Kertoako vai ei avioerosta lapsille?
Olen saanut lapsemme nykyisen eli 2. aviomieheni kanssa. Lapsemme eivät tiedä, että tätä ennen kävin läpi eron pitkästä 1. avioliitostani. Lapsillamme onkin romanttinen käsitys avioliitosta, kirkkohäistä, liiton kestävyydestä, parisuhteesta, vanhempiensa välisestä suhteesta... Mielelläni olisin mennyt hautaan asti ex-suhteessakin enkä eronnut, mutta se ei ollut mahdollista.
Minkä ikäisille lapsille tällaisista eroasioista yleensä kerrotaan? Exäni ei ole millään tavalla mukana nykyisyydessä. Ei ole tuntunut luontevalta ottaa eroa puheeksi lasten kanssa.
Olisin halunnut jatkaa exäni kanssa, mutta se ei ollut silloin eikä nytkään mahdollista. Erosimme sovussa ja päätimme olla pitämättä yhteyttä.
Rakkaus ei kuollut. Minussa on kaksi kerrosta rakkaudelle nykyinen ja jo menetetty. Miten kertoa lapsille, että en olekaan yhden miehen nainen? Leskellä helpompaa? Olen kertonut ihastuksistani, mutta tästä vakavasta suhteesta en ole voinut kertoa. Tiedän, että monella on kevyitä suhteita, mutta minä kun en ota suhteita ikinä kevyesti, joten neuvokaahan...
Kommentit (6)
Tämä voi olla asia, jonka voit vaikka aikuisen tyttäresi kanssa aikanaan keskustella, kun teille tulee sopiva hetki ja keskustelun aihe muuttuu luontevasti suhteisiin. Kyse on sinun elämästäsi, ei sinun tarvitse kertoa lapsillesi kaikkea vain kertomisen vuoksi.
Sitä paitsi lapsille, viimeistään aikuisiällä, tekee usein hyvää tietää vanhempiensa menneestä elämästä - että sitä elämää on ollut ennen lapsiakin. Se on aika silmiäavaava kokemus monelle.
Kyllä ne lapset sitten perukirjaa laatiessa näkevät että olet ap ollut naimisissa.
9½ iso PEUKUTUS.
Hölmöä tollaisen salassa pitäminen.. Miksi se avioliitto on sulle niin pyhä, kun olet sen kuitenkin jo loannut. Lapset oppii hienosti, että äiti on tekopyhä paska!
Minä olen aina tiennyt että äitini on ollut aikaisemminkin naimisissa ennen kuin meni siis naimisiin minun isäni kanssa ja saivat minut.
Ihan valokuvistahan se käy ilmi eli äidilläni oli kuvia hänestä hääpuvussa kirkossa ja isäni kanssa oli häät maistraatissa. Olen siis pitänyt sitä aina itsestään selvänä että äiti on ollut aikaisemminkin naimisissa.
Ja ei se minun perhekeskeisyyttä tai muita arvoja hetkauta.
Ööö... Lapsille EI tarvitse kertoa ihan kaikkea omasta elämästään, jos ei halua. myös vanhemmilla on oikeus yksityiselämään ja omaan historiaan, jota luonnollisesti on ollut jo ennen lapsia. Mutta sinänsä en ymmärrä, miksei tuosta erosta voisi joskus kertoakin ( kun lapset tarpeeksi isoja tai jos asia tulee muuten jotain kautta "ajankohtaiseksi").
En usko, että tuo asia hetkauttaisi lastesi elämää yhtään mitenkään. Jokaisella (lähes) nykyään on ollut exiä, vaikkei naimisissa oltaisi oltukaan. Itse tietysti voit vaikuttaa lastesi suhtautumiseen sillä, miten asian kerrot. Jos olet noin hysteerinen asian suhteen, niin ehkä toisaalta viisasta jättää kertomatta...