Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muille tullut viime aikoina paljon huijaussoittoja?

Vierailija
20.08.2020 |

Viimeiset pari viikkoa jatkuvasti soittoja epämääräisistä numeroista. En tietysti vastaa ja laitan estoon. Tänä aamuna sitten ajattelin, että tsekataan nyt sitten, onko kyseessä sittenkin joku asiallinen juttu. Ei todellakaan ollut, joku epämääräinen Bitcoin-kaupustelija. Katkaisin heti puhelun. Ärsyttävää.

Onko näitä huijaussoittoja ollut muilla nyt erityisen paljon viimeisen parin viikon aikana!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuudessahan on kerrottu näistä, mutta mietin, onko aktiviteetti nyt erityisesti lisääntynyt viime aikoina.

Ap

Vierailija
2/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006544510.html

Suomalaisille sataa huijauspuheluita – edes salainen numero ei suojaa

Suomeen kohdistuu parhaillaan laaja puhelinhuijauskampanja tai useita sellaisia. Ilta-Sanomat Digitoday on saanut useita yhteydenottoja puhelinsoitoista.

Osa huijaussoitoista on teknisen tuen huijauksia, joissa soittaja väittää olevansa Microsoftin ja muun suuren yrityksen työntekijä ja väittää hakkerin päässeen käsiksi puhelun vastaanottajan koneelle. Tämä ei pidä paikkaansa. Sen sijaan soittaja yrittää saada uhrin asentamaan koneelleen etähallintaohjelman, jota voidaan käyttää esimerkiksi verkkopankkiin tunkeutumisessa.

Osassa soitoista yritetään myydä virtuaalivaluuttasijoituksia.

Osa huijauspuheluista saattaa olla hiljaisuutta. Syy tähän on siinä, että puhelut tulevat robottisoittoina, eikä huijarien puhelinkeskuksessa ole välttämättä vapaata operaattoria ottamaan vastaan läpi mennyttä puhelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, varsinkin viikonloppuisin tulee monta. onko tietty liittymä mitkä alttiimpia? mulla on dna, mutta olen harkitsemassa vaihtoa jos joku muu ois "rauhallisempi"..

Vierailija
4/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on, varsinkin viikonloppuisin tulee monta. onko tietty liittymä mitkä alttiimpia? mulla on dna, mutta olen harkitsemassa vaihtoa jos joku muu ois "rauhallisempi"..

Itselläni myös DNA. Samasta olisin kiinnostunut.

Vierailija
5/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittinumeroista on tullut, en kyllä vastaa kaupparatsuillekaan.

Vierailija
6/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on nyt viime viikkoina soitellut joku. En vastaa yhteenkään tuntemattomaan numeroon, mutta silti ihmettelen. No, ihmettely jatkukoon.

Vierailija
7/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että operaattori vaikuttaisi. Jos teidän yhteystiedot on jo myyty, ei operaattorin vaihtaminen poista niitä sieltä rekisteristä.

Vierailija
8/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vuosikausiin tullut minkäänlaisia soittoja

Vierailija
9/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaussoitot ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti – tee näin, jos saat oudon puhelun

JULKAISTU 29.06.2020 08:01

Puhelinhuijarit ovat aktivoituneet viime aikoina Suomessa ennenäkemättömällä tavalla. Huijauksen uhri menettää keskimäärin tuhansia euroa.

Suomeen kohdistuu juuri nyt ennennäkemättömän voimakas huijauspuheluiden vyöry, jossa hämäriä soittoja on raportoitu jopa kymmeniä tuhansia päivässä. Vastaavaa aaltoa ei ole Suomessa ennen nähty.

Liikkeellä on nyt kolmenlaista huijausmallia. Jäljet viittaavat usein ulkomaille.

– Yleisin huijauspuhelumuoto ovat tällä hetkellä niin sanotut Microsoft-puhelut. Niissä englantia puhuva soittaja esittäytyy useimmiten Microsoftin edustajaksi, mutta satunnaisemmin myös jonkun muun organisaation teknisen tuen työntekijäksi, kertoo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Ville Kontinen.

Puheluita tehtaillaan jopa satojen soittajien ”palvelukeskuksissa”

Tahti on kova, eikä näin laajaa vyöryä ole Kontisen mukaan koettu Suomessa koskaan aikaisemmin.

Sijoitushuijari lupaa huikeita tuottoja

Toisessa juuri nyt yleisessä huijauspuhelumallissa soittaja puhuu niin ikään englantia, ja puhelu voi näyttää tulevan usein esimerkiksi Britanniasta mutta myös esimerkiksi Suomesta Uudeltamaalta.

– Nämä muistuttavat niin sanottuja legendaarisia yes-puheluita, joissa on oletettu soittajan yrittävän nauhoittaa vastaanottajan myöntävää vastausta kysymyksiin huijauksia varten, Kontinen sanoo.

Soittaja esittäytyy hieman epäselvästi mahdollisesti tarkoituksella ja alkaa kaupata jotakin sijoitustuotetta kuten kryptovaluuttaa, joista olisi luvassa huikeita tuottoja. Kyse on kuitenkin huiputuksista ja mahdollisesti jonkinlaisesta pyramidihuijauksesta.

Kontisen tiedossa ei ole tapauksia, joissa nauhalta olisi todella leikattu kyllä-vastauksia ja liitetty niitä kysymyksiin esimerkiksi tilausvahvistuksesta.

Näissä soitoissa on erona Microsoft-puheluihin se, että soittoja ei tule sattumanvaraisesti yhtä laajalle määrälle vastaanottajia, vaan soittaja näyttää jollakin tavalla tunnistavan ja yhdistävän uhrin numeron, nimen ja ehkä osoitteenkin. Microsoft-puhelut taas soitetaan satunnaisiin numeroihin aivan kenelle tahansa.

Vierailija
10/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin salaiseen numeroon tulee yhtään mistään soittoja.

Vierailija
11/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että operaattori vaikuttaisi. Jos teidän yhteystiedot on jo myyty, ei operaattorin vaihtaminen poista niitä sieltä rekisteristä.

Todennäköisesti näin. Pitää vain olla vastaamatta. Ketuttaa vain hemmetisti, kun välillä tulee soittoja tuntemattomista numeroista jotka ovat asiallisia ja tarpeellisia (työni takia), niin linjaus, ettei vastaa yhteenkään tuntemattomaan numeroon on vaivalloinen.

Vierailija
12/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla voi tulla kuin muihinkin, kun robotti soittaa sille annettua numerolistaa läpi. Salaiset numerot ovat vain numeroita muiden joukossa.

Vierailija
13/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole koskaan aiemmin tullut mitään huijaussoittoja, mutta pari viikkoa sitten tuli juuri tuollainen, että joku englannin kielellä selitti, että minun tietokoneellani on jokin ongelma. Hirveä hälinä kuului taustalta, puhui huonoa englantia, ei esitellyt itseään, ei kysynyt minun nimeäni jne. Jankutti vain, että minulla on jokin ongelma. Sanoin vain, että tuskinpa koskee minua tämä sinun ongelmasi nyt, kiitos hei. 

Vierailija
14/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on dnaa muttei mulle satele mitään ihme soittoja,ei ole tullut kuin yhdeltä suomalaiselta ja laitoin estoon niin sekin loppui

Vierailija
15/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaajaan voi aina jättää viestin. Harvemmin tosin ovat vaivautuneet😁

Vierailija
16/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

robotit eivät tiedä ulkomailla että se on salainen,ne on ohjelmoitu soittamaan kaik numerosarjat,ei ne voi tietää....

Vierailija
17/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, noiden aiemmin uutisoitujen huijausten tiimoilta ei ole tullut soittoja, mutta nyt joitakin päiviä puhelin soinut monta kertaa päivässä epämääräisistä tuntemattomista numeroista. Osa numeroista viittaa Suomeen, osa Norjaan. Nuo numerotiedot kun ovat väärennettyjä.

Vierailija
18/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä tullut muita huijaussoittoja kuin savolaisilta Elisa Viihde myyjiltä. Eikä niitäkään nyt moneen kuukauteen.

Vierailija
19/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vainii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

robotit eivät tiedä ulkomailla että se on salainen,ne on ohjelmoitu soittamaan kaik numerosarjat,ei ne voi tietää....

Niinpä.

Suuri osa huijaussoitoista on robottien tekemä ja kun puhelu sattuu kohdistumaan aitoon numeroon ja menee läpi, huijarien puhelinkeskuksessa oleva operaattori ottaa puhelun hoitaakseen.

Vierailija
20/22 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeeni kun soitetaan Microsoft-tuesta vahvalla intia-aksentilla ja kerrotaan että koneessani on ongelma. Ehei, ei ole ongelmaa, sillä koneessani on Linux.

:P