Miehen vanhemmat valvottaa vierailullaan
Että ottaa päähän, kun lasten pitäisi päästä jo nukkumaan, mutta miehen vanhemmat ja veli vaimoineen nauraa ja juttelee tosi äänekkäästi alakerrassa mieheni kanssa. Sanoin jo kerran nätisti miehelle että älkää huutako, mutta jatkuu vaan. mies on muutenkin sellanen lammas omien vanhempiensa ja veljensä kanssa, ettei pidä meidän perheen puolta...
Kommentit (20)
ei pidä perheen puolta? Koitahan nyt relata hieman, pitäisikö kaikkien hiljentyä täysin, koska se olisi sinun tapasi toimia?
Miksi lapset eivät voi mennä nukkumaan? Toiset ovat toisessa kerroksessa ja ovia saa varmasti siltä väliltä kiinni, ei ongelmaa. Vai oletteko opettaneet lapsillenne, ettei pihahdustakaan kuulu sen jälkeen kun he menevät sänkyyn? Se taas on teidän ongelmanne jos näin on, kyllä lapset on hyvä totuttaa normaaleihin elämän ääniin (joita mm. nauraminen ja äänekäskin jutteleminen on)..
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 21:39"]
Kuulostaa tululta. Meillä 2 ja 4v lapset ja miehen vanhemmille on ylivoimaisen vaikea ymmärtää, että silloin kun lapset nukkuvat, yritetään olla HILJAA. Jos ovat kylässä, kahvinkeitin lähtee päälle kl 5 aamulla (ovat aina aamuvirkkuja). Tai jos lapset päiväunilla, telkkarin äänet on pakko laittaa normaaliäänelle - ei voi hiljentää tai käyttää kuulokkeita, joita muuten aina käytämme lasten nukkuessa. Molemmat lapset hyvin herkkäunisia vauvasta lähtien eli meillä ei ole imuroitu tai tiskattu lasten nukkuessa --> eivät olisi nukahtaneet/nukkuneet kuin pieniä pätkiä väsyn käydessä ylivoimaiseksi. Mutta nuo isovanhemmat eivät sitä suostu tajuamaan, vaikka meillä molemmat ovat samasta sanoneet. Olemme kuulemma vain totuttaneet lapsemme liikaa hiljaisuuteen - lasten kuuluu nukkua metelistä huolimatta. Nukkuisitko itse, jos jalkapallomatsi pauhaa telkkarissa seinän takana...
[/quote]
no oikeassahan ne isovanhemmat ovat, olette totuttaneet lapsenne liialliseen hiljaisuuteen. TV.n suhteen olen osittain samaa mieltä, ei sen tarvitse huutaa, mutta kuulokkeet ovat jo kyllä liioittelua. Kahvinkeitin ym. normaalit aamutoimien äänet ovat sellaisia ääniä, joihin lapset olisi ollut hyvä totuttaa vauvasta lähtien.
Jos huomenna on päiväkotiaamu, niin voit käydä hyvin sanomassa, että lapset eivät pysty rauhoittumaan. Jos taas olette kotosalla, niin mitä väliä jos lapset valvovat?
Toi on aivan naurettavaa hokea että lapset on syytä totuttaa elämän ääniin! Minä ja esikoiseni ollaan todella herkkäunisia ja emme saa unta jos on mölyä, samoin heräämme ääniin todella herkästi. Kaikki lapset eivät nuku metelissä!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 21:41"]
ei pidä perheen puolta? Koitahan nyt relata hieman, pitäisikö kaikkien hiljentyä täysin, koska se olisi sinun tapasi toimia?
Miksi lapset eivät voi mennä nukkumaan? Toiset ovat toisessa kerroksessa ja ovia saa varmasti siltä väliltä kiinni, ei ongelmaa. Vai oletteko opettaneet lapsillenne, ettei pihahdustakaan kuulu sen jälkeen kun he menevät sänkyyn? Se taas on teidän ongelmanne jos näin on, kyllä lapset on hyvä totuttaa normaaleihin elämän ääniin (joita mm. nauraminen ja äänekäskin jutteleminen on)..
[/quote]
ovet ovat kiinni, mutta kuulen joka sanam, on niin kova äänistä porukkaa... Menin itsekin jo makuuhuoneeseen ja ihmettelen, jos joku voi tässä nurun remakassa nukkua. Ymmärrän kyllä normaalin puheen tai tv äänet. Tämä on kuin juhlat viiden hengen voimin. poika 8v tuli itse sanomaan että ei voi nukkua...
Kyllä muksut tottuvat normaaliin, tuttujen ihmisten aiheuttamaan äänimaisemaan. Sehän on vain sellaista arkista elämänmenoa.
Ja paras ratkaisu on murjottaa asiasta netissä. Etkö voi itse sanoa, että nyt tämä talo siirtyy yöpuulle, vieraiden on aika poistua.
Kouluun pitäisi kaikkien lasten jaksaa nousta ja mun töihin. Tosi itsekästä porukkaa... ja mies saakelin nahjus. Sitä mieltä oen tällä hetkellä.
Minäkin ajattelin ennen, että en todellakaan opeta lastani siihen, että pitää olla hipihiljaista, että hän nukahtaa. Hah, en opettanutkaan, siperia opetti minua. Lapsi ei vain saa unta, jos on ääniä kovin. Kunhan on nukahtanut, nukkuu kuin tukki aamuyölle. Mutta neljän-viiden jälkeen uni on kevyempää ja alkaa heräillä esim. vessassa käynteihin. Siis jo siihen, että joku kävelee käytävällä, vaikka oma huone ei ole edes siinä matkan varrella. Useimmiten ei enää saa unta, varsinkin jos kello on yli viiden. Ja silti tarvisi unta pari-tuntia pidempään. En ole vielä keksinyt, miten saisin hänet tajuamaan, että hän ei saisi havahtua niihin ääniin. Lapsi on jo kymmenen ikäinen ja itsekin kärsii tästä "vaivastaan".
Itsekin havahdun tosi herkästi ääniin. Ja myös valoon. Pimennysverhot ja silmälaput ovatkin minun pelastajani. Samoin korvatulpat, jos olen muualla kuin kotona, sillä esim. kellon tikitys tai jääkaapin hurina vieraamassa paikassa pitää minua valveilla läpi yön. En todellakaan haluaisi olla näin herkkä :(
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 21:49"]
Ja paras ratkaisu on murjottaa asiasta netissä. Etkö voi itse sanoa, että nyt tämä talo siirtyy yöpuulle, vieraiden on aika poistua.
[/quote]
sen voin tehdä, mutta miksi mies ei sitä tee? en haluaisi olla paha akka joka ei salli anopin vierailua. Mies voisi hyvin sanoa omille vanhemmilleen? Siitä tulee just olo että ei välitä perheestä ja sen tarpeista.
miten kummassa ne ovatkin useimmiten ne esikoiset jotka ei totu nukkumaan metelissä? Vielä aikuisinakaan?
Puoli kymmenen illalla ja teillä vieraat meluavat vielä. Pistäkää ne kotiinsa hihkumaan.
Muistan, kuinka yritin nukuttaa herkkäunista vauvaani makuuhuoneessa, kun anoppi keksi kaikessa hiljaisuudessa ruveta tiskaamaan. Ei tullut nukkumisesta mitään, kun anoppi paukutteli astioita ja keittiön kaappeja niin kuin oli tottunut tekemään kotonaankin. Vauva säpsähteli hereille näihin yksittäisiin ääniin ja oli nääntyä väsymyksestä.
Piti sitten käydä sanomassa anopille, että jos nyt vaikka lukisi lehteä hetken aikaa. Kun lapsi saa unen päästä kiinni, hän nukkuu sitten niin sikeästi, että voi vaikka imuroida sängyn vieressä, mutta ei pitäisi olla liian ylivomaista olla aikuiselle ihmiselle olla aloillaan sen vajaan puoli tuntia, mikä nukahtamiseen menee.
Ei tuon pitäisi olla mitenkään vaikeaa myöskään teidän vieraillenne. Jos taas on, laittakaa ne äkkiä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 21:53"]
miten kummassa ne ovatkin useimmiten ne esikoiset jotka ei totu nukkumaan metelissä? Vielä aikuisinakaan?
[/quote]
Paljon hiljaisempaa talossa esikoisen ollessa vauva.
Tiedän perheen joka totutti oikeasti sen esikoisen hiljaisuuteen. Ei saanut oikeasti lähteä ääntäkään. Syntymästä asti niin.
Sitten kun syntyi toinen... Auts, ei ollut kiva kun vauva huusi eikä esikoinenkaan kestänyt minkäänlaista ääntä. Kyllä esikoinenkin sitten tottui siihen vauvan itkuun eikä enää herännyt, mutta kyllä se alku oli niin aika tuskaista.
[/quote]
Mun lapsista se herkempi nukahtaja/nukkuja on kyllä kuopus.
Itse olen toki esikoinen, mutta äitini, jolla samaa nukkumisongelmaa kuin minulla, on sisaruskatraan keskivaiheilta. Joten ei se ihan näinkään mene. Enkä jaksa uskoa, että ainakaan valoherkkyys mitenkään voisi olla opetettua. Sitä meillä on esikoisella enemmän kuin kuopuksella, jolle taas ne äänet on pahempia.
t. 10
kuunnellaan telkkaria kuulokkeilla..ikinä en oo mitään tyhmempää kuullutkaan, toivottavasti ei oo oikeesti totta
10:lle: "ihanaa", että on muitakin! Minä myös nukun laput silmillä ja kyläpaikassa käyn ottamassa patterit pois kelloista. Omaan kotiini halusin vesikiertoisen lämmityksen, koska en kestä sähköpattereiden naksumista päälle/pois...
Esikoinen meillä on perinyt isänsä unenlahjat ja nukkuu kuin tukki! Hänet saa kantaa nukkuvana esim. autosta kotiin ja vaihtaa vaikka yöpuvun päälle, jos haluaa. Kuopus taas on samanlainen heräilijä kuin minäkin - on nukkunut vauvasta saakka omassa huoneessa, koska nukkuu siellä yivoimaisesti paremmin kuin jonkun muun kanssa - pimennysverhot kiinni, ilman mitään yövaloa! Ikää siis nyt 2v...
Mutta sellaisen, joka ei ole herkkäuninen, on niin vaikea välillä käsittää, että toiset meistä ei vain saa unta metelissä/valoisassa...
Jaksamista ap!
[/quote]
Miksi ihmisten pitäisi nukkua metelissä yönsä? Tutkimusten mukaan meteli heikentää unen laatua niin, että aamulla ihminen tuntee itsensä väsyneeksi. Minä ainakin vaadin itselleni hyvää yöhygieniaa ja siihen tosiaankin kuuluu häiriötön ympäristö. Toki liikennettä en vaadi pysäytettävän kaduilta vuokseni, mutta eksukon olisin mielelläni heittänyt ulos, kun se tuli jurrissa kotiin soittelemaan stereoita ja hoilaamaan musiikin tahdissa - olkoon vaan vaikka kuinka hyvä laulamaan, mutta yöni nukun hiljaisuudessa. Samoin nukkuvat lapseni. Piste.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:22"]
. Omaan kotiini halusin vesikiertoisen lämmityksen, koska en kestä sähköpattereiden naksumista päälle/pois...
[/quote]
Uudet sähköpatterit on hiljaisempia kuin taas vesikiertoisten vaimeakin kohina on kuin Niagaran vieressä nukkuisi :)
"10:lle: "ihanaa", että on muitakin! Minä myös nukun laput silmillä ja kyläpaikassa käyn ottamassa patterit pois kelloista. Omaan kotiini halusin vesikiertoisen lämmityksen, koska en kestä sähköpattereiden naksumista päälle/pois..."
Kuulun myös kerhoon, ei tule uni kunnolla ilman silmälappuja ja tikittävät kellot on ehdoton nounou
Kuulostaa tululta. Meillä 2 ja 4v lapset ja miehen vanhemmille on ylivoimaisen vaikea ymmärtää, että silloin kun lapset nukkuvat, yritetään olla HILJAA. Jos ovat kylässä, kahvinkeitin lähtee päälle kl 5 aamulla (ovat aina aamuvirkkuja). Tai jos lapset päiväunilla, telkkarin äänet on pakko laittaa normaaliäänelle - ei voi hiljentää tai käyttää kuulokkeita, joita muuten aina käytämme lasten nukkuessa. Molemmat lapset hyvin herkkäunisia vauvasta lähtien eli meillä ei ole imuroitu tai tiskattu lasten nukkuessa --> eivät olisi nukahtaneet/nukkuneet kuin pieniä pätkiä väsyn käydessä ylivoimaiseksi. Mutta nuo isovanhemmat eivät sitä suostu tajuamaan, vaikka meillä molemmat ovat samasta sanoneet. Olemme kuulemma vain totuttaneet lapsemme liikaa hiljaisuuteen - lasten kuuluu nukkua metelistä huolimatta. Nukkuisitko itse, jos jalkapallomatsi pauhaa telkkarissa seinän takana...