introvertti keskustelukurssilla
ärsyttääkö puheliaita, jos introvertti lähtee vieraan kielen keskustelukurssille ja on melko hiljainen?
Kommentit (9)
Se on niiden puheliaiden oma ongelma jos niitä ärsyttää.
No, tuskin ne kaikki muutkaan lähtökohtaisesti puheliaita on! Pääasia et sanoo jotakin annetusta aiheesta kohdekielellä tai sitten edes sen, ettei nyt keksi mitään sanottavaa.
Tuskin se puheliaita ärsyttää, hehän ovat vain tyytyväisiä, jos saavat tilaa puhua. Sitten taas, jos koko ryhmä on ihan hiljainen, niin alkaa ärsyttää, jos KUKAAN ei sano mitään, vaikka mahdollisuus olisi. Tai jos tehdään pariharjoitusta ja pari ei sano mitään.
Nuo ryhmät, varsinkin aloittavat ryhmät, ovat yleensä aika strukturoituja ja aiheet valmiiksi annettuja, joten puheenaihe kyllä on.
Olisi hyvä muistaa ja sietää myös näitä introverttinörttejä, jotka muodostavat psykologien mukaan koko lahjakkaimpien ihmisen joukon. Voivat olla ärsyttäviä, mutta vievät yhteiskuntaa eteenpäin, toisin kuin me ekstrovertit, jotka vain puuhastalemme ja tärkeilemme ja jauhamme päivästä toiseen samaa paskaa.
Kaikki introvertit eivät ole hiljaisia. Tämä on varsin sitkeässä elävä väärinkäsitys, varsinkin jos ei tarkalleen tiedä, mitä introverttius oikeastaan tarkoittaa. Minä esimerkiksi olen hyvinkin puhelias tarvittaessa. Toisaalta osaan myös olla hiljaa ja kuunnella muita.
Introvertin erottaa ekstravertistä siinä, että kun ekstravertti lähtee juhlimaan kerätäkseen voimia, introvertti haluaakin viettää hetken aikaa yksin. Levättyään omassa rauhassaan intorvertti jaksaa taas olla muiden ihmiseten seurassa.
Kyllä ärsyttää, jos määrittelet introverttiyden tuppisuuna möllöttämisenä. Yksi ujo tai muuten vain mitään puhumaton ei haittaa, mutta useampi tekee kurssilla olon vaikeaksi. Jos siellä aikuisina ihmisinä ollaan keskustelemassa, niin jokaisen vastuulla on sopivissa määrin osallistuminen. Muuten puheliaampien osaksi jää toisaalta puhua koko ajan, jotta tilanne ei ole raskas ja kurssi etenee. Toisaalta pitää koko ajan säädellä omaa puhumista, ettei vie tilaa liikaa muilta. Tuntuu, että tekee muidenkin työn, kun ryhmäsä jokaisen pitäisi vuorovaikuttaa ja huomioida muita.
Ihan samaalla tavalla luonnostaan puheliaat saavat olla joissain tilanteissa hyvin hiljaa, kun sitä juuri silloin edellytetään. Ei se luonne tai taipumus ole minusta syy vierittää vastuuta kokonaan muille. Mutta viittaan nyt ääritapauksiin, en siihen, että on vähän hiljaisempi, ei ehkä halua mielellään aloittaa ja en missään nimessä tarkoita, että kaikkien pitäisi korskuA koko ajan suuna päänä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:01"]
ärsyttääkö puheliaita, jos introvertti lähtee vieraan kielen keskustelukurssille ja on melko hiljainen?
[/quote]
Minulla on kokemus yliopistokurssista, jonne ilmeisesti osui lauma introverttejä.
Ei se kyllä ollut vain minun ongelma. Pystyin näkemään, että kurssin vetäjä oli hätää kärsimässä. Kyse oli vapaaehtoisesta kurssista, kieli englanti. Kävi ilmi, että moni osallistuja kirjoitti gradua englanniksi, oli asunut englanninkielisessä maassa tms. Eli taitoja olisi pitänyt olla.
Monesti olisin vielä jatkanut aiheesta tai halunnut kysyä jotain, mutta en kehdannut, koska minun osalle jäi usein se pakollinen keskustelu, koska meitä oli paikalla noin kolme, jolla näytti olevan jonkinlainen kyky tuottaa suullista ilmaisua. toki olisin voinut vain olla välittämättä, leikkiä että meitä on vetäjän lisäksi luokassa vain kolme keskustelijaa ja ottaa pienryhmäopetuksesta kaiken irti, leikkiä, että viisi-kuusi muuta ovat vaikka puhekyvyttömiä lemmikkieläimiä, jotka vain istuvat paikalla. Mutta suomalainen on kasvatettu jättämään tilaa muillekin, joten siellä sitten istuimme vaivaannuttavassa hiljaisuudessa. AAArgh. Joten tsempatkaa sen introverttiytennen kanssa, please.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:21"]
Se on niiden puheliaiden oma ongelma jos niitä ärsyttää.
[/quote]
Miksi ärsyttäis? Siellähän on valmiiksi annetut keskustelun aiheet. Ei siis tarvitse itse keksiä puhuttavaa. Jos siihen kykenet niin toki kannattaa mennä.