Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diane Nova ja raskaus

19.07.2006 |

Heippa kaikille! Olen ihan uusi täällä koko Vauvan sivuilla. Taustalla olen kyllä pyörinyt useamman vuoden, välillä aktiivisemmin, välillä en juuri ollenkaan.

Useamman vuoden vauvakuumeilun jälkeen mieheni vihdoin näytää vihreää valoa vauvahaaveelleni. Syön vielä pillereitä ja siis Diane Nova -merkkisiä. Suunnitelmissa on syödä enää vain nyt menossa oleva laatta loppuun... Minulle kuitenkin sanottiin n. vuosi sitten, kun viimeksi uusin pillereitä, että Diane Novan jälkeen olisi hyvä pitää kahden kuukauden tauko ennen raskauden yrittämistä. Lääkärini mukaan Novassa olevat hormonit ovat niin vahvoja tms. Hän jopa sanoi, että niille kahdelle taukokuukaudelle voi ottaa jonkin muun merkin ja sitten heti niiden jälkeen voi aloittaa yrittämisen. Mitään yläaikarajaa Diane Novan syömiselle ei hänen mukaansa enää nykyisin ole. Ennen on kuulemaa ollut 5 vuotta, itse olen nyt syönyt yhtäjaksoisesti 8 vuotta.

Yritin etsiä vanhoista viesteistä ja muualtakin netistä, mutta mitään infoa en asiasta löytänyt. Onko kenellekään muulle Novan syöjälle sanottu näin? Entä ylipäänsä ne, jotka ovat syöneet Novaa, oletteko pitäneet taukoa? Ja jos ette, miten kaikki on sujunut? Kaikenlaiset kokemukset ja kommentit aiheesta kiinnostaisivat minua suuresti! Nekin tietenkin, jos lääkäriltä ei tällaisia neuvoja ole saanut...

Toivottavasti joku ehtii kertoa kokemuksiaan... Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin Diane Novaa vuosia, eikä kyllä mulle lääkäri (yksit. gyne) mitään tuollaista sanonut, vaikka puhuimme myös vauvahaaveista!

Lopetin kyllä pillereiden syömisen vuosi ennen yrityksen aloittamista, mutta vain siksi, että mulla on aina ollut epäsäännölliset kierrot ja halusin että kun yritys alkaa, olisi pahimmat " alkusekoilut" ohi.

Niin, itse asiassa kävin juuri pillerit lopetettuani gynellä vuosikontrollissa, eikä hän silloinkaan sanonut mitään odottelusta (vaikka tiesi, että meillä ekan vuoden ehkäisynä varmat päivät eli voisi sanoa, ettei ehkäisyä kun tosiaan mun kierrot heitteli niin kovin).

Mun mielestä toi kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta ajatukselta, että pitäisi odottaa pillereiden lopettamisen jälkeen. Niiden tehohan kuitenkin häviää, eikä niistä mitään hormoneja jää elimistään pöyrimään. En ole myöskään netistä löytänyt tuon väitteen tueksi tietoa. Sitä paitsi kyllähän pakkausselosteessa pitäisi olla maininta, jos noin olisi eli siitä oikeasti olisi jotain haittaa/vaaraa ja samoin sanoa kaikille kelle pillerit määrätään!

Kertokoon, jos joku tietää perustelut tuolle kummalle väitteelle! Jos olisin sun tilanteessasi, en varmaan kyllä malttaisi odotella... :)

Killa

Vierailija
2/12 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua kiinnostaa tulla kuumeilemaan esikoistaan toivovien kanssa, niin meidät löydät tuolta Ensikoista! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle gyne sano nyt keväällä kun kerroin lopettavani Diane Novat syksyllä, että mitään taukoja ei sitte tarvi pitää, että luonto kyllä hoitaa homman... Tulee muuten varmaan mahtava akne!!

Vierailija
4/12 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista tähän saakka! Lisää kokemuksianne odottelen edelleen... :) Killalle kiitos myös kutsusta Ensikoihin. Kävinkin jo lukemassa Ensikoiden uusinta pinoa, mutta vielä en uskalla ilmoittautua mukaan. Jotenkin vielä pessimistisyyttäni epäilen, jos mieheni ei sitten kuitenkaan.... En kyllä usko, koska hän tietää, miten valtava pettymys se minulle olisi ja hän on myös itse selvästi innoissaan asiasta. Himmailen tässä nyt vielä ainakin joitakin päiviä.

Toisekseen olen miehelleni kertonut tuosta lääkärini Diane Nova -kommentista ja voisi olla vähän vaikea vakuuttaa nyt, ettei niin olekaan. Luulisi kuitenkin, että olen niin innoissani, että lapseni terveydenkin uhalla aloittaisin yrittämisen heti.

Joo, minustakin tuo lääkärin lausunto Novasta kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta... Toisaalta hän taas vaikuttaa niin pätevältä, sillä hän innostui heti keskustelemaan raskausasiasta, vaikka sanoin vain, että ehkä lähivuosina. Minulla sattui olemaan tuon lääkärin sähköpostiosoite koneeni muistissa, joten laitoin hänelle sähköpostia... :) Saa nähdä, vastaako hän. Niin, hän on ihan yleislääkäri, että että.... Enkä siis mistään löydä samanlaista tietoa, vaikka kuinka kaivaisin netistä kaiken mahdollisen. Edes yths:n sivuilla ei ole asiasta mainintaa, vaikka tämä lääkäri vaikuttaa siellä...

Lisää siis kaikenlaisia kokemuksia asiasta!! Lukisin niitä niin kovin mielelläni! Siis ihan kaikenlaisia kokemuksia Diane Novasta ja raskauden aloittamisesta. Kiitos taas jo etukäteen!

Vierailija
5/12 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AamuIlona:

Tulee muuten varmaan mahtava akne!!

Jos söit Diane Novia aknen takia, niin varoitan: mulla ongelma ei ollut vuosien mittaa juurikaan vähentynyt... :S No, jos lapsen saan, niin saa naamakin kukkia kuin teini-ikäisellä! ;)

Tällainen teksti näkyi lukevan Diane Novan pakkausselosteessa (löysin netistä googlettamalla):

" Kun haluat lopettaa Diane Nova tablettien käytön

Voit lopettaa Diane Nova tablettien käytön koska tahansa...

...Jos lopetat käytön koska haluat tulla raskaaksi, on yleensä suositeltavaa, että odotat seuraavien luonnosllisten kuukautisten tuloa, ennen kuin yrität tulla raskaaksi. [b]Tämä helpottaa synnytyksen ajankohdan määrittämistä[/b]."

Mikä tuokin kuulostaa erikoiselta nykyaikana, kun laskettuaika määritellään kuitenkin ultran perusteella (mikäli ei jostain syystä siihen kieltädy menemästä).

Killa

Vierailija
6/12 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin söin Diane Novaa, juu... aknen takia, seitsemisen vuotta. Lopetin ne nyt kesäkuussa kun yritys alkoi. Ei pidetty siis mitään taukoa (en tiennyt että eri pillerimerkkien välillä olisi jotain eroja suositeltujen taukojen kanssa). Gyneltä kysyin kannattaako taukoa ylipäätään pitää (hän tiesi kyllä että syön Diane Novaa), ja vastaus oli ettei ole tarpeen.

Aknesta sen verran, että selkeesti on yltynyt pilsujen lopettamisen jälkeen. Tämän verran vielä ehkä kestää, onneksi ei ole niitä teini-iän megapaukamia vielä tullut *kop kop' ...

Mutta, kuten Killa, olen valmistautunut jos jonkinlaisiin näppylöihin kunhan vauva vaan saatais.

Sikuri

Vierailija
7/12 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täällä taas... :) Aloin eilen oikein todella kaivaa tietoa Diane Novasta ja raskauden aloittamisesta. Ihmettelin itsekin sitä, ettei sellaisesta mainita mitään esim. juuri lääkepakkauksen ohjevihkosessa.

Selasin yths:n aiheeseen liittyvän kysy lääkäriltä -palstan tms. kaikki kysymykset läpi. Sieltä löysin juuri tämän kysymyksen, että pitääkö nimenomaan Diane Novan jälkeen pitää taukoa ja ainakin kaksi eri lääkäriä sanoivat hyvin selvästi, ettei sellaista tarvita. Selasin viestejä hyvin pitkälle ja sama vastaus toistettiin ainakin viisi kertaa. Eräs lääkäri sanoi, että he ovat konsultoineet mm. eri lääke-edustajia ja HUS:n naistenklinikkaa asiasta ja aina tulos on sama, yrityksen voi aloittaa välittömästi. Yksi puolitoista vuotta vanhan viestin vastaus suositteli taukoa, mutta myöhemmin sama lääkäri oli samalla kannalla kuin kollegansa eli ei taukoja. Tämä oli muuten samainen lääkäri, joka suositteli taukoa minullekin.

Nooh, ehkä käytämme muuta ehkäisyä kuitenkin muutaman päivän

ajan. Maltan odottaa ne muutamat päivät nyt, kun miehenikin haluaa lapsen, eikä vain suostu minun mielikseni! Eilisillan keskustelun jälkeen uskallan sanoa näin! :)

Ihoasia mietityttää hieman minuakin... Vaikka ei minun ihoni koskaan kovin paha tai vaikea ole ollutkaan, esim. sellaisia isoja tulehtuneita näppyjä minulla ei ole ollut koskaan. Enkä ole aina edes saanut lääkäriltä Kela-korvaukseen oikeuttavaa reseptiä pillereilleni. Toisaalta pillereilläkään ihoni ei ole tulllut mitenkään täydelliseksi. Aina jokin pieni nyppy jossain, ihohuokoset poskipäissä ja nenässä isohkoja, punoitusta jen. jne. Kaikille ei vain suoda sellaista kaunista posliini-ihoa! Nyyh!

Minkä ikäisiä te muuten olette, joilla iho on huonuntunut merkittävästä pillereiden lopettamisen jälkeen? Minä olen 28. Jospa iästä edes tässä asiassa olisi mitään hyötyä...?

Vierailija
8/12 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista iho-asioista sen verran, että teini-iässä mulla ei ollut juuri minkäänlaista näppyongelmaa. Finnejä alkoi ilmaantua vasta 20+ iässä, josta syystä sitten aikoinaan Diane Novat aloitin. Niitä syödessä iho oli ok, välillä yritin pitää taukoa, mutta entiset ongelmat palasi.

Sitten taas viimeksi ne lopettaessani meni noin puoli vuotta, jonka jälkeen taas näytin kunnon teinihirviöltä näppyineni. Ihotautilääkärin määräämät voiteet pitää ihon jonkinlaisessa kunnossa, mutta aina joku näppy naamassa on... :S

Olin noihin pillereihin muutenkin niin tyytyväinen, että kunhan nyt saisi pari (tai ainakin eka sen yhden) muksua tehtyä, niin aloitan kyllä heti niiden syömisen uudestaan! ;)

Niin, ja siis ikää mulla on jo 30+...

Vierailija
9/12 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Ei mullakaan ollu mitenkään mahdoton iho aikoinaan kun nuo pillerit sain, mutta näppyherkkä sekaiho nyt kumminkin. Olin tosi tyytyväinen Diane Novaan. Nyt on iho sen sijaan huomattavasti rasvasempi ja pikkunäppyjä on aika paljon :/

Eikä ikä mullakaan ole korjannut asiaa. Oon 28v. ja luulempa että finnit vaihtuu suoraan ryppyihin, ou jee ;)

Sikuri

Vierailija
10/12 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siis taida olla toivoa, että ikä olisi tuonut helpotusta... Ei se kyllä kovin todennäköiseltä vaikutakaan, koska en edes pillereiden kanssa ole ollut kovin tyytyväinen ihooni. No, eipä tuo asia niin kovin tärkeä ole. Harmittaa vain, kun joskus bussissa yrittävät myydä lastenlippua, vaikka olen tosiaan jo 28!! Minun näppyni siis ovat juuri tyyppiä teini.

Samoin kuin Sikurisokeri olen jo varautunut, että minun naamassani komeilevat samaan aikaan sekä finnit että rypyt... ;)

Sukkaliini

p.s. Kesti muuten vähän aikaa keksiä, mitä enskoissa tarkoitetaan tädillä... :) Se on muuten ihana pino, ihmiset ovat niin aidosti toistensa tukena, että välillä melkein itketttää. Onnea siis yrityksiinne, jotka siellä vaikutatta, kuten ainakin Killa! Ja tientenkin onnea kaikille muillekin!

Vierailija
11/12 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulle tulee kunnon hemaiseva teiniakne ton lopettamisen myötä, koska mulle tuli alottaessakin aikamoinen...Upeeta. Oon syönyt noita kyllä vasta vajaa 2 vuotta, mutta silti. Ja siis mä oon aikoinani syönyt antibiootit ja Roaccutanit ja iho ei koskaan oo ollu näin hyvä kuin nyt...Että harmittaa kyllä pikkusen...mutta onhan sitä (onneksi)tärkeämpiäkin asioita kuin noi näpyt..

Vierailija
12/12 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen esikoisen syntymää Diane Nova pilsuja (varmaan 7 vuotta). Nuorempana minulla oli vaikeitakin näppyongelmia, pillerit sitten auttoivat. Pillereiden lopettamisen jälkeen näpyt eivät yllätyksekseni palanneetkaan. Raskauskin sai alkunsa toisesta yrityskierrosta. Nyt syön minipillereitä ja en huokaile edelleenkään näppyjen kanssa. Täydellisen kaunista ihoa minulla ei ole, nyyh! ;) mutta näin on hyvä.

Toisillahan raskaus saa ihon kukoistamaan kauniin heleänä, toisilla tietty taas kukkimaan... Niin tai näin kaikille ihanaa raskauden odotusta!