Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian aikaisin varhaisultraan?

Vierailija
25.09.2013 |

Viimeiset kuukautiseni alkoivat 19.8 eli raskauslaskurin mukaan olen nyt raskaana 5+3. Jos hedelmöityksestä laskee, niin olen raskaana 5+6. Mutta ymmärtääkseni olen kuitenkin "viikolla 6 raskaana". :o

Huomenna olisi varhaisultra varattuna. Kovasti sieltä sanoivat, että sydänääniä on mahdollista kuulla jo raskausviikolla 5. (Tehdään alakautta).

Itseäni myös hämmentää se, että 10.9 testi näytti "raskaana 2-3 viikkoa", vaikka oikeesti kuukautisten ei tuohon aikaan olisi vielä pitänyt edes alkaa. Ovulaation ajankohdasta olen varma, koska tikutin myös ovulaatiota (digitaalisella eli arvailujen varaan ei jäänyt).

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että ärsyttää. Varsinkin, jos on itse asiasta aivan varma. Itsekin tiedän milloin hedelmöitys on tapahtunut. Harrastimme seksiä vain kahdesti kierron aikana, peräkkäisinä päivinä. "Ke" ja "to" päivinä. -ap

Vierailija
2/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siinä ja siinä, näkyykö sydämen syke... Ammattilaiset puhuvat aina viikoista eli jos sinulla 5+6 niin silloin sulla on 5+6....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos tiedosta! Mietin, että pitäisikö sinne vielä soittaa ja kysyä, onko ajankohta heidän mielestään liian aikaisin? (kyse on Terveystalosta)

Vierailija
4/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin varhaisraskauden ultrassa rv 5+5, ja alkion syke näkyi silloin nipinnapin. Mulla oli kanssa ollut käytössä digitaalinen ovulaatiotesti, ja nuo raskausviikot oli siis laskettu hedelmöittymisajankohdasta, ei viimeisten kuukautisten mukaan. Alkio vastasi tuolloin kooltaan juurikin rv 5+5.

Vierailija
5/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasta raskaus tarkalleen ottaen lasketaan? :o Jos ovulaatiosta, niin huomenna itselläni olisi 6+0.

(Haluan varhaisultraan, koska edellinen meni kesken :( Tiedän, ettei varhaisultra auta asiaan jos kesken on mennäkseen, mutta voi huojentaa mieltä, joka on hirveessä stressissä)

Vierailija
6/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa: jos ap nyt käyt ultrassa ja alkio vastaa niitä viikkoja, joita sen pitäisikin vastata hedelmöittymisestä laskettuna, niin kannattaa olla jatkossa tarkkana sen suhteen, että raskausviikot ja laskettu aika todellakin katsotaan hedelmöittymisestä/varhaisraskauden ultrasta eikä esim. viimeisten kuukautisten alkamispäivästä tai np-ultrasta.

Mulle kävi niin, että np-ultran mukaan sikiö olisi ollut viisi päivää vanhempi kuin ovulaatiotestin/varhaisraskauden ultran mukaan. Tiesin kuitenkin, ettei se ollut mahdollista, koska olin tosiaan käyttänyt digitaalista ovulaatiotestiä, ja jos np-ultran tulos olisi pitänyt paikkansa, niin olisin ollut raskaana jo ennen kuin olin ovuloinutkaan. Sanoin tästä kätilölle, joka vain totesi, että "ei me noihin ovulaatiotesteihin oikein uskota" ja "ei ne varhaisraskauden ultraäänitutkimukset niin tarkkoja ole". Kun yritin väittää vastaan, niin kätilö veti ihan kunnolla herneen nenäänsä. En jaksanut alkaa tapella, joten lasketuksi ajaksi otettiin sitten se np-ultran mukainen tulos.

Eipä sillä viiden päivän heitolla olisi muuten olisi ollut mitään väliä, mutta kun raskaus meni "virallisesti" yliaikaiseksi, niin synnytyssairaalan lääkärit antoivat hyvin vahvasti ymmärtää, että olisi aika jo käynnistää synnytys. Oikeasti mun raskaus oli kuitenkin sen viisi päivää "jäljessä" virallisista laskuista, eli käynnistykseen ei olisi tarvinnut vielä mennä. Suostuin siihen kuitenkin, kun lääkäreiden painostus oli aika kovaa. Terve vauva syntyi, eli kaikki meni loppujen lopuksi hyvin, mutta käynnistetty synnytys ei ollut mikään kiva kokemus.

Jos mulla on tulevaisuudessa vastaava tilanne, niin todellakin aion pitää huolen siitä, että laskettu aika katsotaan sillä kertaa oikein.

Vierailija
7/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin Terveystalolle ja sieltä vastanut nainen sanoi, että käynti menisi hukkaan, ettei näillä viikoilla vielä näy. Peruin sen ajan :( Nyt piinaava odotust jatkuu :( Tosin, ehkä olisin huomenna vain pahoittanut mieleni, jos siellä ei mitään olisi näkynytkään.. -ap

Vierailija
8/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin 5+5 ultrassa ja toisella näkyi syke, toisella ei vielä. 

Vierailija
9/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:21"]

Kummasta raskaus tarkalleen ottaen lasketaan? :o Jos ovulaatiosta, niin huomenna itselläni olisi 6+0.

(Haluan varhaisultraan, koska edellinen meni kesken :( Tiedän, ettei varhaisultra auta asiaan jos kesken on mennäkseen, mutta voi huojentaa mieltä, joka on hirveessä stressissä)

[/quote]

Tarkoitatko siis ovulaatiosta vai hedelmöittymisestä? Hedelmöittymisestä, ja senhän ajankohtaa ei voi luomuraskaudessa ihan tarkalleen tietää, mutta hedelmöittyminen käsittääkseni tapahtuu noin vuorokausi sen jälkeen, kun ovulaatiotesti on näyttänyt plussaa.

Toivottavasti sulla menee tässä raskaudessa kaikki hyvin! :)

-4

Vierailija
10/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6: Kiitos, kun jaoit kokemuksesi. Tämä kaikki on itselle niin uutta, että hyvä kun kerroit myös tuollaisesta mahdollisuudesta.

Vierailija
11/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovulaatiotestiin tuli "keskiviikkona" hymynaama ja torstai iltana itselleni tuli ovismaisia kipuja (nippaili todella lujaa!!!). Uskon, että hedelmöittyminen tapahtui tuolloin torstaina illalla.. -ap

Vierailija
12/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa melkein odottaa sinne 7+ viikoille, jotta syke näkyy kunnolla ja saadaan hyvät mitat. Jos ennen tuota menee kesken, niin se on sitten mennäkseen, sitä ei voi mitenkään estää.

Vierailija
13/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän malttaa mieleni ja odottaa, vaikka mieli tekisi itkee :( -ap

Vierailija
14/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin ultraan runsaan , ryöpsähgtelevän verenvuodon takia rv 7+2. Mutta ultrassa näkyi vain se ruskuiaspussi, ja lääkäri arvio että olis rv 5+1, Kahden viikon päästä ultrassa sydän sykki ja kaikki oli ok. Neuvolassa ei ekaksi haluttu siirtää aikaa, vaikka ultran tulokset tuli Naistenklinikalta. Siksi mun seerumiseula ei pitänyt paikkaansa ( väärä ottoaika) ja ultraaja viikolla 12 halusi siirtää ajan, "koska ei me nyt tästä mitään nähdä" Sen jälkeen kyllä raskaudenkesto korjattiin neuvolan papruihin, muuttuihan la 16 päivää lopulta.

Vierailija
15/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt rv 7 ja rv 8.

Siihen asti kannattaa malttaa odottaa niin ei ainakaan mene rahat hukkaa.

Vierailija
16/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:41"]

Ovulaatiotestiin tuli "keskiviikkona" hymynaama ja torstai iltana itselleni tuli ovismaisia kipuja (nippaili todella lujaa!!!). Uskon, että hedelmöittyminen tapahtui tuolloin torstaina illalla.. -ap

[/quote]

Hedelmöittyminen on siis luultavasti tapahtunut torstaina. Kuitenkin erään tutkimuksen mukaan ovulaation "oireet", mukaan lukien oviskivut, tulevat yleensä päivää ennen ovulaatiota:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2194763

Vierailija
17/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vielä vähän ultran kanssa, niin että varmasti näkyy. Murehdit vain kamalasti, jos ekassa ultrassa ei näykään mitään. Itselläni on kokemusta tuosta, että ultrassa ei näy vielä sykettä ja piinallinen viikko oli edessä. Meillä oli viikkojakin niin paljon, että kaiken järjen mukaan olisi pitänyt näkyä (n. 7), mutta niin vain sykettä ei saatu millään näkyviin. Uusintaultrassa kaikki oli ihan niikuin pitikin, viikot täsmäsivät jne, mutta odotusviikko ei ollut kiva. Oman kokemuksen perusteella menisin vasta, kun viikkoja varmasti yli 7.

Vierailija
18/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, jotka olette jakaneet kokemuksianne ja mielipiteitä. Itselläni on nyt varmempi olo, että tein oikein, kun peruin huomisen ajan. Yritän malttaa odottaa! 

Onko teillä muilla näillä viikoilla ollut jo pahoinvointia? Itseäni heikottaa todella usein ja välillä (iltaisin) tulee kuvottava olo. Öisin hikoilen tosi paljon, mitä en koskaan ennen ole tehnyt. Toivottavasti nämä ovat positiivisia merkkejä? En ole lihonut, mutta turvotusta kyllä löytyy!

Viime KM:ssa itseä koski paljon vatsaan. Nyt sellaisia kipuja ei juurikaan ole. 

Vierailija
19/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIköhän nuo ole ihan hyviä merkkejä!

Vierailija
20/20 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisultraan kannattaa mennä vasta sitten, kun viikkoja on omien laskujen mukaan 7+0. Tämä on myös monen lääkäriaseman suositus. Viikosta 6+0 alkaen syke saadaan moderneilla ultralaitteilla yleensä jo kuulumaan, mutta koska raskaus saattaa hyvinkin olla kestänyt hieman vähemmän aikaa kuin menkoista laskettuna pitäisi olla - kaikki naisethan eivät esim. ovuloi kierron 14. päivänä - kannattaa odottaa tuohon 7+0-viikkoon asti. Jos ovulaation/hedelmöityksen ajankohta on varmasti tiedossa, voi ehkä mennä jo 6+0-6+6-viikollakin. Digitaalinen ovulaatiotesti on melko luotettava, mutta sekin voi antaa virheellisen tuloksen, ja joskus ovulaatio tulee vasta parin päivän päästä hymynaamasta.

Minuakin ärsyttää se, että laskettu aika halutaan sitkeästi merkitä viimeisimpien kuukautisten mukaan, vaikka olen yrittänyt tolkuttaa, että minulla on pitkä kierto enkä ovuloi kierron 14. päivänä vaan vasta 18.-19. päivänä. Lisäksi tiedän täsmälleen hedelmöityspäivän, koska tärppikierrossa harrastimme seksiä vain kerran. Varhaisultrassa ja 4D-ultrassa sikiö on vastannut ovulaatiosta laskemiani viikkoja, mutta np-ultrassa sikiö vastasi isompaa, joten laskettu aika on nyt sen (ja menkkojen) mukaan määritetty. Kyse on vain 3 päivän heitosta, mutta ärsyttää silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan