Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero lyö vauvoja/pienempiään, apua.:(

Vierailija
24.10.2013 |

Käymme kaksivuotiaan tytön kanssa puistossa säännöllisesti ja hän lyö tilaisuuden tullen itseään pienempiä läpsäisemällä päähän tai tönii näitä. 

puutun aina tilnateeseen ja kiellän tiukasti, mutta mikään ei auta.:( pelkään että osa äideistä alkaa inhota tyttöä tämän vuoksi. Onko jollain sama kokemus ja mikä auttoi? 

Tyttöä ei kuriteta fyysisesti btw.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voitko pitää hänet kauempana tai olla vieressä itse kun on pienempien lähellä, että pääset estämään huitaisut ja tönimiset. Kieltäminenkin on hyvä, mutta jos ei kielto mene perille (joko siksi ettei lapsi ymmärrä vielä tai ymmärtää muttei halua totella) niin sitten pitää estää vaikka tuhat kertaa. Lähtökohtaisestikin tietysti kannattaa mieluummin järjestää niin, että ette ole ihan niiden heiveröisimpien vieressä.

Vierailija
2/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika auttoi meillä. Meillä tyttö oli tuollainen n. 1-2v. töni ja muksi kyllä isompiakin. Kuljin siisn ,apsen perässä ,että kerkesi estämään ennen osumaa.

Loppui ihan iitsestään jossain vaiheessa ja o nyt ihan tavalinen 9v. tyttö,eikä todellakaan satuta ketään :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla esikoisellani oli samantyyppistä käyttäytymistä pikkusiskon syntyessä. Oli selvästi mustasukkainen ja purki sen muihin. Tärkeää on antaa taaperolle mahdollisimman paljon huomiota ja kahdenkeskistä aikaa. Esim. viikonloppuisin voisitte joskus mennä sinne puistoon ihan vain kahdestaan.

Meillä tuo ongelma ratkaistiin huomioimalla ja sillä, että joka kerta kun lapsi teki tai aikoi tehdä jotain puistossa oleville muille lapsille lähdimme samantien kotiin. Parin viikon jälkeen ei enää tehnyt mitään sellaista. Eikä muuten ole tehnyt sen jälkeenkään.

Vierailija
4/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2-3v harrasti tätä ja välillä vieläkin kaverille tulee tuupattua jos se kaveri ei tee niin kuin haluaisi, puhuttelu on meillä auttanut näin vanhemmiten ja sillon kun alkoi niin vein jäähylle ja tajusi ettei noin saa tehdä, itsehillintä noin pienellä on kovin heikko joten tekee ensin ennen kun muistaa. opeta pyytämään anteeksi.

menee ohi.

Vierailija
5/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten on taapero? Riippuu siitä. Jos taapero on pieni itsekin, niin ei hän ymmärrä että lyöminen sattuu toisia, eikä ymmärrä myöskään mitään jäähyjä. Sinun pitää vain olla koko ajan estämässä, nappaat kädestä kiinni tai nostat pois, tarvittaessa viet pois tilanteesta jos et jaksa vahtia.  Jos taapero on tyyliin kolmivuotias, niin ymmärtää jo eri tavalla puhetta ja lyömisellä voi olla seuraumuksiakin, kuten pois lähteminen.

Tuskin ne äidit sinun lasta alkaa vihata, mutta sinua voivatkin pitää typeränä jos et estä vaikka tiedät etukäteen että lapsesi luultavasti huitaisee. :)

Vierailija
6/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen ensimmäinen kontaktinotto pienempiin on muksaisu niin kehittymättömistä kontaktinottotaidoistahan tuo vain kertoo. Hän haluaisi  "olla yhdessä" muiden lasten kanssa mutta ei osaa. Eivätkä tietenkään osaa nuo pienemmätkään vielä. Opastaisin siis kontaktinottotaitoja lapselle.

Jos taas tilanne tulee niin että jotain "yhteistä" puuhaa/vierekkäinleikkiä jo on ja muksimisella pyrkii ensisijaisesti saamaan jotain tavaraa toiselta itselleen niin sitten tietysti puuttuisin eri tavalla. Jos kielto ei mene perille pitää poistaa lapsi tilanteesta.

Vierailija
7/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:11"]

Jos lapsen ensimmäinen kontaktinotto pienempiin on muksaisu niin kehittymättömistä kontaktinottotaidoistahan tuo vain kertoo. Hän haluaisi  "olla yhdessä" muiden lasten kanssa mutta ei osaa. Eivätkä tietenkään osaa nuo pienemmätkään vielä. Opastaisin siis kontaktinottotaitoja lapselle.

Jos taas tilanne tulee niin että jotain "yhteistä" puuhaa/vierekkäinleikkiä jo on ja muksimisella pyrkii ensisijaisesti saamaan jotain tavaraa toiselta itselleen niin sitten tietysti puuttuisin eri tavalla. Jos kielto ei mene perille pitää poistaa lapsi tilanteesta.

[/quote]

Hän osaa leikkiä ja ottaa kontaktia samanikäisiin ja vanhempiin. Pieniä lyö ja kiinnostuneena seuraa reaktiota lyöntiin.. Aivan kauheaa. 

ap

Vierailija
8/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hän osaa leikkiä ja ottaa kontaktia samanikäisiin ja vanhempiin. Pieniä lyö ja kiinnostuneena seuraa reaktiota lyöntiin.. Aivan kauheaa. 

ap

Vierailija
9/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:00"]

Omalla esikoisellani oli samantyyppistä käyttäytymistä pikkusiskon syntyessä. Oli selvästi mustasukkainen ja purki sen muihin. Tärkeää on antaa taaperolle mahdollisimman paljon huomiota ja kahdenkeskistä aikaa. Esim. viikonloppuisin voisitte joskus mennä sinne puistoon ihan vain kahdestaan.

Meillä tuo ongelma ratkaistiin huomioimalla ja sillä, että joka kerta kun lapsi teki tai aikoi tehdä jotain puistossa oleville muille lapsille lähdimme samantien kotiin. Parin viikon jälkeen ei enää tehnyt mitään sellaista. Eikä muuten ole tehnyt sen jälkeenkään.

[/quote]

olen kotiäiti ja hän saa paljon huomiota. Päivisin maalataan, leikitään ja harrastetaan 2 krt/viikossa. Ap

Vierailija
10/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:00"]

[/quote]

olen kotiäiti ja hän saa paljon huomiota. Päivisin maalataan, leikitään ja harrastetaan 2 krt/viikossa. Ap

[/quote]

Hyvä, jos hän saa huomiota, mutta suosittelisin myös kokeilemaan sitä että lähdette aina kotiin, jos lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti. Se on suht helppo tapa opettaa lapselle, että jos haluaa leikkiä toisten kanssa ei voi satuttaa.

Vierailija
11/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:25"]

[/quote]

ap

[/quote]

No äläpä nyt ylidramatisoi, kauheaa on vain jos itse et estä lyömisiä vaikka tiedät että lapsi on tuollaisen leikin keksinyt. Et sanonut minkä ikäinen lapsi on, mutta jos pieni niin ei hänellä ole empatiakyvyt tai edes mitkään sosiaaliset normistot niin kehittyneet, että hän osaisi pitää toisen lyömistä mitenkään pahana tai pahoittaa omaa mieltään siitä että toinen itkee. Hänelle se on sama lyödä vaikka rumpua josta kuuluu ääni, kuin tönäistä vähän itseään pienempää lasta, josta kuuluu ääni. Isompia ei töni koska ne ei yhtä jännällä tavalla reagoi. Typerää sinulta, jos jäät kauhistelemaan miten kamalaa kun lapsesi muksii toisia ja mitä ne muutkin äidit mahtaa ajatella ja voi voi mikään ei auta, etkä toimi eli aktiivisesti estä sitä käytöstä. Jos lapsi ei pääse pitkään aikaan muita muksimaan, hän unohtaa sen keksimänsä tönimisleikin kyllä ja kehittyessään alkaa ymmärtää sitä empatiapuoltakin.

Vierailija
12/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lyömiseen pitää aina puuttua todella tiukasti, olkoonkin se kuinka ikään liittyvää. Eli jos lyö, niin kiva loppuu siihen eli lähdette puistosta pois. Ja tietysti tuo yhdistetään sanalliseen selitykseen siitä, miksi lyödä ei saa.

Vierailija
13/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:53"]

Mun mielestä lyömiseen pitää aina puuttua todella tiukasti, olkoonkin se kuinka ikään liittyvää. Eli jos lyö, niin kiva loppuu siihen eli lähdette puistosta pois. Ja tietysti tuo yhdistetään sanalliseen selitykseen siitä, miksi lyödä ei saa.

[/quote]

Olen puuttunut tiukasti. Pois emme ole lähteneet, mutta sitä pitäisi varmasti yrittää. Kuulostaa tosin julmalta, varsinkin kun on vasta kaksivuotiaasta kyse. Aina se ei edes onnistusi, koska joskus uhri on kaverin lapsi, jota olen tullut tapaamaan erikseen.. Olisi hölmö häippästä.

Lyömistä ei tapahdu joka kerralla, ja pakkohan minun on välillä antaa lähestyä pienempiä. Enhän muuten saa tietää, onko oppi mennyt perille jos aina estän lähelle menemisen. 

(btw minulla on muuten asiat hyvin enkä kaipaa itse mitään tappelukaveria.;)

Vierailija
14/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:03"]

[/quote]

Olen puuttunut tiukasti. Pois emme ole lähteneet, mutta sitä pitäisi varmasti yrittää. Kuulostaa tosin julmalta, varsinkin kun on vasta kaksivuotiaasta kyse. Aina se ei edes onnistusi, koska joskus uhri on kaverin lapsi, jota olen tullut tapaamaan erikseen.. Olisi hölmö häippästä.

Lyömistä ei tapahdu joka kerralla, ja pakkohan minun on välillä antaa lähestyä pienempiä. Enhän muuten saa tietää, onko oppi mennyt perille jos aina estän lähelle menemisen. 

[/quote]

Kokeile pari kertaa. Jos on puistotreffit, niin sano jo etukäteen kaverille, että lähdette pois jos lapsi lyö. Ja kerro tuo tietysti lapsellekin jo ennen puistoon menoa, ettei tule yllätyksenä.

Oma lapsi löi minua, äitiä, tuon ikäisenä, mutta se loppui kahdessa päivässä, kun laitoin hänet joka kerta lyömisestä jäähylle (ja asiasta keskusteltiin, tietty). Sun lapsi saattaa olla jääräpäisempi ja vaatia useamman toiston, että lyöminen loppuu, mutta kyllä se loppuu, kun on pitkäjänteinen. Tsemppiä!

T: 13

Vierailija
15/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:03"]

[/quote]

[/quote]

Jaa että julmaa? Jos johdonmukaisesti puutut asiaan niin eihän sitä poislähtemistä tarvitse kauaa harrastaa. Tietysti voi olla hankalaa lähteä sisälle esim. kymmenen minuutin ulkoilun jälkeen, mutta jos sen takia pääsee eroon väkivaltaisesta käytöksestä niin eikö se ole vain hyvä? Ja sinun kaverisi tuskin pitää lähtemistä hölmönä jos selität miksi lähdet. En kyllä ymmärrä miksi kaipaat neuvoja tai apua, jos mitään konkreettista et ole valmis tekemään.

Vierailija
16/16 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin laittamisen vaihtoehto vois olla laittaa lapsi rattaisiin ja vöihin ainakin joksikin aikaa.

jos huomaat lapsen lähestyvän toista lasta niin sen sijaan että valmiiksi jo kiellät niin ohjaa lasta mitä pitää tehdä. Esim pyydä antamaan villelle ämpäri(tai muu lelu) pyydä tekemään toiselle hiekkakaku jos pieninei vielä itse osaa, tai ehdota jotain mitä voisivat yhdessä tehdä. ja tietyti pysyt hollilla että pystyt estämään tönimiset yms.