Laatta- vai vinyyli keittiön lattiaan?
Keittiössä oli vesivahinko, vanha parketti pilalla ja lattiassa kosteusvaurio. Uutta parkettia tai muutakaan puuta ei tilalle haluta.
Vaihtoehdoiksi jää siis laattalattia tai vinyylilankku tai -korkki. Suosituksia?
Laatta ilmeisesti vaatii alle lattialämmityksen. Muovia en olisi edes kuvitellut harkitsevani, mutta nuo uudet on aika mukavan näköisiä. Onko vinyylikorkki arempi kosteudelle kuin pelkkä vinyyli?
Kommentit (20)
Meillä on kerrostalossa laattalattia keittiössä ja keittiöön johtavalla käytävällä, ilman lattialämmitystä. On ollut huoleton ja helppo pitää puhtaana.
Samapa tuo kunhan ei ole kova ja kylmä.
Meillä on laatta ja se on helppohoitoinen mutta ihan kaikki hajoaa jos tippuu.
Laittaisin korkkilattian jos uudistaisin. Tykkään myös Forbo-linoleumlaatoista. Toivoisin että markkinoille tulisi hauskoja värikkäitä ekovihreitä linoleum-mattoja/laattoja.
Itsellä on tiikerikuosinen korkkilattia, kestänyt hyvin.
Suosisin vinyylilankkua, joka on materiaalina pehmeämpi ja tuntuu jalan alla lämpimältä. Meillä on laattalattia, joka on kyllä kaunis, mutta en muuten tykkää. Meillä edellinen asukas on pessyt lattiaa ilmeisesti jollain liian tujulla pesuaineella, kun lasitus on paikoin kärsinyt. Laatat ovat ilman lattialämmitystä kylmät. Lisäksi kun rähmäkäpälänä minä tai lapset pudotetaan joku astia lattialle niin se on takuuvarmasti säpäleinä. Sitten jos pudottaa jotain painavempaa, niin laattakin parhaassa tapauksessa menee hajalle.
vinyyliltä on helppo pyyhkiä laatat pois
Vinyylikorkki. Kestävä ja kaunis lattiamateriaali. Laittaisin itsekkin ellen asuisi vuokralla.
Meillä on seitkytluvun "korkki" muovimatto ja rakastan sitä! Se on pehmeä ja kestää mitä vaan. En aio ikinä laittaa uutta lattiaa jos ei ole pakko.
Vinyylikorkki ilman muuta. Laattaa nyt ei ainakaan ilman lattialämmitystä. On vielä kylmempi, kuin laminaatti.
Laatta. Kaunis ja helppohoitoinen ratkaisu.
Enää en laittaisi laattaa kotiini muualle kuin märkätiloihin.
Meillä on vinyylilankkua ja on kyllä lämmin ja mukava materiaali, vaikka onkin muovia. Onneks otettiin se, kestää kyllä hyvin vettä ja likaa.
Kamalan näköisiä ne nykytrendien mukaiset kokovalkoiset huushollit, joissa on kiiltävä ultravalkoinen mikä lie marmorilaattalattia. Suorastaan häikäisee se valkoisuus. Itse en voisi hetkeäkään asua sellaisessa hypersairaalassa. Voi vaan kuvitella minkälainen luistinrata se on, kun vettä on vähänkään lattialla.
Vinyyli, tai vinyylikorkki olisi minun valintani. Lämmin jalalle, kestävä ja helppohoitoinen, eikä pelkää vettäkään, kuten laminaatti ja parketti.
Alkaa kallistua enemmän vinyylin puolelle. Kiitos vastauksista. Vieläkin saa kommentoida.
Ja anteeksi otsikon typo. 😎
Meillä on rivarissa laattalattia keittiössä ja sähkölämmitys alla. Lattia on jääkylmä ilman lämmitystä ja max 1kk vuodesta on niin kuuma sisällä ettei varpaat jäädy sillä keittiön lattialla. Noin 4kk täytyy ihan turhaan maksaa lattian lämmityksestä vaikka ilma ei tarttis vielä lämmitystä (ja yleensä sisäilma siitä sitten lämpenee myös liikaa). Villasukat ja lipokkaat on käytössä, mut kyllä on idioottimainen laattalattia. Ja tosiaan kaikki särkyy mitä keittiössä siihen putoaa.
Vertailun vuoksi meillä on muualla kämpässä parketti, missä lattialämmitys alla, mut ei se parketti ole jäätävä silloin kun ei ole lämmityskausi vaikka lämmitys on sammutettu.
Vinyyli. On hiljainen ja pehmeä, ei kolise.
Minä laittaisin kyllä laatan. Kerran kun pudottaa astian niin hajoaa säpäleiksi. Minulla on ihan järjetön määrä astioita, ne eivät vain hajoa koskaan...
Tosin minulla on yksi supertyylikäs astiasto, ne eivät saa hajota ikinä!
Laatta.