Lapsen kokemus alkoholin käytöstä
Meillä ei käytetä alkoholia paljoa. Mies ostaa saunaoluen n. 4 kertaa viikossa, ja "ryyppäämässä" emme käy eikä me juoda alkoholia viikonloppuisin sen enempää. Minä en juo alkoholia koskaan lasten aikana, ei ole tarvetta. Nyt kuitenkin alakouluikäinen lapsemme sanoi kaupassa mulle yhtäkkiä huolestuneena, että eikö isä osaa saunoa ilman kaljaa? Se pysäytti mut todella. Jopa näin pieni alkoholin kulutus aiheuttaa lapselle huolta, ja mulle tuli siitä paha mieli. Lapsi ei ymmärrä, miksi se saunakalja pitää olla, ja mietin millaisen mallin annamme hänelle. Alkoholia voit juoda vaikka joka päivä kunhan juot sen saunassa? Jos vastaan, että no se rentouttaa isää, niin tarkoittaako se että isä ei voi rentoutua ilman kaljaa? Keskustelimme tästä mieheni kanssa ja emme oikein päässeet mihinkään lopputulokseen. Fakta on kuitenkin se, että harmittomana pitämämme saunaoluen nauttiminen on aiheuttanut lapsessamme huolestumista ja emme missään nimessä halua että hän joutuu tällaisia asioita miettimään.
Mitä te olette mieltä ?
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:58"]
Eikö lapselle voi sanoa että isälle tulee saunassa jano ja se tykkää olen mausta niin juo sitten oluen? Sinä taas mieluumminjuot vettä. Kai se asia lapsenkin mielessä paisuu isoksi jos se teidän mielestä on iso asia.
Mitä itse olet mieltä siiitä että päivittäin juodaan yksi lasillinen viiniä ruoan kanssa? Minusta sekin on ihan normaalia.
[/quote]
Niin se ei siis ole ollut meille iso asia, päinvastoin. Oluen mies ottaa saunassa ihan ilman salailua ja minä en tee mitään numeroa juomattomuudestani? Siksi se yllättääkin, että jopa näin vähäinen alkoholinmäärä saattaa aiheuttaa lapsessa huolta. Siksi juuri en osaakaan oikein suhtautua tähän.. jos näin pieni määrä aiheuttaa huolta niin mitä sitten tekee se, kun monissa perheissä juodaan pullokaupalla alkoholia viikonloppuisinkin. :( Toki lapset ovat yksilöitä, mutta kehitysasteet ovat kutakuinkin samat, ja varsinkin 8 ikävuoden jälkeen alkaa lapsi havainnoimaan asioita paljon kriittisemmin ja vaatimaan perusteluja.
Valitettavasti tuo "isä pitää oluen mausta ja juo siksi" perustelu ontuu, sillä yhtä hyvin isä voisi juoda alkoholitonta olutta, mitä hän tilaa esimerkiksi ravintolassa ruuan kanssa kun lähtee sitten ajamaan autolla vielä.
En minä ainakaan uskalla sanoa lapselle että se rentouttaa isää, sehän olisi ihan väärä perustelu...
Sanoo että isä tykkää kaljasta? Ihme jeesustelua kaikki mikä tapahtuu alkoholin ympärillä.
4 kertaa saunassa viikolla, ja pitää juoda olutta, ja viikonloppuna? Ilmeisesti pitää saunaa tekosyynä. Ei se yleensä ajan kuluessa tohon jää, parin vuoden kuluttua on jo ihan toinen ääni kellossa.
No kuule ihan sama ku lapsesi ihmettelisi eikö isi osaa saunoa ilman vichyä jos joisi aina saunassa vihcyn. Ei se tarkoita huolta vaan on vain kysymys. Minunkin lapseni on kysynyt varmaan useamman kerran miksi käyn lenkkeilemässä. En ole koskaan ajatellut että hän olisi urheilemisestani huolissaan kun käyn 1-2 krt viikossa. Vai onko lapseni mielestäsi huolestunut tai hämmentynyt.
Eikö lapselle voi sanoa että isälle tulee saunassa jano ja se tykkää olen mausta niin juo sitten oluen? Sinä taas mieluumminjuot vettä. Kai se asia lapsenkin mielessä paisuu isoksi jos se teidän mielestä on iso asia.
Mitä itse olet mieltä siiitä että päivittäin juodaan yksi lasillinen viiniä ruoan kanssa? Minusta sekin on ihan normaalia.