Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä irtisanoutumiseen ja karenssiajalle

Apua
12.09.2020 |

Lyhyesti: Olen vakituisessa työssä, tilanne työpaikalla on huono, esimies on alistava ja kiusaava, työehtoja heikennetään ilman sopimusmuutoksia.
Olen todella uupunut tilanteeseen ja etsin tietä ulos. En haluaisi irtisanoutua mutta tilanne on niin paha, etten pian voi muutakaan.

Miten selvisitte karenssiajasta? Olisiko minun viisaampaa jäädä sairaslomalle uupumuksen vuoksi? Voidaanko karenssia pidentää kolmesta kuukaudesta? Vaikuttaako karenssi ansiosidonnaisen määrään?
Onko jotain muuta mitä tässä tilanteessa voisi harkita/ pitäisi tietää?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole luottamusmiestä? Ei työehtoja saa noin vain heikentää.

Vierailija
2/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ”jäädä sairauslomalle”. Vaikka olisit ihan burnout tai masentunut, työterveys saattaa olla ohjattu siihen että saikut vain muutamia päiviä, parhaimmillaan muutama viikko ja siinäkin välissä käytävä lääkärillä joka yrittää selventää sulle, että töihin vaan, ei se nyt niin huono se sun vointi ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi ”jäädä sairauslomalle”. Vaikka olisit ihan burnout tai masentunut, työterveys saattaa olla ohjattu siihen että saikut vain muutamia päiviä, parhaimmillaan muutama viikko ja siinäkin välissä käytävä lääkärillä joka yrittää selventää sulle, että töihin vaan, ei se nyt niin huono se sun vointi ole.

Vierailija
4/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikaltani on ollut kolme henkilöä kuukausien sairaslomalla samasta syystä, ongelmat koskevat muitakin kuin minua. Olen yrittänyt itse sinnitellä, mutta raja se minullakin jossain on.

Vierailija
5/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä irtisanoin itseni keväällä. Lopputili ja lomakorvaukset kannattelivat komeasti karenssin yli (terveisin parin tonnin duunari). Säästöjä kannattaa toki olla aina muutenkin. Se, mikä kannattaa tietää on se, että jos osallistut "työllisyyttä edistävään toimenpiteeseen" eli mihin tahansa mitä työkkäri keksii ehdottaa, siltä ajalta maksetaan ansiosidonnaista karenssin aikanakin. Itse istuin luurit päässä juttelemassa mukavia kolmen viikon ajan "starttikurssilla".

Vierailija
6/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti luottamusmies on aivan hampaaton, olen tehnyt asioiden eteen niin paljon kuin voin työsuojelua myöten, mutta mikään ei auta. Seuraavaksi pitäisi varmaan olla liiton lakimieheen yhteydessä, mutta valitettavasti olen henkisesti jo niin väsynyt, että en vain kykene hoitamaan asiaa pian enää.

Vierailija
7/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolaisen kannattaisi hakea uutta työpaikkaa.

Vierailija
8/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä irtisanoin itseni keväällä. Lopputili ja lomakorvaukset kannattelivat komeasti karenssin yli (terveisin parin tonnin duunari). Säästöjä kannattaa toki olla aina muutenkin. Se, mikä kannattaa tietää on se, että jos osallistut "työllisyyttä edistävään toimenpiteeseen" eli mihin tahansa mitä työkkäri keksii ehdottaa, siltä ajalta maksetaan ansiosidonnaista karenssin aikanakin. Itse istuin luurit päässä juttelemassa mukavia kolmen viikon ajan "starttikurssilla".

Kiitos tuo on hyvä tietää, en ole kuullutkaan tuollaisesta mahdollisuudesta.

Tilanne on niin hullu, en haluaisi irtisanoutua, mutta ei ole muuta keinoa pian. Ne jotka ovat olleet samanlaisessa tilanteessa ehkä ymmärtävät, muut eivät.

Vierailija
9/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa tuollaisesta ympäristöstä. Teemme kuitenkin 40h/vk töitä joten on suotavaa että työilmapiiri on sellainen että siellä jaksaa.

Antaisin vinkin että yrittäisit säästää karenssin ajalle etukäteen. Jos työilmapiiri menee liian raskaaksi niin hae sairaslomaa. Älä suoraa lähde. Sitten kun taloudellinen tilanne on hyvä ja kestät karenssin niin pois vain. Toki olisi helpompi jos löytäisit valmiiksi uuden työn.

Meillä työpaikalla alkoi työntekijät olla siinä määrin työuupumuksen vuoksi sairaslomalla että esimiehen oli pakko katsoa peiliin. Toki mitään ei muuttunut mutta ehkä työntekijöiden oli helpompi käsitellä asiaa ja nähdä että syy ei tosiaan ollut heissä.

Vierailija
10/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikaltani on ollut kolme henkilöä kuukausien sairaslomalla samasta syystä, ongelmat koskevat muitakin kuin minua. Olen yrittänyt itse sinnitellä, mutta raja se minullakin jossain on.

Jaa, no jos teillä on sellainen työterveys, jossa tuo on mahdollista, niin sitten tietty sinne vaan. Mutta ymmärrätkö että suurin osa työterveyksistä ei tuota salli. Hienoa, jos se sulle on vaihtoehto, monille vaan ei.

Vierailija
11/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei saa, mutta niin vain tehdään. Omalla kohdallani päivätyöni ollaan muuttamassa vuorotyöksi ilman sopimusmuutoksia, enkä voi tehdä mitään.

Vierailija
12/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no jos teillä on sellainen työterveys, jossa tuo on mahdollista, niin sitten tietty sinne vaan. Mutta ymmärrätkö että suurin osa työterveyksistä ei tuota salli. Hienoa, jos se sulle on vaihtoehto, monille vaan ei.

Todella ikävää kuulla, valitettavasti minulla ei ole nyt energiaa stressata muiden ihmisten työterveyspalveluista.

Vierailija
13/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk karenssiaika ei kuluta ansiosidonnaisen päivärahan 400 päivän nauttimisaikaa.

Omalla kohdalla kävi niin, että virkailija ainakin esitti vihaista ja ikäänkuin kuulusteli minua tekemästäni ratkaisusta ja omatuntohan siinä soimasi, mutta fakta on ettei siitä muuta rangaistusta saa kuin karenssin.

Jos tekee heti kohta myöhemmin jonkun ns. " työvoimapoliittisesti moitittavan teon", siitä voikin ehkä seurata sitten jo ns. "Ikikarenssi" ( googlaa ite termit, jos ei tuttuja)

Vierailija
14/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella ikävää kuulla, valitettavasti minulla ei ole nyt energiaa stressata muiden ihmisten työterveyspalveluista.

Tuon vastauksesi jälkeen huomasin olevani itseasiassa tosi iloinen siitä, että sulla menee huonosti. Ansaitset sen, kylmä ilkimys.

Vierailija
15/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa tuollaisesta ympäristöstä. Teemme kuitenkin 40h/vk töitä joten on suotavaa että työilmapiiri on sellainen että siellä jaksaa.

Antaisin vinkin että yrittäisit säästää karenssin ajalle etukäteen. Jos työilmapiiri menee liian raskaaksi niin hae sairaslomaa. Älä suoraa lähde. Sitten kun taloudellinen tilanne on hyvä ja kestät karenssin niin pois vain. Toki olisi helpompi jos löytäisit valmiiksi uuden työn.

Meillä työpaikalla alkoi työntekijät olla siinä määrin työuupumuksen vuoksi sairaslomalla että esimiehen oli pakko katsoa peiliin. Toki mitään ei muuttunut mutta ehkä työntekijöiden oli helpompi käsitellä asiaa ja nähdä että syy ei tosiaan ollut heissä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta :)

Olenkin jo aloittanut karenssia varten säästämisen pari kuukautta sitten. Toivoisin että olisi voimavaroja hakea uutta työtä tässä sivussa, mutta kun jokainen päivä on selviytymistä tuntuu ettei luovia ajatuksia uusien työkuvioiden suhteen juurikaan ole jäljellä enkä saa itsestäni hakemuskirjeisiin kovinkaan inspiroitunutta kuvaa piirrettyä.

Vierailija
16/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aina ikävä tilanne. Yksi vaihtoehto on tietysti myös se, että hakee ja saa uuden työpaikan.

Vierailija
17/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon vastauksesi jälkeen huomasin olevani itseasiassa tosi iloinen siitä, että sulla menee huonosti. Ansaitset sen, kylmä ilkimys.

Niinpä niin aivan varmasti. Potki sinä siellä maassa makaavaa ja katso nenänvartta myöten jos sinulle tulee siitä hyvä olla.

Vierailija
18/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuo on hyvä tietää, en ole kuullutkaan tuollaisesta mahdollisuudesta.

Tilanne on niin hullu, en haluaisi irtisanoutua, mutta ei ole muuta keinoa pian. Ne jotka ovat olleet samanlaisessa tilanteessa ehkä ymmärtävät, muut eivät.

Tsemppiä. Elämä kannattelee kyllä. Ja siltä varalta, että meillä on niitä vain yksi, ei pidä uhrata (mielen)terveyttään huonossa työpaikassa. Sanoisin, että siinä kohti, kun ajatus irtisanoutumisesta alkaa väikkyä pysyvästi mielessä, ollaan jo ylitetty se raja, missä kannattaa toimia. 

Vierailija
19/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerää itsesi ja lakkaa kuvittelemasta että sulle kuuluisi jokin erityisen hyvä työelämä. Ihmisten töissä tapahtuu muutoksia. Sellaista se vaan on. Lapsellista luulla, että työn pitäisi olla aina jotain kivaa, jota tehdään kivojen tyyppien kanssa itse omat ehdot sanellen.

Vierailija
20/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko ammattiliittoon? Liiton lakimiehen/työsuhdeneuvojan kanssa kannattaa käydä kuvio läpi ja he osaavat myös kertoa karenssiasioista. Joissain tapauksissa voit kai jopa säästyä karenssilta, jos voit perustella, miksi irtisanoutuminen oli välttämätön.

Saikku ei pelasta loputtomiin, ilmapiiri on senkin jälkeen työpaikalla sama... Oman mielenterveyden kannalta joskus voi olla parempi vain lähteä. Itse lähdin enkä ole katunut. Uusia mahdollisuuksia tulee, kun pystyy taas olemaan uudelle avoin (uupumuksen keskellä ei vaan pysty). Anna myös tilaa toipumiselle.

Käytännön vinkkejä karenssiajalle: tee tarkka ja realistinen budjetti, jota myös seuraat koko ajan (kaikki kulut ylös) ja karsi kaikki ei-pakollinen (lehdet, turhat vakuutukset), osta mahdollisimman vähän ja jos on pakko niin harvemmin ja halvempaa (käytä kaikki kosmetiikka loppuun, kaiva näytepakkaukset kaapeista ja loput osta Lidlistä, siirrä kampaajakäynnit tai harvenna minimiin). Ruoan suhteen seuraa hintoja ja hyödynnä tarjoukset. Pääsääntöisesti kannattaa asioida Lidlissä ja Prismassa, mutta vertaile niidenkin hintoja tarkasti (Prisman hinnat näet Foodie-appista), nyt kun sulla on aikaa hintavertailuun, voit säästää monta euroa. Ei kauppaan ilman ostoslistaa, ei ostoksia listan ulkopuolelta. Tee paljon itse ja käytä ruoat loppuun. Soijarouhe jauhelihan jatkeeksi/sijaan, kauden vihannekset, itse tehty leipä, puurot (esim. omenoista saa ihanaa vispipuuroa!).

Tsemppiä, mitä sitten päätätkin tehdä, mutta oman hyvinvoinnin kanssa ei voi loputtomiin leikkiä!