Raskausajan diabetes
Hei, voisiko joku valaista minulle miten verensokereita seurataan raskausajan diabeeteksella ja millaiset ovat viitearvot. Paastoarvo ja miten niitä siis seurataan pitkin päivää?? Olisin kiitollinen!
Kommentit (5)
En muista viitearvoja mutta itselläni seurattiin jokaisen ruokailun jälkeen eli mittalin sokereita parhaimmillaan 6-7 krt. Minulla oli insuliinit ensimmäisessä raskaudessa ja toisessa tabletit jolloin seuranta ei ollut niin tiuhaa. Kolmannessa olin myös loppuvaiheessa insuliineilla ja mittailin jokaisen lämpimän ruoan jälkeen. Saa nähdä kuinka nyt käy..
Ilmeisesti seurantatavat vähän vaihtelee riippuen ohjeistajasta, esim. itse olisin saanut eri ohjeet neuvolasta kuin diabeteskätilöltä. Itse mittailen 3 x viikossa ennen ja jälkeen aamupalaa ja 1 x viikossa 8 krt eli aina ennen ja jälkeen ruuan. Arvot pitää olla max 5,5 ennen ruokaa ja 7,8 jälkeen ruuan.
Itsellä raskaus ajan diapetes ja huomenna sectio viikolla 36 vauvan koon takia. Insuliinia laitan iltaisin yöksi koska aamuarvot olleet koholla mutta päiväarvot kunnossa. Paasto arvo max 5.5 ja tunti ruuan jälkeen 7.8. Mittaan joka aamu paastoarvon ja välillä sen tunnin jälkeisen ja sitten 2krt viikossa aamupala, lounas, päivällinen, iltapala, ennen ja tunti jälkeen ruokailun.
Osaako joku sanoa mistä johtuu se ku aamuyöstä herää ja mittaa verensokerin niin lukema on aika korkealla, (6.9-7.5) mutta jos koko yön nukkuneena mittaa normaali paastoarvon on verensokeri ok. (5.0-5.5)
Eikö kukaan?