Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka ilmoittaa työhakemuksessa ettei ole mikään pälisijä?

Vierailija
23.08.2020 |

Olen yrittänyt työhakemuksissa tietyillä adjektiiveilla ilmaista että olen rauhallisempi tyyppi joka ei viihdy pälättämässä porukan keskipisteessä, mutta ei kun taas kun meni työhaastatteluun, niin siellä rekrytoijat kyselivät sosiaalisista taidoista ja selittivät miten heidän yhteisössään läppä lentää ja porukka on tiiviisti yhteen hitsautunutta ja toisen rekrytoijan naama venähti suorastaan vihamieliseksi kun yhdessä vaiheessa minusta huomasi selvästi että olen jännittynyt.

Siis onko täällä jotain rekryammattilaisia, niin kertokaa että miten ilmaista asia positiivisella tavalla niin että turha edes pyytää minua tuollaisiin paikkoihin haastatteluihin, tuhlataan vaan toistemme aikaa. Ja ylipäätään miten kannattaa tuoda asia esille että on sellaisen ainakin isommissa ryhmissä syrjäänvetäytyvämpi tyyppi, jolla menee pidemmän aikaa totutella uusiin ympyröihin, mutta joka kuitenkin on ihan ystävällinen ja kykenee jonkinlaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen kuitenkin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita käyttäväsi työaikasi työntekoon eikä tyhjänpuhumiseen.

Vierailija
2/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee jotain rauhallisesta ja tarkasta luonteesta ja analyyttisesta työotteesta ja harrastuksissa shakinpeluu. Sitten testeistä tuli tulokseksi, että olen analyyttinen introvertti ja rekryyn osallistunut rempseä osastonjohtaja sanoi "tällaista me odotettiinkin sun hakemuksesi perusteella". Hymyilin pienesti, mutta lämpimästi. Samalla tavalla kuin CV:n kuvassa, itse asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- älä käytä itsestäsi sanaa "rauhallinen"

- älä kuvaile, mihin "et pysty", vaan kerro, miten sinä teet asiat (neutraaleja tai vahvoja asioita)

- voit myös jo hakemukseen kuvailla, millaisessa ympäristössä sinä toimit parhaiten (älä kuitenkaan koskaan dissaa ketään, vaan kuvaile ilmapiiriä)

Vierailija
4/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi itsekin kuvata itseäni analyyttiseksi introvertiksi. Katsoa jos sitten tajuaisivat vähän mitä odottaa.

Vierailija
5/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- älä kuvaile, mihin "et pysty", vaan kerro, miten sinä teet asiat (neutraaleja tai vahvoja asioita)

- voit myös jo hakemukseen kuvailla, millaisessa ympäristössä sinä toimit parhaiten (älä kuitenkaan koskaan dissaa ketään, vaan kuvaile ilmapiiriä)

Mitä vikaa on sanassa "rauhallinen"?

Vierailija
6/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pitäisi itsekin kuvata itseäni analyyttiseksi introvertiksi. Katsoa jos sitten tajuaisivat vähän mitä odottaa.

Siinä on sellainen ikävä puoli, että liian moni vetää yhtäläisyysmerkin introvertin ja epäsosiaalisuuden välille, vaikka se ei kerro sosiaalisista taidoista mitään. Joo, ekstrovertit pälättäjät kaverustuvat helpommin ja antavat itsestään välittömämmän kuvan, mutta introvertti yleensä kuuntelee paremmin ja osaa sitä kautta ottaa toisen huomioon.

Tee netin persoonallisuustestejä ja katso niistä hyviä sanoja kuvaamaan sinua. Älä kuitenkaan kokonaisia lauseita lainaa. Ne pitää muodostaa esimerkkeinä siitä, mitä olet töissä tehnyt. Korosta sitä kaikkea, mitä olet yksinäsi tehnyt, mutta ehdottomasti pitää mainita, että olet aina ollut tiimitöissä, koska kaikki työ nyt vaan sellaista nykyään on.

Vierailija
7/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen harkitsevainen."

Vierailija
8/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei itsessään mitään, mutta suuri riski aiheuttaa naaman venähdyksiä ja ankaraa lokerointia, "ai jaaaaaa sää oot Sellainen".

Tiedän tämän kokemuksesta, koska itselläni on monesti ajattelemattomuuttani lipsahtanut tuo sana, koska se on fakta. Ja aina on mennyt nihkeäksi sen jälkeen. Toki tuota kannattaa käyttää jos olet haastattelussa vastentahtoisesti tai haluat testata haastattelijaa.

Sen voi korvata esim olemalla ammattimainen ja asiakeskeinen, itsenäinen, keskittymiskykyinen, jne.

Vierailija
9/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valehtelen työhakemuksessa ja -haastattelussa tuosta asiasta, periaatteessa. Kehun sosiaalisia taitojani, koska käytännössä ne ovat hyvät: olen mukava kaikille. Vähäsanainen tosin. Jos minulle potkut halutaan antaa, koska en vitsaile ja höpötä, niin antakoot sitten. Olen töissä tekemässä töitä.

Vierailija
10/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän minäkin haluaisin tietää. O ko paikalla joku rekrytoija, jonka mielestä rauhallisuus on huono ominaisuus työntekijässä?

Onko ihannetyöntekijä rauhaton?

Vierailija
11/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän minäkin haluaisin tietää. O ko paikalla joku rekrytoija, jonka mielestä rauhallisuus on huono ominaisuus työntekijässä?

Annoin jo vastaukseni yllä. Itsestäni sen verran, että olen hyvällä prosentilla työllistyvä rauhallinen henkilö, jolla kuitenkin myös runsaasti hukkakeikkoja ja kokemusta työhaastatteluissa olosta.

Ihanne ei ole välttämättä "rauhaton", mutta tuo rauhallisuus pitää myydä oikealla tavalla. Kertoa niitä positiivisia vahvuuksia ja mitä sillä saa aikaan. Kuitenkaan suoraan mainitsematta r-sanaa.

Kyllä, maailma on tällainen.

Vierailija
12/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Pitää kato olla sitä pöhinää ja asennetta!

Hirvein esimerkki on, kun erään firman edustaja sanoi "Me täällä ajatellaan, että asenne tuo mukanaan osaamisen!"

Voi hitto, mä olen käyttänyt vuosia rahaa itseni kouluttamiseen. Yliopiston olisikin korvannut vaan Oikea Asenne (TM)!

Vierailija
13/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työorientoitunut, tunnollinen..

Vierailija
14/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan, että rauhallisuus väärinymmärretään hitaaksi --- tässä maailma.ssa, jossa on tärkeämpää olla kiireinen kuin aikaansaapa.

Vierailija
15/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi yleisestikin keskustella avoimemmin ja enemmän näistä nykyajan vaatimuksista, millainen työhakemus on kelvollinen, miksi se on kelvollinen ja onko kelvollisuuden määritelmä oikeudenmukainen ja eettinen.

Joo, olen fossiili-ikäluokkaa enkä ole aikoihin hakenut uutta työpaikkaa, mutta se, mitä olen lukenut ja kuullut nykyajan työpaikkahakemuksen vaatimuksista, ne vaikuttavat minusta yhä hullummilta ja hullummilta.

Tästäkin ketjusta näkee, että hakijan pitäisi hallita erityinen kieli, kielen osa-alue, jota käytetään. Jos sitä kieltä ei osaa eikä ole oppinut, niin onko mahdollisuuksia? Kielellä en nyt tarkoita tavallista yleiskieltä, koska siitä ei mielestäni ole kyse, vaan jostain, joka on ehkä sukua konsulttikielelle.

Vierailija
16/16 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pitäisi yleisestikin keskustella avoimemmin ja enemmän näistä nykyajan vaatimuksista, millainen työhakemus on kelvollinen, miksi se on kelvollinen ja onko kelvollisuuden määritelmä oikeudenmukainen ja eettinen.

Joo, olen fossiili-ikäluokkaa enkä ole aikoihin hakenut uutta työpaikkaa, mutta se, mitä olen lukenut ja kuullut nykyajan työpaikkahakemuksen vaatimuksista, ne vaikuttavat minusta yhä hullummilta ja hullummilta.

Tästäkin ketjusta näkee, että hakijan pitäisi hallita erityinen kieli, kielen osa-alue, jota käytetään. Jos sitä kieltä ei osaa eikä ole oppinut, niin onko mahdollisuuksia? Kielellä en nyt tarkoita tavallista yleiskieltä, koska siitä ei mielestäni ole kyse, vaan jostain, joka on ehkä sukua konsulttikielelle.

Ilmoitusten lukeminen on myös kielitaitonsa. Niissä täytyy työ aina kuvata mielenkiintoisena ja haastavana tai vaativana ja vastuullisena. Myös koulutusvaatimus on yleensä yläkanttiin, mutta nykypäivänä ei sovi etsiä merkonomia tekemään jotain laskujen tulostamista, pitää olla tradenomi. Koska ilmoitus on niin yläkanttiin kirjoitettu, sitä hakee KTM:kin, mutta häntä ei sentään kutsuta haastatteluun.

Pahimmillaan ilmoituksessa ei lue mitään konkreettista minkä parissa sitä vaativaa ja vastuullista työtä tehdään. Tai kerrotaan jotain pikkujuttuja työstä, saat kerran vuodessa osallistua kehityspäivään, joten työhön kuuluu ilman muuta kehittämistä. Asiakaspalvelu jätetään kokonaan mainitsematta, vaikka 80 % työstä on asiakkaiden puheluihin ja viesteihin vastaamista.

Itse olen nykyään työssä, jossa en itse asiassa täyttänyt yhtäkään esitettyä vaatimusta. Toivottiin useamman vuoden kokemusta vastaavasta työstä samalla toimialalla, mutta mulla oli useamman vuoden kokemus pykälää alemmasta positiosta toisella toimialalla toki (työ itsessään ei ole toimialaan, vaan tiettyyn prosessiin sidottua). Miehille tällainen on ihan tavallista. Naiset hakevat yleensä sellaisia paikkoja, joissa täyttävät kaikki kohdat, eivätkä näin pääse koskaan urallaan eteenpäin. Pahimillaan menee taaksepäin, koska se työ oli niin yläkanttiin ilmoituksessa kuvattuna.