Mitä mieltä nimestä Lempi?
Kommentit (19)
Lempi lemmittävältä Naima naitavalta.
Lempi leimahti eli rakkaus/ihastus syttyi.
Mun mummun nimi ja toisen tyttäreni toinen nimi :) Voisin antaa etunimeksi, ei ainakaan olisi paljon kaimoja...
Ihana nimi. Voisin hyvin antaa omalle lapselleni nimeksi. Ainoa mikä mietityttää on sen taivutus.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:34"]
Ihana nimi. Voisin hyvin antaa omalle lapselleni nimeksi. Ainoa mikä mietityttää on sen taivutus.
[/quote]
Totta muuten... Mitenköhän se kannattaisi taivuttaa? Itse taivuttaisin mieluiten varmaasn ihan "Lempin kanssa", kuulostaa omaan korvaani oikealta, kun meillä suvussa Lempi-niminen nainen, ja hänen nimensä taivutettu aina em. tavalla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:38"]
Mitenköhän se kannattaisi taivuttaa?[/quote]
Minustakin "Lempin" on ainoa järkevä vaihtoehto, mutta voihan joku taivuttaa "Lemmen".
Lempi on kerta kaikkiaan suloinen nimi. Etunimenä se taipuu Lempin, Lempille.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:55"]
Minustakin "Lempin" on ainoa järkevä vaihtoehto, mutta voihan joku taivuttaa "Lemmen".
[/quote]
Juurikin näin. Myös minun isoäitini nimi, ja "Lempin päivää" on aina vietetty 24.11. ;-)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 10:03"]
Mun mummun nimi ja toisen tyttäreni toinen nimi :) Voisin antaa etunimeksi, ei ainakaan olisi paljon kaimoja...
[/quote]
Ollaankohan sukua, kun munkin mummon nimi oli Lempi?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:55"]
[/quote]
Juurikin näin. Myös minun isoäitini nimi, ja "Lempin päivää" on aina vietetty 24.11. ;-)
[/quote]
Munkin!
Kiva nimi. Taipuu kuten nimet taipuu. Lempi, Lempin, Lempille, Lempiltä. Joku sanoo et Lumi on vaikea taivuttaa, en tajua. Taipuu kuten Helmi. Lumi, Lumille, Lumilta, Lumin. Helmi, Helmiltä, Helmin, Helmille.
Tykkään miettiä nimiä, sanat ovat kiehtovia. Lempi on aika ihana nimi. Ainoa "ongelma" sen kanssa on se, että jos ihminen/eläin ei vastaa luonteeltaan "Lempiä", vaan on enemmänkin tulisempi tapaus. :D
Ehkä tekisin niin, että jos taloon on tulossa lemmikki tai vauva, niin katsoisin sitä tulokasta ja miettisin sitten nimen kohdilleen. Etukäteen voi miettiä kyl kivasti vaihtoehtoja!
Esim mulla oli mielessä mun koiranpennulle ihan toinen nimi, kuin mikä hälle sitten tuli kotiintulon myötä. Piti tulla pontevan kuuloinen nimi, mutta tapaus osoittautui erilaiseksi ja vitsintajunsa takia sai eri nimen.
Tarkoittaa alunperin tulenlieskahdusta ja myöhemmin kuvaannollisesti "rakkauden lieskahdusta". Kiva nimi.
Lumi on runollinen nimi, mutta siinä ei ole oikein muuta, mistä saisi kiinni. Lisäksi lausuttavuudeltaan on alkutavun kohdalla ponnistamisen takana ja lopputava vetää latistumaan päin, välistä tai lopusta puuttuu jotain, mikä tekisi sanaan eneemmän "eloa" tai sisältöä. Esimerkiksi Lumikki on parempi, se lähtee sanana nousuun, mutta ongelmana sitten sen yhdistyminen vanhan ajan satuun ja siihen liittyvään hahmoon, liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa alunperin tulenlieskahdusta ja myöhemmin kuvaannollisesti "rakkauden lieskahdusta". Kiva nimi.
Tarkoittaako, en tiennytkään tuota tulenleiskahdukseen vievää alkuperää, ohhoh. Herättää niin päinvastaisen mielleyhtymän sanana, lempivään ja lempeyteen päin. Mielenkiintoista!
T: aiempi kirjoittaja klo 8:38 aikaan.
Kaunis nimi kauniista ja romanttisesta asiasta.