Voiko lapsen pakottaa harrastamaan?
Kyse 12-vuotiaasta. Nyhjäilee kotona tai pelaa. Nyt on pelikielto, koska ei suostu mihinkään ohjattuun harrastukseen. Kokeillut vaikka mitä liikuntaharrastuksia, mutta mikään ei natsaa vuotta kauempaa.
Kommentit (7)
kai sitä täytys miettiä mitä sillä harrastuksella
haluaa saavuttaa. Jos haluaa kabereita niin niitä
vois löytyä myös ei-liikunnallisista harrastuksista esim
musiikki, taiteet?
Jos taas tahtoo saada lapsen liikkumaan ja ulkoilemaan niin eihän siihen
mitään virallisra harrastusta tarvi, tärkeää olis että lapsi
kokisi liikkumisen mielekkääksi ja siitä jäis sännöllinen tapa
aikuisuuteen. Esim lenkkeily, itsekseen tai kavereiden kanssa uinti, kuntosali jne?
No, jos ei halua mihinkään ohjattuun toimintaan ja kokeiltu on monet kerrat, niin miksi pakottaa? Mutta vaatisin kyllä tekemään muita asioita kuin pelaamaan, mitä se sitten ikinä onkin. Nimittäin pelaaminen ja liika dataaminen yleensä tekee tulevista sukupolvista löysiä ja lyhytjänteisiä kansalaisia ;-) Minä tekisin niin, että tunti tunnista periaatteella saa ruutuaikaa...teette yhdessä listan ns. järkevistä asioista (eri liikuntamuodot, ,muut harrasteet, kirjan lukeminen, kokkaaminen, siivoaminen...) ja kun tekee tunnin jotain listan asioista, voi tunnin pelata.
Jos ei liikuntaa, niin miten olisi shakkikerho, 4H, partio tai joku muu sellainen, jossa ei ole liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:34"]
Voiko lapsen pakottaa harrastamaan?
[/quote]
Voi, mutta ei todellakaan kannata.
Lapselle voi esitellä eri harrastuksia, mutta lapsi itse sen kuitenkin valitsee. Voit kyllä pakottaa hänet liikkuumaan ja ulkoilemaan kanssasi. Keksit aina jotain menoja pyörällä johonkin yms. Kävelytkin voi olla kivoja, kun tutkitaan paikkoja yhdessä tms. Jokainen vuorollaan valitsee aina paikan mihin mennään.
Sen pitäis vaan mennä kartsalle hengailemaan ja tutustumaan kylän muihin muksuihin. Simple as that.
Ei kannata pakottaa. Minua pakotettiin lapsena liikuntaharrastuksiin ja vieläkin inhoan kaikkea ryhmäliikuntaa. Parempi, että löytää itse tehdä jotain kiinnostavaa ja alkaa tehdä sitä. Olisko tosiaan joku muunlainen harrastus? Jos antaisit lapselle luettavaksi paikallisia kerhoesitteitä? Tai tekisitte yhdessä jotain kivaa liikunnallista tai muuta puuhaa - retkeilyä, sulkapalloa, pingistä, biljardia, lautapelejä, leijan lennätystä, veneilyä, pilkkimistä/ongintaa, suunnistusta, lintujen bongausta, leipomista...? Kyllä jotain muutakin olisi hyvä tehdä kuin pelata, mutta ei kannata pakottaa mihinkään tiettyyn juttuun. Pelaamisen voit kyllä kieltää tai rajoittaa sitä.