Taas tätä samaa rutinaa koulun rahankeruusta
https://yle.fi/uutiset/3-11225052
Te, jotka olette kirjoittajan kanssa samaa mieltä, kysymys tähän kohtaan "saa ottaa jätskirahaa mukaan": Missään ei ole sanottu, että pakko ottaa. Toisekseen, vaikka rahan mukaan ottaminen oikein kiellettäisiin, luuletteko, ettei lapset aika tarkkaan tiedä toistensa "rahallista asemaa", kyllä vaatteista, asumisesta, harrastuksista yms. lapsetkin osaa päätellä yhtä sun toista. Ja ollaanhan koulun ulkopuolellakin tekemisissä, kyllä siellä tiedetään kunkin "jätskirahat". V*tuttaa tällainen tosiasioiden kieltäminen, ei ne lapset pöljiä ole. Toisilla on, toisilla ei, se pitää hyväksyä, mutta ei arvottaa muita sen mukaan.
Ja joo, mulla ei juuri ollut jätskirahaa pienenä, ja pitkään paras kaveri oli todella hyvin toimeentulevasta perheestä, ja hän ostelikin jos jonninmoista ihan ala-asteikäisenä, mikä herätti minussa kummastusta. Tulipahan selväksi, että meitä on eri lähtökohdista.
Toinen seikka, mikä näissä rutinoissa ärsyttää, on tämä ettei olisi varaa ostaa jotain viivotinta. Eli siis tämä superköyhän teeskenteleminen. Ehkä jotkut urheiluvälineet uutena maksaa liikaa, mutta sellaisetkin on usein saatavilla pienellä vaivannäöllä käytettynä. Kenellä tahansa on varaa viivottimeen, mutta kun "minulla on tämä periaate, laki laki laki", ja saman naurettavuuden opettaminen lapsille "soitan poliisit kouluun!". Miettiikö nämä tyypit koskaan, mikä on oikein ja kohtuullista, vai onko niillä aivoissa joku robottiasetus, että laki on laki on laki..
Kommentit (17)
No noilta ei ole varaa viivottimeen vanhemmilta lapsen otetaan huostaan. Lapsen perustarpeista ei pystytä tuossa kohtaa enää huolehtimaan.
Kyllä on taas sellainen vanhempi, että hyvää päivää! Näillä valittajilla pitää jäädä rahaa omaan hyvään ( viinaan) , joten ei ole muutamaa euroa omalle lapselleen.
Kattokaapa ton emännän turvonnutta naamaa... sieltä se totuus ilmenee. On tekosyy, räyhätä siitä, että koulu kerää rahaa!
Mä pistin hoitamalleni hyväntekeäväisyys kirpparille myyntiin lahjoituksena saatuja viivottimia, kivoja kuvioita. 20 senttiä kappale.
Itse en ymmärrä miksi koulussa pitää kerätä rahaa siihen sun tähän? Miksi tehdään luokkaretjiä, kun niihin. Ei kaikki pääse tai joillekin luokkaryhmä on tuskaa? Harrastukset on matkoja ja muuta ylimääräistä varten. Siinä ryhmädynmiikkakin toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas sellainen vanhempi, että hyvää päivää! Näillä valittajilla pitää jäädä rahaa omaan hyvään ( viinaan) , joten ei ole muutamaa euroa omalle lapselleen.
Kattokaapa ton emännän turvonnutta naamaa... sieltä se totuus ilmenee. On tekosyy, räyhätä siitä, että koulu kerää rahaa!
En polta enkä juo. Laitan rahaa hyväntekeväisyyteen ja tarjoan mielelläni ystäville teatterin tms. En silti tajua luokkien rahankeräystä. Viivottimista ope voi laittaa Wilmaan viestin, että ilmoittaja kuka tarvitsee / ei tarvitse. Itse ostin viikorahoilla aina koulutarvikkeita, koska ne oli niihin iihania. En olisi tarvinnut lisäksi koululta ilmaiskyniä ja viivottomia yms.
Koulun järjestämät retket, teatterit ym ois just parhautta kaikille. Jopa niiden lapsille jotka ei halua/pysty maksamaan. Ois tosi kiva jos niitä järjestettäisiin. Uskoisin että ilmoittamalla vanhemmille että lippu maksaa 10 ja maksettava tiettyyn päivään mennessä ja jos kaikki ei ole maksanut niin ilmo että 50€ puuttuu jotta pystytään toteuttamaan niin joku maksaa sen puuttuvan kokonaan tai sit kaikki maksaneet maksaa sen osuuden yhteisesti. Mielummin moni tukisi näin köyhempää lasta että saisi elämyksiä
Minä ainakin olen sitä mieltä, että koska olen köyhä yh minun lapseni eivät retkille lähde. Vapaapäivä kelpaa, ei mitään "jäätte koululle"rankkua. Retkillä pitää kuitenkin olla hyvin käyttörahaa, ruokarahaa, vaatteita, varusteita jne ja muu ennakoiva rahankeruu, ei meillä ole rahaa, eikä kiinnostusta mihinkään tuollaiseen, kun muutenkaan emme missään käy. Siivelle emme myöskään halua. Menkööt rikkaiden penskat keskenään.
Koulun tehtävä ei ole järjestää osattomuuden kokemuksia kenellekään. Laki sanoo, että kaiken koulun toiminnan tulee olla maksutonta. Joka luokalla on useampi, jonka perheen budjetti menee sekaisin, jos kouluun pitää ottaa 10 euroa pitsarahaa. Lapsia voi olla useampia. Niinkuin artikkelissakin sanottiin, tämä ei ole mielipidekysymys, vaan LAKI.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen sitä mieltä, että koska olen köyhä yh minun lapseni eivät retkille lähde. Vapaapäivä kelpaa, ei mitään "jäätte koululle"rankkua. Retkillä pitää kuitenkin olla hyvin käyttörahaa, ruokarahaa, vaatteita, varusteita jne ja muu ennakoiva rahankeruu, ei meillä ole rahaa, eikä kiinnostusta mihinkään tuollaiseen, kun muutenkaan emme missään käy. Siivelle emme myöskään halua. Menkööt rikkaiden penskat keskenään.
En ole katkera, mutta kuitenkin...
En ymmärrä miksi haluat mieluummin eristää lapsesi muista lapsista kuin olla "siivellä". Onko parempi että sinun "rikkaiden penskat"-ajattelusi siirtyy myös omille lapsillesi, sen sijaan että he oppisivat että välillä on okei ottaa apua vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä ei ole järjestää osattomuuden kokemuksia kenellekään. Laki sanoo, että kaiken koulun toiminnan tulee olla maksutonta. Joka luokalla on useampi, jonka perheen budjetti menee sekaisin, jos kouluun pitää ottaa 10 euroa pitsarahaa. Lapsia voi olla useampia. Niinkuin artikkelissakin sanottiin, tämä ei ole mielipidekysymys, vaan LAKI.
Eli tarjotaan osattomuuden kokemus kaikille lapsille. Ja tuossa kolumnissa tuo ylimielinen kirjottaja lähti vielä niin pitkälle, että oli sanelemassa muille vanhemmille saako nämä antaa lapsilleen omaa rahaa. Kyllä saa. Ja tulee antamaankin. Sitä ei mikään ylimielinen mt äiti kykene kieltämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi haluat mieluummin eristää lapsesi muista lapsista kuin olla "siivellä". Onko parempi että sinun "rikkaiden penskat"-ajattelusi siirtyy myös omille lapsillesi, sen sijaan että he oppisivat että välillä on okei ottaa apua vastaan?
Mitä apua? Kyllä peruskoulu pitää saada käydä ilman rahan nyhtämistä. Luuletko, että on jotenkin helppoa ruokkia lapset, maksaa kallista vuokraa, hankkia auto työmatkoja varten ja ihan ilman sitä miehen lompakkoa ja apua, joka sinulle näyttää olevan itsestäänselvyys?
Ja pyörät, vaatteet, sukset, luistimet, kengät, parturit, silmälasit, lääkkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi haluat mieluummin eristää lapsesi muista lapsista kuin olla "siivellä". Onko parempi että sinun "rikkaiden penskat"-ajattelusi siirtyy myös omille lapsillesi, sen sijaan että he oppisivat että välillä on okei ottaa apua vastaan?Mitä apua? Kyllä peruskoulu pitää saada käydä ilman rahan nyhtämistä. Luuletko, että on jotenkin helppoa ruokkia lapset, maksaa kallista vuokraa, hankkia auto työmatkoja varten ja ihan ilman sitä miehen lompakkoa ja apua, joka sinulle näyttää olevan itsestäänselvyys?
On itselle vaan käsittämätöntä, että kaikki vanhemmat eivät ajattele olevansa ensisijaisesti vastuussa kaikista lapsen tarpeista. Miten tämä voi olla tuollainen katkeruuden aihe? Siis lapsi/lapset on oma valinta. Ja kuitenkin lapsiperheet saavat kuitenkin tukia monissa muodoissa, suoraan ja epäsuoraan.
Rahan kerääminen luokkaretkiä varten on yksiselitteisen laitonta, joten siitä on syytäkin nostaa meteli.
t. lapseton
Kaikki ihan kunnossa?