Minua uhkaa työttömyys, vaimo vaatii että kesämökki myytävä
Meidän perheen ongelma on siinä etttä vain minä (mies) olen ollut työelämässä. Vaimo jäi kotiin lapsen synnyttyä 19 vuotta sitten, ja koska ei ollut vakinaista työpaikkaa, jäikin sitten koko loppuelämän pituiselle äitiyslomalle. Toisaalta heikko terveys ei olisi mahdollistanut hänelle kovin kummoista työuraa. Nyt hän saa takuueläkettä työkyvyttömyyden takia.
Minä olen huolehtinut perheeni elättämisestä koko tuon ajan, mutta nyt minua uhkaa työttömyys.
Jos hallitus poistaa eläkeputken, johon periaatteessa pääsisin (ikä nyt 59) , joutuisin olemaan 2 vuotta pelkällä peruspäivärahalla vanhuuseläkkeen alkuun asti.
Meillä on kesämökki ja asunto. Asuntolainaa vielä 25 tonnia. Lapsemme käy lukiota.
Vaimo vaatii että minun pitää myydä mökki että voin jatkaa perheeni elättämistä. Siitä joutuisi tosin maksamaan veroa 50-60 tonnia. Itse myisin asunnon ja muuttaisimme asumisoikeusasuntoon jolloin saisimme asumistukea. Asunnon myynnistä ei menisi veroa, saisimme huomattavasti enemmän käteen (n 100 000), ja asumiskustannukset olisivat asumistuki huomioiden samat kuin nyt omassa, josta lainaa vielä maksamatta.
Vaimolle se ei käy päinsä. Hän ei halua muuttaa pois mihinkään kerros- tai rivitaloon, edellisestä oli huonoja kokemuksia. Nyt asumme siis vanhassa OK-talossa, pk-seudulla ja siitä saisi aika hyvän hinnan. Toisaalta jos jotain menee rikki jos jatkamme asumistamme, ei olisi varaa korjata. Asumistukea emme saisi emmekä toimeentulotukeakaan koska omaisuutta.
Tietysti voi toivoa että työni jatkuisi. Työnantaja käy YT-neuvotteluja henkilöstön vähentämiseksi ja olen jo lomautettu, multa otettiin työt pois jo heinäkuussa. Saako noin edes tehdä? Vielä keväällä työnantaja vakuutti että ketään ei irtisanota, mutta ei kestänyt kauaa niin muutti mielensä. Olen IT-alalla mutta pomojen mielestä ilmeisesti en osaa uusinta tekniikkaa. Se pitää osittain paikkansa mutta osaavatko kaikki muutkaan?
Miten minä voin vakuuttaa vaimolle että kesämökin myynti (ainoa perintö jonkaolen saanut vanhemmiltani ja muita ei tule) olisi ei kannata kun tietää että siitä ei jää käteen kovin paljon, ja asumismenot nykyisessä kodissamme eivät pienene.