Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIssä se kamala tekoäly oikein meitä hallitsee?

Vierailija
08.09.2020 |

Jatkuvasti saa lukea artikkeleita joiden mukaan tekoäly on jo nyt todella kehittynyttä ja muutaman vuoden päästä se on kaikkialla jopa meidät ihmiset orjuuttaen. Ja miten se seuraa jokaista klikkaustamme ja ovelasti kohdistaa sitten meille markkinointia. Mutta kun katselee nykyistä elämää niin edes jollain tavalla hyödyllistä tekoälyä näkyy hyvin vähän.
Muutama esimerkki: kännykän ennakoiva tekstinsyöttö ehdottelee mitä mielettömämpiä ja lainkaan asiayhteyteen sopimattomia sanoja eikä tunnu oppivan niitä sanoja joita oikeasti haluaisin käyttää. Ja jos painan väärää kirjainta ja poistan sen, heti perään saatan saada uudestaan saman väärän kirjaimen vaikka tyhmemmällekin on selvää että en halunnut sitä kirjainta. Missä oli joku äly?
Esimerkki 2: käyn verkkokaupassa ostamassa tuotteen X. Seuraavat päivät minulle mainostetaan kerta toisensa jälkeen edelleen tätä samaa tuotetta (tai vastaavia) vaikka olen juuri ostanut sen.
Esimerkki 3: Saan jatkuvasti lähes yksinomaan sähköpostimainontaa joka perustuu vain ja ainoastaan sukupuoleeni ja ikääni. Ne eivät kuitenkaan liity lainkaan asioihin joista olen oikeasti kiinnostunut tai joita ostaisin. En muista milloin joku olisi tarjonnut tuotetta jonka ihan oikeasti haluaisin tai josta olisin edes potentiaalisesti kiinnostunut muun nettikäyttäytymiseni perusteella.
Missä se tehokas tekoäly oikein luuraa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itseäni huolettaa ainakin se, että hakukoneella ei löydä puolueetonta tietoa, vaan sellaista jota kone arvelee minun haluavan löytää. En tykkää tästä lainkaan, riippumatta siitä toimiiko ominaisuus oikein (eli syöttää minulle tietoa josta olen valmiiksi samaa mieltä) vai ei (syötää jollain muulla tavalla suodattunutta tietoa).

Vierailija
2/3 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly hallitsee jo meitä.

Tietokoneet ja älykännykät ovat ottaneet totaalisen vallan kaikessa mahdollisessa, viihteessä, tiedonvälityksessä, kaupankäynnissä.

Kaikki tietotekniikkaan perustuva infra vakoilee meitä, sensuroi meitä, antaa meille vain sitä tietoa mikä meidän halutaan saavan ja pimittää tiedon jota ei meille suoda.

Niihin syötetty data on yksipuolista ja niiden palkkalistoille päätyneet ihmiset laulavat niiden lauluja joiden leipää syövät, eikä enää ole olemassa "uutisia" ilman taka-ajatuksia, ei elokuvaa ilman ideologiaa, eikä lehtikuvaa ilman että sillä pyritään johonkin päämäärään (kats. hesari ja vähemmistöjen yliedustus valituissa kuvissa).

Tietotekniikan orjina me kirjoitamme tälle palstalle, siedämme sensuurin, väittlemme yhdentekevistä asioista joihin meitä ohjataan ja vaikenemme asioista joista meidän ei haluta puhuvan (sensuuri).

Ihmiset tietokoneiden välityksellä, ns. tekoäly hallitsee meitä.

Yhdellä ihmisellä on mielipide, kahdella on kina, korporaatioilla, niillä jotka todella hallitsevat meitä, valta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten minkään muunkaan huijauksen, sen ei ole tarkoituskaan näkyä.