu, mutta tietty suomalaiset saa aikaiseksi ihan oman laman vaikka maailmantalous toimisikin.
Mikä tällainen viesti on? Linkki?
Mä en kyllä rehellisesti sanottuna usko, että asuntojen hinnat ainakaam yleisesti syöksyy. Nythän on äärimmäisen hyvä aika ottaa lainaa, koska korot ovat ja tulevat olemaan pitkään todella matalalla. Pankki lupasi sellaiset korot laina-ajaksi, että ainakin pankin asiantuntijat uskovat matalien korkojen jatkuvan jopa vuosikymmeniä. Omaan vaan ja äkkiä lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä rehellisesti sanottuna usko, että asuntojen hinnat ainakaan yleisesti syöksyy. Nythän on äärimmäisen hyvä aika ottaa lainaa, koska korot ovat ja tulevat olemaan pitkään todella matalalla. Pankki lupasi sellaiset korot laina-ajaksi, että ainakin pankin asiantuntijat uskovat matalien korkojen jatkuvan jopa vuosikymmeniä. Omaan vaan ja äkkiä lainaa pois.
Totta, lainaraha on nyt käytännössä lähes ilmaista. Asossa se vastike menee toisten taskuun
Nyt näyttää siltä että talous tulee sakkaamaan niin pahasti että pitäisin omistusasunnosta kiinni. Jos työt lähtee alta, ei uutta lainaa enää saa. Asoon pääsee aina.
Jos/kun tästä sodan kautta lähdetään tilannetta purkamaan niin näkisin, että Helsingissä ei kannata asua. Hallintokeskuksena se pyritään tuhoamaan tai valtaamaan ensimmäisten joukossa.
Uusi maailmansota on ovella. Nyt ollaan sellaisessa umpikujassa globaalisti.
Samanlainen aloitus samoilla yks.kohdilla muutama pv sitten, siihen tuli monia vastauksia - miksi uusi?
Saako nykyisin ASO-asunnon vaikka on omistusasunto?
Ei kai matalat korot sentään vuosikymmeniä pysy? Niin pitkälle ei voi kukaan ennustaa.
Riippuu ehkä alueesta, josta olette muuttamassa, mutta Helsingissä taitaa pienet kaksiot mennä hyvin kaupaksi melkein milloin vain. Minä itse en muuttaisi edes takas, mutta ehkä se teille sopii. Mieti sitäkin, että vaikka saisitte asunnosta hieman vähemmän puolen vuoden päästä, se raha olisi ehkä sulanut muuttoon ja ASOn kuluihin.